واکاوی ابعاد سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت سازمان ها و باشگاه های ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22099/jcr.2024.7636

چکیده

هدف از این پژوهش واکاوی ابعاد سواد ارزشیابی معلمان تربیت‌بدنی بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر داده‌ها کیفی بود. مشارکت‌کننده‌ها شامل 18 نفر از کارشناسان، اساتید دانشگاه، سرگروه‌های آموزشی و معلمان خبره تربیت‌بدنی بودند که به صورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای اعتبارسنجی به پژوهش از برخی از معیارها مانند اعتماد، اعتبار، و تاییدپذیری استفاده شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم افزار مکس کیودا 20 انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد برای اینکه معلمان تربیت‌بدنی بتوانند زمینه تربیت‌بدنی کیفی را فراهم کنند، باید دارای برخی از شایستگی‌ها در مقوله ارزشیابی باشند که از آن به‌عنوان سواد ارزشیابی یاد می‌شود. این شایستگی‌ها شامل آگاهی‌های زمینه‌ای (محتوای درس تربیت‌بدنی، اصول حاکم بر ارزشیابی، آگاهی از اهداف و رویکردهای ارزشیابی و علوم مرتبط با ارزشیابی)، فرایندهای مهارتی (ساخت ابزار و مهارت‌های سنجش و آمار) و توانایی‌های تفسیر، تحلیل و بازخورد مؤثر است. ضروری است که معلمان در مقوله ارزشیابی به‌خوبی آموزش ببینند و سواد ارزشیابی را به‌عنوان یک فرایند مداوم که پیش‌شرط‌های برنامه درسی تربیت‌بدنی کیفی است را در خود ارتقا دهند. فرایندهای توانمندسازی و ارتقای سواد ارزشیابی در معلمان تربیت‌بدنی می‌تواند از مسیر آموزش‌های بدو و ضمن خدمت صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات