اهداف و چشم انداز

چشم انداز

نشریه پژوهش‌های برنامه درسی یکی از معتبرترین نشریه‌های علمی - پژوهشی با تولید علم در زمینه برنامه‌درسی و تعلیم و تربیت در دانشگاه شیراز و جامعه دانشگاهی ایران است. 

 

مأموریت

نشریه پژوهشهای برنامه درسی دانشگاه شیراز میکوشد برای شناخت دقیقتر از چگونگی تدوین برنامههای درسی مورد نیاز جامعه با اتکاء به اعضای هیات تحریریه و داوران کارآمد ضمن رعایت اخلاق پژوهش بستر پژوهشی لازم را فراهم کرده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. این مهم از طریق همکاری با مراکز پژوهشی و به کارگیری فناوری در جهت تولید علم در سطح ملی و بین المللی امکان پذیر است.

 

ارزش ها و اولویت‌های نگارشی نشریه

 

الف) اولویت‌های مرتبط با قلمرو برنامه درسی

  • ماهیت و چیستی قلمرو برنامه درسی
  • رویکردهای جدید در طراحی برنامه‌ی درسی (مانند حل مساله، تلفیق و ...)
  • دیدگاه‌ها و نظریه‌های مطرح در حوزه‌ی برنامه درسی
  • تاریخ برنامه ریزی درسی در ایران و جهان
  • رویکردهای پژوهش در برنامه‌ی درسی
  • تمرکز زدایی از نظام برنامه ریزی درسی و راهبردهای افزایش مشارکت در  تصمیم گیری‌ها.
  • رویکردها، مسائل و راه حل‌های ناظر بر اجرای برنامه‌ی درسی
  • شناسایی حوزه‌ها یا فرآیندهای یادگیری مغفول در برنامه درسی  (null curriculum)
  • شناسایی آثار پنهان برنامه‌ی درسی بر یادگیرندگان
  • رویکردها، مسائل و راه حل‌های ناظر بر ارزشیابی از آموخته‌های یادگیرندگان

ب) اولویت‌های مربوط به  ساحت‌های متفاوت تربیت

  • پرورش و روحیه‌ی پرسشگری
  • پرورش خلاقیت
  • پرورش روحیه‌ی علمی
  • پرورش حس زیبایی شناسی
  • پرورش قابلیت‌های مدنی / شهروندی
  • پرورش قابلیت‌های میان فرهنگی و چند فرهنگی
  • پرورش تفکر نقاد
  • پرورش دین باوری (معنویت)
  • پرورش هویت‌های چندگانه

پ) اولویت‌های مرتبط با جریان‌ها یا مسائل و معضلات اجتماعی

  • نهضت‌های فکری – فلسفی جدید و برنامه درسی
  • محیط زیست و برنامه‌ی درسی
  • جهانی شدن، بین المللی شدن و برنامه درسی
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه درسی
  • دموکراسی و برنامه درسی
  • توسعه اقتصادی و برنامه‌ی درسی
  • مبانی روانشناختی برنامه درسی
  • مبانی اجتماعی برنامه درسی
  • تعاملات حوزه مدیریت آموزشی در برنامه درسی
  • مبانی فرهنگی برنامه درسی
  • مبانی علمی برنامه درسی
  • مبانی فلسفی برنامه درسی
  • مبانی حقوقی برنامه درسی