چشم انداز
نشریه پژوهشهای برنامه درسی یکی از معتبرترین نشریههای علمی - پژوهشی با تولید علم در زمینه برنامهدرسی و تعلیم و تربیت در دانشگاه شیراز و جامعه دانشگاهی ایران است.
مأموریت
نشریه پژوهشهای برنامه درسی دانشگاه شیراز میکوشد برای شناخت دقیقتر از چگونگی تدوین برنامههای درسی مورد نیاز جامعه با اتکاء به اعضای هیات تحریریه و داوران کارآمد ضمن رعایت اخلاق پژوهش بستر پژوهشی لازم را فراهم کرده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. این مهم از طریق همکاری با مراکز پژوهشی و به کارگیری فناوری در جهت تولید علم در سطح ملی و بین المللی امکان پذیر است.
ارزش ها و اولویتهای نگارشی نشریه
الف) اولویتهای مرتبط با قلمرو برنامه درسی
- ماهیت و چیستی قلمرو برنامه درسی
- رویکردهای جدید در طراحی برنامهی درسی (مانند حل مساله، تلفیق و ...)
- دیدگاهها و نظریههای مطرح در حوزهی برنامه درسی
- تاریخ برنامه ریزی درسی در ایران و جهان
- رویکردهای پژوهش در برنامهی درسی
- تمرکز زدایی از نظام برنامه ریزی درسی و راهبردهای افزایش مشارکت در تصمیم گیریها.
- رویکردها، مسائل و راه حلهای ناظر بر اجرای برنامهی درسی
- شناسایی حوزهها یا فرآیندهای یادگیری مغفول در برنامه درسی (null curriculum)
- شناسایی آثار پنهان برنامهی درسی بر یادگیرندگان
- رویکردها، مسائل و راه حلهای ناظر بر ارزشیابی از آموختههای یادگیرندگان
ب) اولویتهای مربوط به ساحتهای متفاوت تربیت
- پرورش و روحیهی پرسشگری
- پرورش خلاقیت
- پرورش روحیهی علمی
- پرورش حس زیبایی شناسی
- پرورش قابلیتهای مدنی / شهروندی
- پرورش قابلیتهای میان فرهنگی و چند فرهنگی
- پرورش تفکر نقاد
- پرورش دین باوری (معنویت)
- پرورش هویتهای چندگانه
پ) اولویتهای مرتبط با جریانها یا مسائل و معضلات اجتماعی
- نهضتهای فکری – فلسفی جدید و برنامه درسی
- محیط زیست و برنامهی درسی
- جهانی شدن، بین المللی شدن و برنامه درسی
- فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه درسی
- دموکراسی و برنامه درسی
- توسعه اقتصادی و برنامهی درسی
- مبانی روانشناختی برنامه درسی
- مبانی اجتماعی برنامه درسی
- تعاملات حوزه مدیریت آموزشی در برنامه درسی
- مبانی فرهنگی برنامه درسی
- مبانی علمی برنامه درسی
- مبانی فلسفی برنامه درسی
- مبانی حقوقی برنامه درسی