2
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
10.22099/jcr.2024.7635
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی درک دانشآموزان پایه دهم از شکلهای هندسی بر اساس نظریه دووال و همچنین بررسی کتاب درسی هندسه این پایه از نظر پرداختن به هر یک از ابعاد درک شکلهای هندسی به روشهای پیمایشی و تحلیل محتوا انجام گردید. جامعه آماری در بخش پیمایشی، دانشآموزان پایه دهم رشته ریاضی شهرستان پاکدشت و نمونه شامل 235 نفر از آنها بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در بخش تحلیل محتوا، جامعه آماری، کلیه مسائل کتاب هندسه پایه دهم بود و حجم نمونه با جامعه یکسان در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری در بخش پیمایشی، آزمونی بر اساس پژوهشهای مرتبط بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن به کمک معیار آلفای کرونباخ تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آمار توصیفی مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که درصد پاسخهای نادرست و بدون پاسخ دانشآموزان در حل مسائل استدلالی و عملیاتی، بیشتر از مسائل ادراکی و مرحلهای است و بین عملکرد دختران و پسران، تفاوت قابل توجهی وجود ندارد. بررسی مسائل کتاب هندسه پایه دهم نیز نشان داد که اکثر مسائل آن مرتبط با درکهای استدلالی و عملیاتی هستند. در واقع، علیرغم آنکه اکثر مسائل کتاب هندسه پایه دهم به مسائل استدلالی و عملیاتی اختصاص یافته است اما عملکرد دانشآموزان در پاسخدهی به مسائل مرتبط با این دو درک در حد انتظار نبود. پیشنهاد میگردد تا نحوه ارائه مطالب در کتاب درسی و یا شیوههای تدریس هندسه به گونهای اصلاح شود تا زمینه تقویت هر چهار درکِ دانشآموزان فراهم گردد.
یافتیان, نرگس, & پازوکی, لادن. (1403). میزان انطباق درک دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم از شکلهای هندسی با مسائل کتاب درسی هندسه. پژوهشهای برنامه درسی, 14(1), 188-161. doi: 10.22099/jcr.2024.7635
MLA
نرگس یافتیان; لادن پازوکی. "میزان انطباق درک دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم از شکلهای هندسی با مسائل کتاب درسی هندسه", پژوهشهای برنامه درسی, 14, 1, 1403, 188-161. doi: 10.22099/jcr.2024.7635
HARVARD
یافتیان, نرگس, پازوکی, لادن. (1403). 'میزان انطباق درک دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم از شکلهای هندسی با مسائل کتاب درسی هندسه', پژوهشهای برنامه درسی, 14(1), pp. 188-161. doi: 10.22099/jcr.2024.7635
VANCOUVER
یافتیان, نرگس, پازوکی, لادن. میزان انطباق درک دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم از شکلهای هندسی با مسائل کتاب درسی هندسه. پژوهشهای برنامه درسی, 1403; 14(1): 188-161. doi: 10.22099/jcr.2024.7635