1
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
10.22099/jcr.2024.7634
چکیده
از آنجا که برنامه درسی آموزش عالی یکی از زیرنظامهایی است که نقش اساسی در متحول شدن آموزش عالی و جامعه دارد؛ رویکرد سیاستگذاران برنامه درسی در حوزه سلامت نقش بسیار مهمی در تحول و اصلاح برنامه سلامت عمومی در چارچوب اجرای پوشش همگانی سلامت دارد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، کمّی و پیمایشی است که با ابزار پرسشنامه محقق ساخته، به ارزیابی برنامه درسی دوره کارشناسی بهداشت عمومی بر اساس اهداف تدوین شده در سیاست کلی سلامت پرداخت. در این پژوهش اعضای هیأت علمی دانشکدههای بهداشت در دانشگاههای علومپزشکی شهر تهران، جامعه آماری را تشکیل داده اند و نمونهگیری مطرح نبود. یافته ها حاکی از آن است که در ارزیابی گویه های پرسشنامه محقق ساخته در حیطه دروس علوم پایه، هدف اقدام روش تدریس فناورانه %4/42 و چهار گروه درسی دیگر سلامت و آموزش بهداشت، بیماری شناسی، مدیریت در برنامه ریزی بهداشتی و مهارت آموزی بهداشتی را به ترتیب با %6/40، %4/48 و %6/51 در هدف تعامل بین طب نوین و سنتی کمترین امتیازدهی را کسب کردند. گروه درسی علوم پایه در تمام حیطه های پنجگانه اهداف پژوهش امتیاز کم را به خود اختصاص داده و گروه درسی بیماری شناسی در حیطه هدف مطلوبیت برنامه درسی در 3 سطح دانش، نگرش و عملکرد با %9/90 امتیاز زیاد (خیلی زیاد، زیاد) بیشترین امتیاز را کسب نموده است. نتایج پژوهش حاضر با برقراری پیوند بین اصول برنامه درسی و سیاستگذاری های سلامت و ارتقای آن، می تواند گام جدید و مؤثری در مطالعات حوزه ارزیابی برنامه درسی رشته بهداشت عمومی باشد.
سربلوکی آرانی, فاطمه, & نورآبادی, سولماز. (1403). ارزیابی برنامهدرسی دوره کارشناسی رشته بهداشتعمومی بر اساس سیاستهای کلی (سلامت) ابلاغی مقام معظم رهبری. پژوهشهای برنامه درسی, 14(1), 302-269. doi: 10.22099/jcr.2024.7634
MLA
فاطمه سربلوکی آرانی; سولماز نورآبادی. "ارزیابی برنامهدرسی دوره کارشناسی رشته بهداشتعمومی بر اساس سیاستهای کلی (سلامت) ابلاغی مقام معظم رهبری", پژوهشهای برنامه درسی, 14, 1, 1403, 302-269. doi: 10.22099/jcr.2024.7634
HARVARD
سربلوکی آرانی, فاطمه, نورآبادی, سولماز. (1403). 'ارزیابی برنامهدرسی دوره کارشناسی رشته بهداشتعمومی بر اساس سیاستهای کلی (سلامت) ابلاغی مقام معظم رهبری', پژوهشهای برنامه درسی, 14(1), pp. 302-269. doi: 10.22099/jcr.2024.7634
VANCOUVER
سربلوکی آرانی, فاطمه, نورآبادی, سولماز. ارزیابی برنامهدرسی دوره کارشناسی رشته بهداشتعمومی بر اساس سیاستهای کلی (سلامت) ابلاغی مقام معظم رهبری. پژوهشهای برنامه درسی, 1403; 14(1): 302-269. doi: 10.22099/jcr.2024.7634