الگوی کاربرد مولفه های اخلاق محور در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (مورد مطالعه: دوره متوسطه اول آموزش و پرورش استان گلستان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، گلستان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، گلستان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، گلستان، ایران

10.22099/jcr.2024.7633

چکیده

برای تربیت نیروهای اخلاقی، باید یک نظام آموزش و تربیت مبتنی بر اخلاق را شکل داد هدف این پژوهش، ارائه مدل کاربردی اخلاق محور در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی می-باشد. روش پژوهش حاضر مطالعه موردی کیفی است و روش گرداوری اطلاعات از طریق مصاحبه و پرسشنامه و روش تحلیل نیز تحلیل مضمون با رویکرد زمینه ای است. جامعه آماری دربخش کیفی (مصاحبه) شامل 13 نفراز مدیران سازمانی و مدارس متوسطه اول استان گلستان به صورت مطالعه موردی و در بخش کمی (پرسشنامه) تعداد 382 دانش‌آموز مقطع متوسطه اول به روش تصادفی طبقه‌ای بودند. تحلیل داده‌ها دربخش کیفی باکدگذاری بازو محوری با MaxQDA و دربخش کمی از طریق رگرسیون و تحلیل مسیر در SPSS و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که در ارتباط با مضامین مدل کاربردی اخلاق‌محور مجموعا تعداد 397 مضمون در قابل 7 حوزه شامل حوزه شناختی، حوزه عاطفی، حوزه مهارتی و مدیریتی، حوزه برنامه‌ریزی و دانش، حوزه تفکر و توانایی، حوزه فردی و شخصیتی و حوزه نگرش و اعتقادات دینی را نام برد و در قسمت کمی (پرسشنامه) باتوجه به مولفه‌های از پیش تعیین شده طبق نظریات علمی مشخص شده تنها 8 مولفه شامل احترام به دیگران، برتری جویی و رقابت طلبیف رعایت احترام نسبت به ارزشها و هنجارهای اجتماعی، سازگاری اجتماعی، سازگاری فردی، شجاعت اخلاقی، صادق بودن و عدالت و انصاف مورد تایید قرار گرفتند. در یک الگوی کلی می‌توان بیان نمود که باورها و عقاید و اعمال مذهبی افراد و همچنین خانواده‌ی آن‌ها نقش مؤثری در بهزیستی اخلاق کاربردی‌شان ایفا می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Akrami, S.K., Delavar, A., & Temski, M.R. (2021), Investigation of the current state of religious and moral education of students based on the indicators of the document of change. Biannual scientific journal of educational sciences from the perspective of Islam, 9(16): 126-150[In Persian].
Arthur, G., Kristjánsson, K., Harrison. T., Sanderse. W., & Wright. D, (2017), Teaching Character and Virtue in Schools. London and New York. Routledge.
Asif, T., Guangming, O., & Haider, M. A. (2020), Moral Education for Sustainable Development: Comparison of University Teachers’ Perceptions in China and Pakistan.  Sustainability, 2020, 12, 3014.
Celement, S., & Bollinger, R. (2016), Perspectives on Character Virtue Development. Research in Human Development, 13: 174–181.
Febriani, S., Nevi, F., Emilia, S., Khoerunisa, A., Sari, I. P., & Asbari, M. (2023). Students Moral Education as' Moral Force'in Social Life. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(1), 8-14.
Gholampour, M., Pourshafi, H., Farastkhah, M., & Aiti, M. (2021), Explanation of the Ethical Education Components of Teacher-Student based on Upstream Documents of Farhangian University. Ethics in Science and Technology, 2021; 15 (4): 86-95[In Persian].
Heidarizadeh, N., Esmaili, Z., Farajollahi, M., & Safaei, T. (2020), Evaluation of the dimensions and components of moral education in the formal and general education system of Iran's elementary school, Journal of Education in Law Enforcement Sciences, 8(28) ): 177-201[In Persian].
Jainz, A. (2017), The Re-emergence of Character Education in American Education Policy. American Journal of Educational Studies, 53(14): 239-254.
Lapsley, D., LaPorte, E., & Kelley, K. (2023), Moral cognition in adolescence and emerging adulthood. In L. J. Crockett, G. Carlo, & J. E. Schulenberg (Eds.), APA handbook of adolescent and young adult development (pp. 123–138). American Psychological Association.
Meindl, P., Quirk, A., Graham, J. (2018), Best Practices for School-Based Moral Education. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences. 2018;5(1):3-10.
Nikhoomanesh, A., Izadi, M., Rafiei Shamsabadi, H., & Vakili, N. (2021), An Explanation of Moral Training of Children in the Second Seven-Years phase on the Basis of Islamic Teachings. Scientific Journal of Islamic Education, 29(50), 279-299. [In Persian].
Pirbhai-Jetha, N., & Ramsamy, S. (2023), Cultivating” Social Skills and Competence Through Digital Drama: A Case Study at Université des Mascareignes (Mauritius). In Proceedings of the 6th International Conference on Advance Computing and Intelligent Engineering (pp. 521-531). Springer, Singapore.
Raam, S., Mehrmohammadi, M., Sadeghzadeh Ghamsari, A.R., & Talaee, E. (2018). The Logic and Content of a Curriculum for Teaching the Value of Self-Control. Journal of education, 34(1 (133) ), 53-73.
Rashidi, A., Rahmati, M. H., Khanifar, H., & Nadri, N. (2022), Develop a Model for the Participation of Institutions and Institutions with the Formal and Public Education System (A Meta-Synthesis Study), Educational and Scholastic studies, 11(1), 403-423. [In Persian].
Rezaei, M. (2020), Investigation and analysis of the principles governing the planning of moral education with an emphasis on the teaching-learning process, 7th Scientific Research Conference on the Development and Promotion of Educational Sciences and Psychology in Iran: 25-1[In Persian].
Ringer, M. (2006), Education, Religion and Discourse for Cultural Revolution in the Qajar period, translate by haghightkhah. Tehran, Phoenix Publishing House
Schnellert, L., Davidson, S. F., & Donovan, B. L, (2022), Working towards relational accountability in education change networks through local indigenous ways of knowing and being. Cogent Education, 9(1), 2098614.
Shamly, A., Maleki, H., & Kazemi, H. (2011), A curriculum is a tool for achieving moral education. Islam and Educational Research, 2 (3): 77-98
Tan, B., Naidu, C., & Jamil, A. (2017), Moral values and good citizens in a multi-ethnic society: A content analysis of moral education textbooks in Malaysia. The Journal of Social Studies Research, 22(81): 41-55.