الگوی جاری تربیت سیاسی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی: رویکرد نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی،واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

2 دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی،واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه،ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه علوم تربیتی،واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

4 گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

10.22099/jcr.2024.7631

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود برنامه ‌درسی تربیت‌ سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده‌ بنیاد انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در برنامه ‌درسی تربیت سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار‌یافته با چهارده نفر از اساتید دروس تربیت سیاسی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، ده نفر از دانشجویان این دانشگاه و پنج نفر از مدیران گروه‌های آموزشی جمع‌آوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده-ی بیست و چهار مفهوم محوری و نه مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل گسست آموزشی در برنامه تربیت سیاسی به عنوان مقوله‏ی محوری و شرایط علی (ضعف مهارتی، ضعف نگرشی، چالش‌های محیطی)، عوامل زمینه‌ای (عوامل مدیریتی دانشگاه و عوامل محیطی – زمینه‌ای)، شرایط مداخله‌‌ای تسهیل‌گر(آموزش و توسعه حرفه‌ای اساتید، دسترسی پذیری، حمایت و بسترسازی دانشگاه)، شرایط مداخله‌گر محدودکننده(چالش‌های سازمانی، محیطی، دخالت‌های سیاسی و موانع فردی و اجرایی)، راهبردها (تجدید رویکرد برنامه‌ریزی درسی، طراحی برنامه استراتژیک در زمینه کاربرد فاوا، استفاده از سیاست های تشویقی و واسپاری مسئولیتی) و پیامد (عدم تحقق اهداف برنامه‌درسی قصد شده و کسب نامناسب برنامه‌درسی تربیت سیاسی) سازمان یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abdollahi, H., Rezaei, M. H. Faqihi, A, Seifi, M. (2019). Investigating the current situation of political education in the elementary period of Iran's education system, Iranian Political Sociology Journal, 2 (4), 784-799.[Persian].
Abdullah, A. M. & Zare, M. (2019). Investigation and analysis of factors affecting the political education of citizens (a case study of Shiraz city), Journal of Political Science, 13 (1), 150-123.[Persian].
Abtahi, H., & Tarabian, M. (2010). Examining the realization of higher education goals based on the country's 20-year vision document with the method of hierarchical analysis process. Research in Educational Systems, 4(8), 31-60. [Persian].
Adam, H., Moodley, K. (2013). Xenophobia, Citizenship and Identity in South
Africa, African Sun Media, Political Science.
Ahmadi, Gh. A., Uzada, A., Ahmadi Tabatabai, M., Amini Zarin, A. (2018). Designing the proposed model of the political literacy education curriculum in the first secondary school. Curriculum Studies, 13(49), 5-56.[Persian].
Alam, A. (2022). Foundations of political science, Tehran: Nashrani.[Persian].
Amini, M., Sediq Arfai, F., Gadami, M. (2009). Investigating the effectiveness of secondary school political education curriculum from the teachers' and students' point of view: a case study of Kashan city, Daneshvar Behavat bi-monthly, 16 (36), 41-51.[Persian].
Bazargar, R., &Shahriari, A. (2020). The role of schools in educating active citizens, New Achievements Monthly in Humanities Studies, 3 (24), 92-104.[Persian].
Davies, I. and at al, (2022). Political Literacy in Japan and England, Citizenship, Social and Economics Education, Volume 12 Number 3 2013, www.wwwords.co.uk/CSEE.
Davoudi, M. & Fazli Dehkordi, M. (2014). Examining the goals of political education in the Quran, with an emphasis on the foundations and principles of education. Educational teachings in Quran and Hadith, 1(2), 19-40.[Persian].
Dexiang, T.(2011). In career guidance for College Students Ideological and political education content and the feature. Party building, 6 (fall), 67-69.
Dill, J. S., & Elliot, M. (2019). The Private Voice: Homeschooling, Hannah Arendt, and Political Education. Peabody Journal of Education, 94(3), 263- 280.
Faqihi, A. N., Bahrami, S., Jafari Harandi, R., Abdi Zarin, S. (2021). The role of cultural programs of Qom University in the education of students from the point of view of professors and students. Quarterly Journal of Culture-Communication Studies, 22(55), 153-176.[Persian].
Fathi Vajargah, K. (2019). Curriculum towards new identities, Abidjan: Tehran.[Persian].
Guan, J. (2019). Research on the Way of Integrating Chinese Excellent Traditional Culture into the Ideological and Political Education in Colleges and Universities. In 2018 8th International Conference on Education and Management (ICEM 2018). Atlantis Press.
Hamidzadeh, M. S., Maleki, H., Beheshti, S. (2016). Quranic foundations of epistemology of political education curriculum. Islamic Policy Research, 4(9), 49-73.[Persian].
Kus, Z. (2015). Political literacy status of pre-service social studies teacher. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 177, 197-202.
Mohebi, A., Karimi Khoigani, R. (2013). Investigating social factors affecting the religious education of students of the University of Police Sciences. Scientific Quarterly Journal of Islamic Insight and Education, 10(27), 65-77.[Persian].
Moon, S (2012). Cultural transition: Curricular discourse with internalization of curriculum, transnational curriculum inquiry,9 (1),1- 19
Nouraldini, F., & Ahmadzadeh, E., & Heydari, A. (2015). Political education in higher education centers with an emphasis on the theoretical foundations of Islam, the third national conference on sustainable development in educational sciences and psychology, social and cultural studies in Tehran.[Persian].
Ornstein, Allan C & Hunkins, Francis P (2018). Curriculum: Foundations, Principles, and
Issues (7th Edition) (Pearson Educational Leadership), 7th Edition, Pearson.
Rai Tehrani, H. (2009). Theory of Hegemony: Antony Gramsci, Social Science Quarterly, 6(7), 44-57.[Persian].
Rata, E (2014). The three stages of critical policy:An example of curriculum analysis,Policy future in education,12 (3),347-358
Richter, J., & Janson, H. (2007). A validation study of the Norwegian version of the Ages and Stages Questionnaires. Acta Paediatrica, 96(5), 748-752.
Selahshuri, A., Yadollahi Far, M. J., Khonkdar Tarsi, M. (2012). Basics and components of political education from Imam Khomeini's point of view. Islamic Revolution Journal, 2(5), 111-126.[Persian].
Smit, M. H., & Oosthuizen, I. J. (2011). Improving school governance through participative democracy and the law. South African Journal of Education, 31(1), 55- 73.
Sobhaninejad, M., Najafi, H., Noorabadi, S. (2017). The concept of excellence and criticism of its current situation in the fundamental transformation document of Iran's education, National Studies Quarterly, 18 (2), 25-42.[Persian].
Sypnowich, C. (2018). Lessons from dystopia: Critique, hope and political education. Journal of Philosophy of Education, 52(4), 660-676.
Tabatabai, M. (2017). Investigating the components of political education in social studies textbooks of elementary school. Research in Islamic education issues, 26 (40), 119-136.[Persian].
Turkzadeh, R., & Melabi, M. (2017). National interests and political education of students in the Islamic Republic of Iran with an emphasis on the second year of high school, National Interest Studies Quarterly, 3(10), 54-68.[Persian].
Willecka, C., Mendelberg, T. (2023). Annual Review of Political Science Education and Political Participation. Annual Review of Political Science, 25(4), 89-110.
Yusufzadeh Chausari, M. R., Shah Moradi, M. (2020). Presenting the model of the political education curriculum based on the socio-political education area of the fundamental transformation of education for the students of the first secondary school, Journal of Applied Islamic Education and Tarbiat, 5 (14), 173-206.[Persian].