این پژوهش با هدف بررسی موانع و مشکلات عاطفی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در مواجهه با برنامه درسی با تکیهبر دیدگاه معلمان انجامشده است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین بود. مشارکتکنندگان در این پژوهش، معلمان پایه ششم شهر مهاجران و اراک بودند که بر اساس استعلام صورت گرفته، تعداد آنها 669 نفر بودند. حجم نمونه به روش نمونهگیری هدفمند ملاک مدار انتخاب گردید و فرایند گزینش و مصاحبه با معلمان تا مرحله اشباع نظری تداوم یافت. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. پس از اجرای مصاحبهها، با نفر نوزدهم دادهها به اشباع رسید و از نفر بیستم نیز کد جدیدی قابل دریافت نبود. تجزیه و تحلیل یافتههای حاصل با استفاده از روش اشتراوس و کوربین انجام شد. در کدگذاری باز تعداد 59 مفهوم اولیه از مصاحبهها استخراج شد و در مرحله دوم کدگذاری، مفاهیم در قالب 3 مفهوم مرتبط با عوامل مؤثر بر بروز مشکلات عاطفی 8 مفهوم مرتبط با موانع و مشکلات عاطفی کدگذاری شدند. درنهایت، در این پژوهش گونه شناسی مشکلات عاطفی دانشآموزان ششم ابتدایی در مواجهه با برنامه درسی مطرح و معرفی شد. بر اساس یافتههای حاصله؛ عوامل فردی و عوامل آموزشی بهعنوان شرایط علی، عوامل خانوادگی و اجتماعی بهعنوان شرایط زمینهای و پیامدهای مرتبط با همسالان و مدرسه نیز بهعنوان شرایط مداخلهگر شناسایی شدند.
اسدیان, سیروس, عیسی خانی, آرزو, & یاریقلی, بهبود. (1403). گونه شناسی مشکلات عاطفی دانش آموزان در مواجهه با برنامه های درسی با تکیه بر دیدگاه معلمان. پژوهشهای برنامه درسی, 14(1), 28-1. doi: 10.22099/jcr.2024.7627
MLA
سیروس اسدیان; آرزو عیسی خانی; بهبود یاریقلی. "گونه شناسی مشکلات عاطفی دانش آموزان در مواجهه با برنامه های درسی با تکیه بر دیدگاه معلمان", پژوهشهای برنامه درسی, 14, 1, 1403, 28-1. doi: 10.22099/jcr.2024.7627
HARVARD
اسدیان, سیروس, عیسی خانی, آرزو, یاریقلی, بهبود. (1403). 'گونه شناسی مشکلات عاطفی دانش آموزان در مواجهه با برنامه های درسی با تکیه بر دیدگاه معلمان', پژوهشهای برنامه درسی, 14(1), pp. 28-1. doi: 10.22099/jcr.2024.7627
VANCOUVER
اسدیان, سیروس, عیسی خانی, آرزو, یاریقلی, بهبود. گونه شناسی مشکلات عاطفی دانش آموزان در مواجهه با برنامه های درسی با تکیه بر دیدگاه معلمان. پژوهشهای برنامه درسی, 1403; 14(1): 28-1. doi: 10.22099/jcr.2024.7627