تبیین و تحلیل محتوای مولفه های سواد حقوقی در کتب دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 14665-889،تهران،ایرانmohammad_azimi@cfu.ac.ir

2 گروه علوم تربیتی، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرندsaedehrezaei8@gmail.com

3 گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 14665-889،تهران،ایران kamalnosrati1367@cfu.ac.ir

4 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.morteza.golshani.g@gmail.com

10.22099/jcr.2024.7405

چکیده

هدف کلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فارسی(3)، جامعه‌شناسی(3) و هویت اجتماعی دوره دوم متوسطه از حیث انعکاس سواد حقوقی می‌باشد. پژوهش حاضر، با توجه به هدف کلی تحقیق کاربردی، از نوع مطالعات توصیفی-کیفی است. واحد تحلیل کلمه و جمله در کتاب‌های دوره دوم متوسطه بودند. جامعه آماری پژوهش، کتاب‌های درسی دوره دوم متوسطه بودند که وزارت آموزش و پرورش در سال‌تحصیلی 1402-1401 چاپ کرده است. نمونه آماری نیز شامل کتاب‌های درسی فارسی(3)، جامعه‌شناسی(3) و هویت اجتماعی دوره دوم متوسطه بودند و روش نمونه‌گیری به شیوه هدفمند(کتاب‌های مذکور) بود. ابزار گردآوری اطلاعات تهیه چک لیست در کتاب‌های فارسی(3)، جامعه‌شناسی(3) و هویت اجتماعی دوره متوسطه دوم بوده است. به منظور تهیه روایی، پس از تهیه چک‌لیست نهایی، مجددا در اختیاز چند تن از کارشناسان آموزش و پرورش استان، معلمین مدرس کتاب‌های مذکور و همچنین اساتید علوم تربیتی و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند قرار گرفت و نظرات آنان اعمال شد. جهت تأمین پایایی چک‌لیست، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که 83/0 به دست آمده و از پایایی مطلوبی برخودار بود. نتایج نشان داد که در کل سه کتاب تحلیل شده، به میزان 10/0 درصد به آشنایی با قانون اساسی، 14/0 به مقدمه علم حقوق، 098/0 درصد به حقوق جرائم و مجازات‌ها، 0 درصد به حقوق خانواده، 0 درصد به حقوق بیمه، 02/0 درصد به حقوق راهنمایی و رانندگی، 20/0 درصد به حقوق دادسراها و دادگاه‌ها،01 /0 درصد به مسئولیت ناشی از تلف کردن مال دیگری و 007/0 درصد به حقوق قراردادها و معاملات پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Akbari, M. S. (2022). A problem called the lack of legal literacy. Report link: https://b2n.ir/z90458. [In Persion]
Baba, N (2020). Design Considerations for Peace Education Curriculum. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3510201 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3510201
Bahramipour, R (2021). Most of the people suffer from the poverty of legal benefits. Report link: https://b2n.ir/g11130. [In Persion]
Dehghan Manshadi, M. & Shahrokhinia, M. (2021). Analysis of the content of the third grade social studies book, based on attention to the skill of emotional intelligence. Research Quarterly in Social Studies Education, 3(1), 47-62. 20.1001.1.27832279.1400.3.1.4.3[In Persion]
Dienlin, T. & Johannes, N. (2020). The impact of digital technology use on adolescent well-being. Dialogues in clinical Neuroscience, 22(2), 135-142. https://doi.org/10.31887/DCNS.2020.22.2/tdienlin.
Flasche, S. & Edmunds, W. J. (2021). The role of schools and school-aged children in SARS-COV-2 transmission. The Lancet Infectious Diseases, 21(3), 298_299. DOI:https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30927-0
Golshani Gehraz, Morteza & Heydari, Abdul Hossein (2023). Analysis of third and fourth grade social studies books in terms of paying attention to the topic and components of citizenship education. Journal of research in humanities education of Farhangian University, (31), 159-182. [in persion]
Gurpur, S., & Rautdesai, R. (2014). Revisiting legal education for human development: Best practices in South Asia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 157, 254-265.
Habibnejad, S. A; Ameri, Z. & Khosravi, A. (2019). The government's commitments in expanding legal literacy with a look at Iran's legal system. Quarterly Journal of Public Law Studies, 50(1), 181-197.  https://doi.org/10.22059/jplsq.2018.255092.1707. [In Persion]
Hasani, S. E. (2017). Lack of familiarity with legal issues is the cause of many problems in society. Report link: https://b2n.ir/z19870. [In Persion]
Kadrekova, A. K. (2023). the Effectiveness of Volunteering in the Formation of Knowledge about the Rights of the Child Among School children. World Bulletin of Social Sciences18, 15-22.‏ https://scholarexpress.net/index.php/wbss/article/view/1953
Leidy, H .J. & Gwin, J. A. (2020). Growing up strong: The importance of physical mental and emotional strength during. 10.1139/apnm-2020-0058
Lucy, L., Demszky, D., Bromley, P. & Jurafsky, D. (2021). Content Analysis of Textbooks via Natural Language Processing: Findings on Gender, Race, and Ethnicity in Texas U.S. History Textbooks. AERA Open. 6 (3), 1-27. DOI:https://doi.org/10.1177/2332858420940312.
Mardiana, M; Syahrir, M. & Nurmutmainnah, N. (2021). The Influence of Pancasila and Citizenship Education Teachers in Instilling Moral Ethics to Build National Character in Madrasah Aliyah Syekh Yusuf Sungguminasa, Journal Etika Demokrasi, 6(1), 124_137. https://doi.org/10.26618/jed.v6i1.4685
Mariati, M; Abbas, E. W. & Mutiani, M. (2021): The Social Science Contribution Through Social Studies Learning. The Innovation of Social Studies Journal, 2(2), 110_120. https://doi.org/10.20527/iis.v2i2.3051
Marzooqi, R & Mohammadzadeh, K. (2019). Secondary Legal Literacy Curriculum: A Mixed Study. Scientific Journal of Curriculum Research, 10(1), 105-133. [In Persion]
Pulikuthiyil, G. (2012). Legal Literacy: Social Empowerment for Democracy and Good Governance,Jananeethi & Jananeethi Institute,Mannuthy Post, Human Rights Education in Asia-Pacific Thrissur 680651. Kerala, India. Human Rights Education in Asia Pacific. https://b2n.ir/u73179.
Schimmel, D. & Militello, M. (2008). Legal Literacy for Teachers. Principal Leadership9(4), 54-58.
Sobhaninejad, M; Najafi, H. & Jafari-Harandi, R. (2015). Analysis of the position of the constitutional components of citizenship education in the content of social studies textbooks of elementary school. Education and Learning Research, 15(1), 67-78. [in persion]
Sugiarto, L., Sugiarto, A. & Pujiono, P. (2022). Restoring Social Justice Through Legal Literacy and Digital Ethics after Covid-19 Pandemic in Indonesia. In Proceedings of the 4th International Conference on Indonesian Legal Studies, ICILS 2021, June 8-9 2021, Semarang, Indonesia http://dx.doi.org/10.4108/eai.8-6-2021.2314377
Taghbakhsh, S; Saadatmand, Z. (2016). Peace education curriculum in elementary school. Qualitative Research Quarterly in Allameh Tabatabai University Curriculum, 2 (7), 66-89.  10.22054/QRIC.2019.19378.134. [In Persion]
Wahyudin, D., Ruhimat, T., Anggraeni, L. & Rahmawati, Y. (2020). Content analyses on peace education on curriculum 2013 in junior secondary schools in Indonesia. Borderless Education as a Challenge in the 5.0 Society. Routledge. https://b2n.ir/p18384
Yahiavi Karabagh, N. (2018). Examining legal content in elementary school textbooks. Education Quarterly. 142, 67-90.  http://qjoe.ir/article-1-2442-fa.html. [In Persion]
Zare Shahi, Alireza (2022). Content analysis and comparison of social studies of the second elementary school based on the family foundation components. Master's thesis, (supervisor: Shahla Hosseini), Islamic Azad University, Ardakan branch.. [In Persion]