مفهوم‌سازی برنامه‌درسی تربیت جنسی با تاکید بر نقش خانواده- مدرسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

5 استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مفهوم‌سازی برنامه‌درسی تربیت جنسی با تاکید بر نقش خانواده- مدرسه انجام شده‌است. این تحقیق در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد داده­­بنیاد و روش ظهوریابنده و ابزار مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند صورت گرفته‌است. جهت جمع­ آوری داده‌ها، از متخصصان در حوزه‌های مرتبط علمی، آموزشی و اجرایی استفاده شد که با استفاده از نمونه‌گیری نظری 32 نفر مشارکت داشتند. مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع مقوله­ ها و شکل‌گیری جوهر حوزه بنیادی ادامه یافت. همزمان با مصاحبه‌ها، کدگذاری باز، انتخابی و نظری صورت و مورد اعتباریابی قرار گفت. یافته‌ها حاکی از آن بود که ادراک متخصصان نسبت به برنامه‌درسی تربیت جنسی خانواده- مدرسه مرکز ثقل بودن گفتمان فرهنگی تربیت جنسی را نشان می‌دهد که تعادل برنامه‌درسی تربیت جنسی خانواده- مدرسه به تعادل آن بستگی دارد. دو مقوله منطق تربیت جنسی خانواده‌محور و رویکرد تربیت جنسی مدرسه‌محور به عنوان مقوله­ های محوری بودند که در ذیل آن­ها به ترتیب 12 و 11 کد بنیادی شناسایی شدند. با شفاف‌سازی نقش‌های خانواده- مدرسه، زمینه لازم برای نوبسترسازی برنامه درسی فراهم می­ آید.

کلیدواژه‌ها


Breckenridge, J & Jones, D (2009). Theoretical Sampling in Grounded Theory Research  Grounded Theory. Review Issue, 2(8).
Department for Education and Employment (DfEE) (2000). Sex and Relationship Education Guidance. London: HMSO.
Farmahini Farahani M; Soltani F; Jangali M, Komroodi Nj And Mahmoudi Ah (2020). Sexual Education, The Common Task Of Family And School". Arch Pharma Pract, 11(1):126-35.
Farrelly, C; O'Brien, M & Prain, V (2007). The discourses of sexuality in curriculum documents on sexuality education: an Australian case study, Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 7:1, 63-80.
Glaser BG. (2005). The grounded theory perspective III: Theoretical coding. Mill Valley: Sociology Press.
Glaser, B. (1967). The constant comparative method of qualitative analysis. Social Problems, 12(4): 436-445.
Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory, Sociology Press. Mill Valley, CA.
Glaser, B. (1998). Doing grounded theory: Issues and discussions, Sociology Press. Mill Valley, CA.
Jones, T (2009). Framing the framework: Discourses in Australia's national values education policy. Educational Research for Policy and Practice, 8(1): 35–57.
Jones, T(2011). A Sexuality Education Discourses Framework: Conservative, Liberal, Critical, and Postmodern', American Journal of Sexuality Education, 6(2): 133- 175.
Jones, T) 2007). Framing the framework. In Education research: Who needs it?, Edited by: Brown, R., Finger, G. and Rushton, C. 47–70. Teneriffe: Post Pressed.
Kakavoulis, A(2019). Family and sex education: survey of parental attitudes. Sex Education, 1(2): 163–74.
Leung, H,. Shek T. L, Edvina Leung, and Y. W. Shek(2019). Development of Contextually-relevant Sexuality Education: Lessons from a Comprehensive Review of Adolescent Sexuality Education Across Cultures, Int J Environ Res Public Health. 16(4): 621.
Lomborg, K; Kirkevold, M (2003). Truth and validity in grounded theory a reconsidered realist interpretation of the criteria: fit, work, relevance and modifiability. Nurs Philos, 4(3):189-200.
OPM. (2016). Perusopetuksen laatukriteerit [Quality criteria for basic education]. Ministry of Education Publications 2010:6. Helsinki, Finland: Yliopistopaino.
Pound P, Langford R, Campbell R.(2016). What do young people think about their school-based sex and relationship education? A qualitative synthesis of young people’s views and experiences. BMJ Open.
Raouf Malayeri M, Beheshti S, Eskandari H, Abbaspour A. (2018) The Role of Family and School on the Formation of Gender Identity of Girls: A Qualitative Study . Iran J Health Educ Health Promot. 6 (3):302-31. [Persian]
Saeedy Rezvani, M., Gholami, F., Bagheri, H.(2020) Keycompetencies Sexual Education Coach. Journal of Curriculum Research, 9(2):163-199. [Persian]
Sormunen, M (2012). Toward a Home-School Health Partnership, University of Eastern Finland Dissertations in Health Sciences.
Torbati, S., Tajik Esmaeili, S., Khosravi, N. (2020). A Qualitative Study of Adolescent Sexual Education and its Contextual Factors with Emphasis on Interpersonal Relations with Case study: High school adolescent girls and boys residing in Tehran. Sociological studies, 12(45): 77-104. [Persian]
Windiastuti, E ;Syamsudin, A (2019). Cooperation between Parents and School on Sex Education to Prevent Sexual Abuse in Early Childhood Case Study: Sex Education Implementation in Budi Mulia Dua Sedayu Kindergarten. International Conference on Early Childhood Education and Parenting.