الزامات فرآیند یاددهی- یادگیری مشارکتی در آموزش‌عالی مبتنی بر نیازها، علایق و مهارت‌ها- مورد مطالعه: دانشجویان مقطع کارشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، دانشگاه اصفهان

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان

3 استاد گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایسته ­های یاددهی- یادگیری مشارکتی، متناسب ‏با ‏نیازها، علایق و مهارت‌های دانشجویان دوره ‏کارشناسی امروز، به روش آمیخته انجام شد. طرح پژوهش در بخش کیفی برمبنای تحلیل محتوا و در بخش کمی، توصیفی- پیمایشی است. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل صاحب‌نظران در دو حوزه علوم‌تربیتی و علوم‌اجتماعی بودند که نمونه از بین آنها به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی تا حد اشباع اطلاعات ادامه یافت. جامعه‌ی آماری بخش کمی نیز شامل اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان دوره‌ی کارشناسی از دانشکده‌های علوم‌تربیتی ‏و علوم‌اجتماعیِ دو دانشگاه تهران و اصفهان بود که نمونه‌ از بین آنها به‌روش سهمیه‌ای متناسب با حجم انتخاب شد. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه‌ی نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته استفاده شد. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه و مصاحبه براساس نظر هشت تن از متخصصان و پایایی ‏پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار ‏93/0، مناسب برآورد شد. تحلیل یافته‌ها در بخش کیفی به روش تحلیل مضمون و در بخش کمی با استفاده از آما ر توصیفی- استنباطی انجام شد. براساس تحلیل یافته‌ها، هفت مؤلفه به عنوان مهمترین الزامات مورد شناسایی واقع شد که در میان آنها «تدارک فعالیت‌های درسی گروهی»، «تشکیل گروه‌های علمی مجازی» و «تنظیم چیدمان کلاسی چهره‌به‌چهره» در صدر قرار دارد. در نتیجه به مدرسان توصیه می‌گردد به منظور استفاده بهینه از فرصت‌های آموزشی، از ‏به‌کارگیری آنها در تدریس غفلت نورزند.‏

کلیدواژه‌ها


Caballero, M. & Baigorri A. (2019). Glocalising the theory of generations: The case of Spain. Time & Society, 28(1), 333-357.
Casa-Todd, J., Kay, R., & Hughes, J. (2020). Developing Digital Citizenship, Digital Literacy and Student Voice Using Social Media in K12. In EdMedia+ Innovate Learning, AACE‎, 550-555.‎
Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design. Sage publications.‎
Dass, S., Ramananda, H. S., Jagadeesha, B., PC, R. K., & Cherian, R. K. (2021). Effectiveness of Collaborative on Learning Among Gen Z Engineering Students. Journal of Engineering Education Transformations, 34(3), 70-78.
Dimattio, M. J. K., & Hudacek, S. S. (2020). Educating generation Z: Psychosocial ‎dimensions of ‎the clinical learning environment that predict student satisfaction. ‎Nurse Education in Practice, 49, 102901.‎
Gillespie, A. (2020). The Politics of Millennials: Political Beliefs and Policy Preferences of America’s Most Diverse Generation. Journal of Race, Ethnicity and Politics, 5(1), 242-245.
Grace Oh, E., Ricciotti, H. A., & Cianciolo, A. T. (2018). Paying Mind to Generational Differences in Medical Education: A Dialectical Book Review, Teaching and Learning in Medicine, 30(3), 345-349.
Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
Hernandez-de-Menendez, M., Diaz, C. A. E., & Morales-Menendez, R. (2020). Educational experiences with Generation Z. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM), 14(3), 847-859.
Husbands, C. T. (2019). LSE Sociology and Its Associated Institutions. In Sociology at the London School of Economics and Political Science, 1904–2015 (pp. 333-358). Palgrave Macmillan, Cham.
Izi, M., Aliabadi, Kh. Nili, M.R. & Delavar, A. (2020). Generational analysis of the preference of students with digital indigenous characteristics to have an e-textbook. Research & writing of academic books, 23(1), 99-117. [In Persian]
Juneja, k. K. (2021). Innovative pedagogy with computer-supported collaborative learning in teaching english language. Journal of teaching english for specific and academic purposes, 551-556.
Keramati, M.R., (2021). First-year counseling students' perceptions of participatory learning in the classroom. Teaching Research, 8(1), 1-18. [In Persian]
Kobayashi, K. (2021). Effects of collaborative versus individual preparation on learning by teaching. Instructional Science, 49, 1-19.
Kurni, M., & Saritha, K. (2021). Applying Collaborative Learning for Enhancing the Teaching-Learning Process in Online Learning through Social Media. JET, 251.
Okros, A. (2020). Generational Theory and Cohort Analysis. In Harnessing the Potential of Digital ‎‎Post-Millennials in the Future Workplace, Springer, ‎Cham, 33-51.‎
Pulcini, C. D., Turner, T. L., & First, L. R. (2021). Generational empathy: an approach for addressing generational differences. Pediatrics, 147(3), 1-13.
Rahbar, A.A., Khorramshad, M.B., Adami, A. & Vali, A. (2020). Explaining Generational Difference in Today's Iranian Society Based on Identity Values, National Studies Quarterly, 21(1), 47-65. [In Persian]
Rahimi, M., Ashofteh Tehrani, A. & Hazrati, Z. (2012). Social factors affecting intergenerational differences (Case study of Khalkhal city in 2012). Iranian Journal of Sociological Studies, 7(2), 79-98. [In Persian]
Rahmanian, A. (2020). The effect of using PBL method using virtual small groups on academic achievement and active participatory learning of midwifery students of Jahrom Islamic Azad University in the course of internal medicine and surgery in women. (Master Thesis, Kerman, University of Medical Sciences). [In Persian]
Sachdeva, M. P., & Tripathi, D. A. (2019). Critical Education for 21st Century: A study on Youth and Media ‎literacy. Journal of Content, Community & Communication. 10(5), 64-72.‎
Safavi, A., (2019). Methods, techniques & patterns of teaching. Tehran: Samat. [In Persian]
Seemiller, C., & Clayton, J. (2019). Developing the strengths of generation Z college students. Journal of College and Character, 20(3), 268-275.
Sinnema, C., Nieveen, N., & Priestley, M. (2020). Successful futures, successful ‎curriculum: What can Wales learn from international curriculum reforms?. The Curriculum Journal, 31(2), 181-201.‎
Slavin, R. E. & Davis, N. (2006). Educational psychology: theory and practice, (8th Ed). New York: Pearson.
Takala, M., & Wickman, K. (2019). Collaborative case-based virtual learning in higher education: Consultation case in special education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(4), 236-248.
Vander Brug, W., & Rekker, R. (2021). Dealignment, realignment and generational differences in The Netherlands. West European Politics, 44(4), 776-801.
Wilkinson, D. & Birmingham, P. (2003), Using Research Instruments: A Gide for Researchers, London, Routledge Flamer‎‏.‏
Yancey, N. R. (2019). Collaboration in teaching-learning: Honoring the wisdom of diverse perspectives. Nursing science quarterly, 32(4), 278-282.
Yildirim, I., Cirak-Kurt, S., & Sen, S. (2019). The Effect of Teaching" Learning ‎Strategies" on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, 79(5), 87-114‎‏.