شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر آموزش کارآفرینی دانش‎آموزان دوره دوم متوسطه (رویکرد کیفی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه کارآفرینی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

2 استادیار وزارت علوم تحقیقات وفناوری تهران

3 استادیار گروه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

باتوجه به نقش و اهمیت کارآفرینی در ابعاد زندگی انسان­ ها از نظام آموزشی هر کشوری انتظار می­رود شهروندان شایسته و کارآفرین تربیت نماید. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفه­ های آموزش کارآفرینی دانش‎آموزان دوره دوم متوسطه انجام گردید. تحقیق حاضر با رویکرد کیفی (به روش گراندد تئوری و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و با کمک نرم افزار Nvivo صورت گرفت. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه انجام گرفت و روش گردآوری داده‎ها مصاحبه نیمه ساختار یافته است. مشارکت­کنندگان پژوهش را خبرگان، استادان و صاحب‌نظران اجرایی و دست ­اندرکاران حوزه آموزش کارآفرینی تشکیل می‎دادند. در پژوهش از نمونه‌گیری با رویکرد هدفمند و روش نمونه­ گیری نظریه­ ای استفاده گردید. نمونه افراد پس از لحاظ اصل اشباع نظری 13 نفر تعیین شد. معیار انتخاب افراد نمونه کسانی بودند که بتوانند در ارتباط با اهداف پژوهش حاضر اظهار نظر دقیق و کارشناسانه داشته باشند. محقق پس از کدگذاری باز و فرایندی مصاحبه­ های انجام شده عوامل احصا شده را در قالب شرایط علی، زمینه­ای، مداخله­گر، استراتژی و پیامد معرفی نمود. تحلیل یافته­ ها حاکی از آن است که 7 مؤلفه اصلی با 28 زیر گروه شامل (ویژگی­ های فردی یادگیرنده، آموزش ­های غیررسمی، محیط آموزشی، حمایت­ های دولت، جامعه کسب­ وکار، روش­ های تدریس و منابع انسانی) اصلی­ ترین مؤلفه ­های مؤثر بر ایجاد و توسعه آموزش کارآفرینی دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه به شمار می آیند. ضمناً مدل نهایی آموزش کارآفرینی بر اساس یافته­ های پژوهش ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


Abdolahi, M., Rahmati, S., & Parasteh, F. (2020). The effect educational entrepreneurship training of teachers on student's entrepreneurship in the secondary school. The Journal of Modern Thoughts in Education, 15(3), 59-77. [In Persian].
Ebrahimi, K., & Zarei, A. (2008). Entrepreneurship skills training. Economic, Cultural, Social, Labor and Society Monthly, 5(100), 25-20. [In Persian].
Farang, M., Yarmohammadzadeh, P., & Ghasemzadeh, A. (2018). Investigating the mediating role of innovation climate in the relationship between culture and entrepreneurship skills with entrepreneurial tendency of University of Mohaghegh Ardabili faculty members. IRPHE, 24(1), 51-69. [In Persian].
Ganjali, Z., & Bagherimajd, R. (2021). The effect of individual entrepreneurship orientation on entrepreneurial behavior with the mediating role of entrepreneurial intention in post-graduate engineering students. Journal of Entrepreneurship Development, 13(4), 521-540. [In Persian].
Ghajari, N., Mazidi, M., & Shamshiri, B. (2020). Understanding the Most Significant Challenges to Execution of the Document of Fundamental Transformation in the Education System of Iran; a Focus on Its Main Subsystems. Journal of Curriculum Research, 10(1), 1-33. [In Persian].
Henry, C., Hill, F., & Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training:  can entrepreneurship be taught?  Part 1. Education 1 Training, 47 (2), 98–111.
Imani, A., Hosseinifar, A., & Mobaraki, M. (2018). The effect of social networks on the development of digital entrepreneurship in knowledge-based companies. IT Management Studies, 6(22), 1-22. [In Persian].
Järvi, T. (2012). Teaching entrepreneurship in vocational education viewed from the regional and field perspectives. Journal of Vocational Education and Training, 64(3), 365- 377.
Kim, S. S. (2010). A comparative study of the entrepreneurial intention between Korea and China. Doctor’s thesis, Graduate School of Venture Hoseo University.
Kirkley, W. W. (2017). Cultivating entrepreneurial behavior: entrepreneurship education in secondary schools. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1): 17-37.
Kraus, S., Kauranen, I., & Reschke, C. H. (2011). Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configuration approach. Manag Res Rev, 34(1), 58–74.
Kucel, A., Róbert, P., Buil, M., & Masferrer, N. (2016). Entrepreneurial skills and education‐job matching of higher education graduates. European Journal of Education, 51(1), 73-89.
Lacap, J. P. G. (2017). Senior High School Students’ Entrepreneurial Inclination: The Case of Accountancy, Business, and Management Track Students in Pampanga, Philippines.  Journal of Entrepreneurship and Business, 5(2), 37 – 49.
Kumar, S., Paray, Z. A., & Dwivedi, A. K. (2020). Student’s entrepreneurial orientation and intentions. Higher Education, Skills and Work-Based Learning.
Mehdipoor, N. (2016). Applying the Functional, National, Global, Theorical and Construction of Curriculum’s Components in Humanities Curricula from Faculty Members’ Point of Views (Case: Shahid Bahonar University of Kerman). Journal of Curriculum Research, 5(2), 47-71. [In Persian].
Mohammadaminzadeh, L., Seifi, M., & Faghihi, A. (2016). Journal of Theory and Practice in Curriculum, 3(6), 143-164. [In Persian].
Morris, M. H., Allen, J. A., Kuratko, D. F., & Brannon, D. (2010). Experiencing family business creation: Differences between founders, nonfamily managers, and founders of nonfamily firms. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(6), 1057–1084.
Movahedi, R., & Soleymanian Broujeni, J. (2017). Surveying the Education Role on Entrepreneurship Development among Rural Women. jea, 3(6), 24-33. [In Persian].
Park, J. H., & Ahn, T. U. (2016). A Study on the Influence of Young Entrepreneurs’ Entrepreneurship and Entrepreneurial preparation upon the Entrepreneurial Performance: Centered on Mediated Effect of Entrepreneurial infra system using. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 11(1), 39-47.
Strauss, A., & Corbin, J. (2017). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage.
Val, E., Gonzalez, I., Iriarte, I., Beitia, A., Lasa, G., & Elkoro, M. (2017). A Design Thinking approach to introduce entrepreneurship education in European school curricula. The Design Journal, 20, 754-766.
Yi, G. (2020). From green entrepreneurial intentions to green entrepreneurial behaviors: The role of university entrepreneurial support and external institutional support. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(2), 1-17.
Zia, B., & Veqar Mousavi, M. (2016). Investigating the Effect of Formal Entrepreneurship Trainings on Entrepreneurial Intention. Journal of Entrepreneurship Development, 9(1), 99-117.