واکاوی تجارب زیسته معلمان از شرایط حاکم بر سیاست راهبران آموزشی و تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز

2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز

چکیده

تعریف پست سازمانی و به‌کارگیری راهبران آموزشی و تربیتی از سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش در طی چند سال گذشته بوده است. علی‌رغم اینکه ارزیابی سیاست‌های آموزشی جزء لاینفک فرایند بهبود و ارتقا کیفیت آموزش و تربیت به شمار می‌رود، هنوز پژوهشی در ارتباط با ارزیابی سیاست راهبران آموزشی و تربیتی از دریچۀ واکاوی نظرات و رضایت جامعه هدف و ذی‌نفعان آن یعنی معلمان صورت نگرفته است. بدین منظور هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته معلمان در زمینۀ سیاست راهبران آموزشی و تربیتی است. رویکرد پژوهش کیفی است. داده‌های پژوهش با روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند با 13 نفر از معلمان استان آذربایجان شرقی صورت گرفته و با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت برخورداری یافته‌های پژوهش از روایی و اعتبار به مواردی نظیر مصاحبه‌های مداوم، اختصاص زمان مناسب و مطلوب، درگیری و بررسی مداوم، دقت در تمامی مراحل پژوهش، روشن بودن روش پژوهش و توافق پژوهشگران در ارتباط با دسته‌بندی مضامین توجه شده است. تحلیل داده‌های پژوهش منجر به دسته‌بندی 4 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی شد. مضامین اصلی شامل مسائل روان‌شناختی مرتبط با راهبران آموزشی (ترس از مواجهه شدن با راهبر و ...)، نقاط ضعف راهبران آموزشی (فقدان آشنایی مناسب راهبران با ویژگی‌های مناطق روستایی و عشایری و ...)، نقاط مثبت راهبران آموزشی (کمک به ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان کم‌تجربه و ...) و بایسته‌های حرفه‌ای و اخلاقی راهبران آموزشی (عدم التقاط وظایف کارکردی راهبر با سایر عوامل مدرسه و ...) است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد عواملی چون وجود ابهام در چرایی و چگونگی نقش راهبران آموزشی زمینه‌های بروز کاستی‌هایی را در سیاست آموزشی مذکور به همراه داشته است. متناظر با یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود که مسئولین با برطرف سازی نقاط ضعف سیاست راهبران آموزشی و تربیتی، انتخاب افراد مناسب و اطلاع‌رسانی‌های مستمر بر کیفیت این سیاست آموزشی بیفزایند.

کلیدواژه‌ها


Azizi, N. (2007). Investigating the causes of failure of educational supervision and guidance program in primary schools of Kurdistan province, Journal of Educational Sciences and Psychology, 4(3): 73-100. [Persian]
Abasi, A., Motazadiyan, R., & Mirzayi, M. (2016). Investigation the barriers of Public Policy Implementation in Governmental Organizations. ORMR; 6 (2): 49-69. [Persian]
Abbaspour, A., & Moradi, K. (2017). Methodology of the Critical Education Policy Analysis: Re-Reading of Missing Values, Journal of public policy, 3(3): 137- 160. [Persian]
Askari, M., Elahimanesh, M. H., & Parizad, R. (2019). A Comparison Study of Iranian and Japanese educational policy at Elementary level, Journal Strategic studies of public policy, 9(30):113-132. [Persian]
Bijnavand, F., Sobhaninejad, M., Nikazin, A., & Mohammadi Pouya, S. (2015). Surveying the Relation between Critical Thought and Quality of Life, Social Acceptance and Appreciation of Medical Science Students. CPAP; 2 (11):49-60. [Persian]
Costa, M., & Faria, L. (2017). Parenting and Parental Involvement in Secondary School: Focus Groups with Adolescents’ Parents. Paidéia, 27(67), 28-36.
Diem, S., Young, M. D., & Sampson, C. (2019). Where Critical Policy Meets the Politics of Education: An Introduction, Educational Policy, 33(1): 3-15.
Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L. (2009). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Thousand Oaks, CA: Corwin Pres.
Franco, E. F., Hirama, K., & Carvalho, M. M. (2018). Applying system dynamics approach in software and information system projects: A mapping study, Information and software technology. 93: 58 – 73.
Iman, M. T. (2015).Qualitative research methodology, Qom, Field and University Research Institute. [Persian]
Izan, M., Ghaderi, M., & Shirbagi, N. (2019). Examining Educational Leaders Experience of Implementing Teacher-Oriented Educational Monitoring Patterns in Elementary Schools, Journal of managing education in organizations; 8 (1) :159-184. [Persian]
Karimi, F., & Moradmand, R. (2011). A study of high-School teachers’ job stress dimensions, Journal of instruction and evaluation, 4(13): 107-122. [Persian]
Khorasani, A., & Zamanimanesh, H. (2017). The Role of Job Motivation on Organizational Learning and Empowerment of Municipal Staffs to Increase Economic Performance of Municipal Employees. IUESA; 5 (19): 97-111. [Persian]
Hamodi, A. (2019). The role of educational leaders in empowering primary school teachers in Khuzestan province, Master Thesis, Educational Management, Farhangian University of Tehran. [Persian]
Mohammadi Fateh, A., Danaee Fard, H., Rahnavard, F., & Foroozandeh, L. (2016). Designing a Model for Promoting Policy-making Capacity in the Executive Branch of Iran Public Administration. Journal of Management and Development Process; 29 (3):3-38. [Persian]
Mohammadipouya, S., Goodarzi, H., Rahmati Najkarla'i, F., & Sanaie Nasab, H. (2017). The Relationship between the Ideology of Curriculum and Educational Philosophy with the Teachers' Approaches of a Military Medical University in Tehran. Mil Med, 19 (5): 467-460. [Persian]
Malekipour, A., Javadi Arjmand, M. J., Bashroyehnejad Karimi, H., & Zibakalam, S. (2018). Reflection on the educational policy in political science with an emphasis on Analysis of the curriculum ideologies of political science students, Research letter of political science, 13(3): 135-156. [Persian]
Ranjbar Hoojqan, A., Gharamani, J., & Safari, S. A. (2015). The effect of educational supervision on lmprovlng teachers’ performances in guidance scools of marand, Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5(52): 1731- 1735.
Rousta, J. (2018). Duties of an educational leader in education, Quarterly Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, 30(3): 151-161. [Persian]
ShoariNezhad, A. (1977). Philosophy of Education, Fourth Edition, Tehran: Amirkabir Publications. [Persian]
Shariatmadary, A. (2007). Principles and Philosophy of Education, 32nd Edition, Tehran: Amirkabir Publications. [Persian]
Sadeghi, S., Salehi kashkoli, M. S., Razavi, A., & Aflaki Fard, H. (2015). Assessment of Educational Supervision and Guidance services for Teachers in Shiraz, Journal of new approaches in educational administration, 6(23): 183- 203. [Persian]
Safaei Movahhed, S., & Attaran, M. (2013). Uncovering the hidden curriculum of supervisors' selection in a Faculty of Mathematics: A qualitative study, Research in Curriculum planning, 10(11): 1-12. [Persian]
Seidaiy, E., Rasti, H., & Azar, S. (2016). Analysis of the Development Level of Rural Settlements and the Factors Affecting it (Case Study: The Central part of Iranshahr County), Journal of Studies of Human Settlements Planning, 11(34): 67-83. [Persian]
 Soufi, A., & Zeib Bologhzehi, J. (2018). The effects of educational leaders in primary education, International Conference on Psychology and Social Sciences, Tehran. [Persian]
Sajjadiyeh, N., & Mohammadi Pouya, S. (2018). A Comparative analysis of the Content of Old and New Social Education Textbooks of Elementary 4th Grade base on Education Epistemological Principles. Journal of Curriculum Studies, 12(47), 69-94. [Persian]
Torkzaadeh, J., Saadeghiaan Sooraki, M., Marzooghi, R., & Jahaani, J. (2019). Identification of Problems faced by Graduates of Farhangian University Campuses in Chaharmahal and Bakhtiari Province. QJOE, 35 (1):31-50. [Persian]
Wohlstetter, P., Malloy, C. L., Derrick, C. H., & Polhemus, J. (2003). What are we learning about...? LEA involvement in school networks. Educational Policy, 17 (4), 399–430.