برنامه درسی مبتنی بر اخلاق مراقبت: تداوم نقش مادرانه در دورۀ ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، واکاوی عناصر برنامه درسی مبتنی براخلاق مراقبت: تداوم نقش مادرانه در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی و مبتنی بر نظریۀ داده بنیاد انجام شد. جامعۀ آماری شامل زنان معلم و عضو هیأت علمی متأهل، دارای فرزند و متخصص در زمینۀ آموزش ابتدایی می­باشد که شیوۀ انتخاب آنها هدفمند، از نوع گلوله برفی بوده است. درمجموع با 37 نفر مصاحبه شد که شامل 25 نفر معلم و 12 عضو هیأت علمی دانشگاه بودند. داده­ها از طریق مصاحبه­های نیمه­ساختارمند در طی سه مرحله به شیوۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی و مدل مفهومی بدین‌صورت شکل گرفت. نیاز و اهداف (اهداف کلی و جزئی)، محتوا (اولویت‌های سازمان‌دهی و انتخاب محتوا)، روش­های یاددهی-یادگیری (اولویت‌های انتخاب و انواع روش­های تدریس)، نقش معلم (شاخصه­ها و مسئولیت­های معلم)، ارزشیابی (اولویت‌های ارزشیابی و روش­های ارزشیابی)، مهارت­های ارتباطی( هشیاری ارتباطی و تداوم ارتباط مادرانه)، یادگیری ضمنی (جو کلاس) و نتایج تربیتی (تربیت اخلاقی­-­­ عاطفی، سلامت روان، تقویت اعتمادبه‌نفس، پرورش دانش، مهارت و نگرش). برای به دست آوردن اعتباریابی داده­ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. در پایان بر مبنای یافته­ها و نتایج به‌دست‌آمده، رهنمودهایی برای عملی شدن برنامه ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
احمدی، ابراهیم. (1397). انعطاف‌ناپذیر دانستن نقش‌های جنسیتی و دفاع از تبعیض‌های جنسیتی. پژوهش­نامةزنانپژوهشگاهعلومانسانیومطالعاتفرهنگی، 9، 1، 35-25.
اکبری بورنگ، محمد؛ جعفری ثانی، حسین؛ آهنچیان، محمدرضا و کارشکی، حسین. (1391). جهت­گیری­های برنامه درسی استادان: نقش جنسیت، مرتبه علمی و نحوه ارائه آموزش (مجازی، حضوری) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،3،12، 219-210.
استرایکر، سوزان و وارنر، سالی. (1383). کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان، ترجمه اکرم قیطاسی، تهران: صابرین.
اسلامی، حسن. (1387). جنسیت و اخلاق مراقبت. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات راهبردی زنان، 11، 42، 42-7.
افشاری، افروز و میر محمدی، محبوبه. (1398). نقش علائم روان‌شناختی، سبک­های دلبستگی و تنظیم شناختی هیجان مادران در پیش‌بینی شاخص‌های تن‌سنجی کودکان. نشریه علمی روان­شناسی سلامت، 8 ،2، 68-54.
آتشک، محمد. (1391). ارزشیابی عدالت جنسیتی در نظام آموزشی ایران. مجله زن در توسعه و سیاست،10، 151،4-127.
بردبار، مریم و شیخ‌الاسلامی، راضیه. (1393). درونداد حالت­های ذهنی مادر و رفتار اجتماعی کودک: نقش واسطه­ای نظریه ذهن. مجله روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی، 11، 42، 133-123.
پرداخته، فرهاد؛ کاظم پور، اسماعیل و شکیبایی، زهره. (1394). رابطه برنامه درسی پنهان و نابرابری­های جنسیتی در دانشجویان دانشگاه. مجله پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 12، 2، ، پیاپی 47، 27-16.
پورسلیم، عباس؛ عارفی، محبوبه و فتحی واجارگاه، کوروش. (1396). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران، مدلی برآمده از نظریه داده بنیاد. مجله اندیشه­های نوین تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهرا، 13، 3، 26-8.
حسینی زاده، سید علی. (1395). نقش وراثتی مادر در تربیت فرزند از دیدگاه اسلامی. مجله تربیت اسلامی، 11، 22، 61-49.
رضایی اشیانی، ایران؛ یارمحمدیان ، احمد و فرهادی، هادی. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر مهرورزی مادران بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری عصب روان­شناختی / تحوّلی. مجله پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، 8 ، 2، پیاپی(15)، 32-17.
شکوفه فرد، شایسته؛ مظاهری، محمد علی؛ حیدری ، محمود و سید موسوی ،پریسا. (1398). تحول بازنمایی دلبستگی و حساسیت مادرانه. فصلنامه روان­شناسان تحولی: روان­شناسان ایرانی، 14، 56، 371-355.
عساکره، هاجر و دیبا، حسین. (1397). نقش مادر در شکل‌گیری وجدان اخلاقی. فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق. 14(31), 11-31. doi: 10.22081/jare.2019.52295.1281.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1396). برنامه درسی به سوی هویت­های جدید. تهران: نشر آییژ.
قاسم پور، عرفانه؛ ملکی پور، احمد و زارع صفت، صادق. (1395). تبیین مؤلفه­های برنامه درسی معنوی با نگاهی به دیدگاه نودینگز. فصلنامة پژوهش­های کیفی در برنامه‌ریزی درسی، 1، 3 ، 71-25.
کریمی عقدا، هادی؛ حسینی زاده، سید علی و داودی، محمد. (1397). بررسی تفاوت زن و مرد در اسلام و دلالت­های آن در برنامه درسی نظام تربیت رسمی. مجله معرفت، 27، 3، پیاپی 246، 87-77.
کرمی قهی، محمد تقی  و اخباری، محسن. (1396). جنسیت و اخلاق مراقبت در فلسفه اخلاق فمنیستی. مجله زن در توسعه و سیاست ، 15، 1 ،62-45.
کریمی ایوانکی، مرجان؛ سید موسوی، پریساسادات و طهماسیان، کارینه. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر رابطه والدکودک بر خودکارآمدی و رابطه مادرکودک، مجلهروان­شناسی­تحولی، روان­شناسان ایرانی، 15، 60، 401-391 .  
ملکی، حسن؛  عباس پور، عباس؛ سلمانی، بابک و حکیم زاده رضوان. (1398). الگویی برای رهبری برنامه درسی در دوره ابتدایی ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 13، 48، 38-5.
مرزوقی، رحمت الله و منصوری، سیروس. (1394). تحلیل محتوای کیفی کتاب­های درسی دورة ابتدایی از منظر جهت­گیری جنسیتی. مجله زن در توسعه و سیاست، 3 ، شماره 4، 485 ـ469.
هدایتی، مهرنوش. (1397). ساخت و هنجاریابی پرسش­نامه سنجش تفکر مراقبتی بر مبنای رویکرد تربیتی فلسفه برای کودکان، مجلۀ علومتربیتیدانشگاهشهیدچمراناهواز. ، 6،  2، 178-153.
هاشمی، سید احمد و خدابخشی صادق آبادی، فاطمه. (1396). برنامه درسی پنهان و نقش آن در مدارس. مجله پیشرفت­های نوین در علوم رفتاری، 2، 8، 42-28.
ب. انگلیسی
Alsubaie, M. A. (2015). Hidden Curriculum as One Of Current Of Issue Of Curriculum .Journal Of Education and Practice, 6, 33, 125-128.
Allen, Q & . White –Smith, K. (2018). Thats Why I Say Stay in School :Black Mothers Parental Involvment ,Cultural Wealth, and Exclusion in Their Son s Schooling. Journal Urban Education, 53, 3. 409-435.
Brenifier, O. (2008). Caring Thinking about Caring Thinking. Revision and suggestions by Janette Poulton. Available at: http://www.buf.no/en/ read/txt/?page=ob-ct00.
Brassell, A., Rosenberg, E., Parent, J., Rough, J., Fondacaro, K. & Seehuus, M. (2016). Parent's psychological flexibility: Associations with parenting and child psychosocial well-being. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(2), 111-120.
Bowlby, J. (1988). Attachment, communication, and the therapeutic process. A secure base: Parent-child attachment and healthy human development, london: Routledge.
Bennett, J .(1990). The Conscience of HuckleberryFinn, in The Experience of Philosophy, edited by Daniel Kolak and Raymond Martin, Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Creswell, J. W. (2014). Educational Research:Planing Conducting and Evalating Quantitative and Qualitative Research (4 the Edition).Upper saddie River ,N J:Pearson Education, Inc.
Cam, P. (2014). Commentary on Ann Margaret Sharp’s ‘The other dimension of caring thinking’. Journal of Philosophy in Schools, 1 (1), 15-21.
Grumet, M. (1989). Generations: Reconceptuklist Curriculum theory and teacher education .Journal of Teacher Education ,XXXX(1),13-18.
Gencoglu, C., Demirtas-Zorbaz, S., Demircioglu, H. & Ekin, S. (2019). Psychological Counseling and Guidance Services in Early ChildhoodEducation. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(1), 6-23. doi: 10.29329/epasr.2019.186.1.
Grumet, M. & Pinar, W. F. (1988). Women and teaching :Homeless at home, Contemporary curriculum discourses (531-540). Scottsdale, AZ: Gorsuch Scarisbrick.
Grumet, M. & Pinar, W. F. (1992). Double reading. Paper Presented to the annual meeting of the Modern Language Association , New York.
Grumet, M. (1988). Women and teaching. Amherst, MA: University of Massachusetts Press.
Green, M. (2001). Variations on a blue guitar: The Lincoln Center Institute Lectures on aesthetic education. New York: teachers College Press.
Gilligan, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s evelopment, Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1982.
Hou, Yuh-Ming. & Stewart, L. (2018). Parenting Stress and Depresive Symptms in Taiwanse Mothers of Children With Autism Spectrum: Association With Children s Behavioral Problems. Journal of Applied Research in Intellectual Disability, 31 6, 1113-1121.
Hamblin, R. J., Salloum, A., Andel, R., Nadeau, J. M., McBride, N. M. & Lewin, A. B. (2016). Predictors of parent-child agreement on child anxiety diagnoses on the ADIS-IV-C/P. Psychiatry Research, 245(30), 303-310.
Hiller, R. (2016). The effect of targeting tolerance of children’s negative emotions among anxious parents of children with anxiety disorders: A pilot randomised controlled trial. Journal of Anxiety Disorders, 42, 2-9.
Hextrum, K. (2018). The Hidden Curriculum of College Athletic Recruitment, Harvard Educational Review, v88 n3 p355-377.
Held, V. (2006). The Ethics of Care: Personal, Political,Global , Oxford: Oxford University Press.
Kobia, J. M. (2009). Femininity and Masculinity in English Primary school textbooks in Kenya. The International Journal of Language Society and Culture. Issue 28. pp 57-71.
Kodjebacheva, G., Sabo, T. & Xiong, J. (2016). Interventions to improve child-parent-medical provider communication: A systematic review.
Kim, J., Chan, Y., McCauley, E. & Vander Stoep, A. (2016). Parent-child discrepancies in reporting of child depression in ethnic groups. The Journal for Nurse Practitioners, 12(6), 374-380.
Luff, P. & Kanyal, M. (2015). Maternal Thinking AND Beyond: Towards a Car-Full Pedagogy for Early Childhood. Journal Early Child Development and Care. 185, n11-12, 1748-1761.
Lee, H. S. (2018). A Compartive Study On Health Information Needs, Seeking And Source Perferences among Mother Of Yong Healthy Children: American Mothers Compared to Recent Immigrant Korean Mothers. Information Research: An International Journal Electronic Journal.V23, n4.
Luff, P. & Kanyal, M. (2015). Maternal Thinking and Beyond: Towards a Care-Full Pedagogy For Early Childhood .Early child Development and care.V185, n 11-12, P1748-1761.
Manning, R. (2005). A care Approach, in Philosophy: A New Introduction, edited by Douglas Mann & G. Elijah Dann, Belmont, USA: Wadsworth.
Miller, J. L. (1989). Gender Studies: Impact on School Curriculum. In T.Husen &T.N.PostletWaite (Eds.), International encyclopedia of education: Reserch and Student (PP.371-374). Oxford, England: Pergamon Press.
Miller, E. (2012). Dominate Discourses in Curriculum. Journal curriculm and Teaching. 27, 2, 47-61.
 Manning, R. (2005). A care Approach, in Philosophy: A New Introduction, edited by Douglas Mann & G. Elijah Dann, Belmont, USA: Wadsworth.
McLean, S. & Dixit, J. (2018). The Power of Positive Thinking: AhIDDEN Curriculum for Percarious Times. Adult Education Quartely: A Journal Of Research and Theory , 68, 4, 280-296.
Meins, E., Bureau, J. F. & Fernyhough, C. (2018). Mother–child attachment from infancy to the preschool years: Predicting security and stability. Child Development, 89(3), 1022-1038.
Noddings, N. (1995). A Morally Defensible Mission for Schools in the 21st Century, The Phi Delta Kappan. 67, 5. - 573 575.
Noddings, N. (1995). Teachind Themes of Care, the Phi Delta Kappan, 76, 675-679.
Noddings, N. (2005). Identifying and responding to needs in education, Cambridge Journal of Education, 35, 2, 147-159.
Noddings, N. (2007). Curriculum for the 21st Century, Educational Studies in Japan: International Yearbook, 2. 75-81.
Noddings, N. (2008). the New Outspoken Atheism and Education, Harvard Educational Review. 78, 2. 369-390.
Noddings, N. (1984) .Caring, a feminine approach to ethics & moral education. Berkelery: University of California Pres.
Noddings, N. (2010). Moral Education in an Age of Globalization, Educational Philosophy and Theory. 42, 4, 390-396.
Noddings, N. (1992). The Challenge to carein schools: an alternative approach to education Advances in Contemporary educational thought series ,V.8. New York: Teachers College Press.
Noddings, N. (2010). Moral Education in an Age of Globalization, Educational Philosophy and Theory. 42, 4, 390-396.
Oliva, N. & Aleman Enrique, J. r. (2019). A Muxerista Politics Of Education:Latina Mother Leaders Enacting Educational Leadership and Policy Advocacy.Journal of Educational Policy . 33 1. 67-87.
Pinar, W. F., Reynolds, W. & Slattery Patrick, T. P. (1995). Underestanding Curriculum. New York: Peter Lang.
Poulain, T. & Brauer, J. (2018). The Changing Role of Mothers Verbal and Nonverbal Behavior in Childrens Languages Acquisition. Journal v of First Languages 38, 2, 129-146.
Pagano, J. (1992). Women and education: In What Ways does gender affect the education process? In J. Kincheloe & S. Steinberg (Eds). Thirteen Questions (143-150). . New York: Peter Lang.
Porter, E. (1999). Feminist Perspectives on Ethics, London and New York: Longman.
Regev, D. & Snir, S. (2015). Objectives, interventions and challenges in parent-child art psychotherapy. The Arts in Psychotherapy, 42, 50-56.
Shrestha, Much, Ulak Manjeswori, Tor A: Kveestad, Ingrid Hysing. (2019). Do Nepalese Mothers Know about Child Developmen?Journal Of Early Child Development and Care, 189, 1, 135 -142.
Stover, C., Zhou, Y., Kiselica, A., Leve, L., Neiderhiser, J. & et al. (2016). Marital hostility, hostile parenting, and child aggression: Associations from toddlerhood to school age. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(3), 235-242.
Slote, M. (2007). The Ethics of Care and Empathy, London, Routledge.
Schubert, W. (1988). Recoceptualizating the matter of paradigms. Journal of curriculum Studies. 5(1).
Sharp, A. M. (2014). The Other Dimension of Caring Thinking (with a new commentary by Phillip Cam). Journal of Philosophi in School, 1 (1), 15-21.
Turner, L. A. & Johnson, B. (2003). A model of mastery motivation for at-risk preschoolers. Journal of Educational Psychology, 95(3), 495.
Valle, J. W. (2018). Across the Conference Table: Private and Public Mothering of Children With Learnind. Learning Disability Quartery, 41. 1, 7-18.
Warren, K., Mitten, D., D'Amore, C. & Lotz, E. (2019). The Gendered Hidden Curriculum of Adventure Education, Journal of Experiential Education, 42, 2 140-154.