آشنایی با ضوابط و آییننامههای بنیاد ملی نخبگان. (1390). تهران: روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان.
اژهای، جواد. (1383). ویژگیهای کودکان تیزهوش، چاپ اول، نشر سمپاد.
اژهای، جواد. (1386). پرورش استعدادها بسیار سختتر از شناسایی آنهاست، مجله استعداد درخشان،شماره پانزدهم، نشر: سمپاد، 15- 13.
اشتروس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1990). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها،ترجمه: بیوک محمدی (1390)، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اصغرینکاح، سید محسن. (1391). خلاقیتزدایی مضاعف از کودکان در دوره دبستان تحت عنوان تیزهوشان: چالش موجود و راهکارهای برونرفت. ارائه شده در چهارمین کنفرانس ملی خلاقیتشناسی، تریز و نوآوری در آموزش و اولین همایش روش تفکر و خلاقیتشناسی در آموزش علوم پزشکی،19 و 20 شهریور، مشهد.
انصاری، محمدمهدی. (1386). مقدمهای در باب ضرورتها و راهکارها و نخبهپروری سیاسی. انتشارات دادگستر.
ایلیچ، ایوان. (1926). مدرسهزدایی از مدرسه: ضرورت دگرگونسازی نظام آموزشی جامعه، ترجمه: الهه ضرغام (1387).
باتامور، تیبی. (1381). نخبگان و جامعه، ترجمه: علیرضا طیب، انتشارات دانشگاه تهران.
بهپژوه، احمد؛ کهتری، فهیمه؛ اژهای، جواد و شکوهییکتا، محسن. (1387). مقایسه سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر تیزهوش در سه موقعیت آموزشی، مجله علوم
روانشناختی، 7، 28، 511 -494.
پیشقدم، رضا. (1391). نگاهی انتقادی به نقشه هوش در ایران: نخبگی یا مخبگی، ارائه شده در نخستین همایش هماندیشی در امور نخبگان، تهران: مهرماه 91.
ترخان، مرتضی و اژهای، جواد. (1383). موضع نظارت، حرمت خود و پیشرفت تحصیلی در
دانشآموزان تیزهوش و عادی، کتاب ویژگیهای شخصیتی تیزهوشان در پژوهشهای
روانشناختی ایران، نشر: سمپاد.
حاجیبابایی، حمیدرضا. (1390). از مدرسه علوی تا آموزش تیزهوشان، قابل دسترسی در پایگاه خبری تحلیلی پارسیان. کد خبر: ۳۵۳۳۴، 13 فروردین 1390. قابل دسترسی در www.parsiyan.com.
دادستان، پریرخ. (1386). برچسب سرآمدی یا استعداد درخشان. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، شماره یازدهم، 188- 186.
رضاپور میرصالح، یاسر و فتوحی اردکانی، عزت. (1390). مقایسه محیط آموزشی- یادگیری و منبع کنترل تحصیل در دانشآموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد، پژوهشهای تربیتی، شماره 32 ، 38 – 20.
رئیس دانا، فرخلقا و وفائی، مسعود. (1390). نقش برنامهریزی آموزشی در توسعه آموزشوپرورش، ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، دوره 27، شماره 4، 46-41.
زارعی، عظیم و شریفی، نوید. (1388). شناسایی، دستهبندی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی: مطالعه موردی شهرستانهای منتخب استان سمنان،مجموعه مقالات همایش ملی سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی، اسفند ماه.
روشه، گی. (1987). تغییرات اجتماعی، ترجمه: منصور وثوقی (1385)، تهران: انتشارات نی.
سحرخیز، ابراهیم. (1391). جذب، هدایت و توانمندسازی اجتماعات استعدادهای برتر. ارائه شده در نخستین هماندیشی ملی در امور نخبگان کشور، مهرماه 91.
سریعالقلم، محمود. (1381). عقلانیت و آیندهی توسعه یافتگی ایران، تهران: انتشارات مرکز.
شارعپور، محمود؛ فاضلی، محمد و صالحی، صادق. (1387). بررسی شاخصهای کیفیت در آموزش عالی بر مبنای تحلیل شایستگیهای کانونی، فصلنامه علمی - پژوهشی آموزش عالی ایران، انجمن آموزش عالی ایران، سال اول، شماره اول، 55-32.
صالحیعمران، ابراهیم. (1385). بررسی نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به علل مهاجرت نخبگان به خارج کشور: مطالعه موردی دانشگاه مازنداران، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 28، 80-56.
صالحیعمران، ابراهیم و مهرعلیزاده، یداله. (1384). تغییرات بازار کار، آموزش عالی و سرمایه اجتماعی، مجموعه مقالات همایش آموزش عالی و توسعه پایدار.
صبوریان، محسن. (1389). نسبت بین برابری و نابرابری در عدالت آموزشی: مطالعهی موردی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، کتاب ماه علوم اجتماعی رسائل دانشجویی، شمارگان 44 و 45، 107-104.
عارفی، مژگان. (1387). مقایسه خودگردانی دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی و نقش
پیشبینیکنندگی ابعاد خودگردانی برای عملکرد تحصیلی، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دوره 22، شمارگان 17 و 18، 98 -75.
عباسزاده، محمد. (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، جامعه شناسی کاربردی، سال 23، (1) 45، 34 – 19.
منتظر، غلامعلی؛ ناظمی، امیر و موسوینسب، سید محسن. (1391). پیامدهای بازاندیشی در مفهوم نخبگان، ارائه شده در نخستین هماندیشی در امور نخبگان کشور، مهرماه 91.
فتحیآشتیانی، علی. (1370). بررسی تحول تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی، مجله استعداد درخشان، سال پنجم، شماره 1، 253-250.
کاکاوند، علیرضا. (1388). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: نشر روان.
گالاگر، جیمز. (1926). آموزش کودکان تیزهوش، ترجمه: مجید مهدیزاده و احمد رضوانی (1386)، انتشارات: آستان قدس رضوی.
لورمن، تیم؛ دپلر، جوان و هاروی، دیوید. (1970). آموزش فراگیر (راهنمای عملی در حمایت از یادگیرندگان با تواناییهای گوناگون، ترجمه: احمد بهپژوه و عباسعلیحسین خانزاده (1391)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات.
مالان، تییری. (1987). برنامهریزی آموزشی به عنوان یک فرایند اجتماعی، ترجمه: سعید بهشتی (1387)، تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
محمودی، عبدالرضا. (1374). بررسی و مقایسه نگرشهای مدیران، معلمین و مربیان تربیتی شهرستان الیگودرز، پایاننامه کارشناسی مشاوره، مرکز آموزش عالی ضمن خدمت اهواز.
مشایخی، نازلی و ترابیمیلانی، فریده. (1391). کودکان استثنایی، انتشارات: فاطمی.
نظری، شهلا؛ اژهای، جواد و آزادفلاح، پرویز. (1382). بررسی مهارتهای دختران سرآمد شاغل به تحصیل در مراکز آموزشی استعدادهای درخشان، غیرانتفاعی و عادی شهر تهران، مجله استعدادهای درخشان، 31-12.
نقیبزاده، احمد. (1385). درآمدی بر جامعهشناسی سیاسی. قم.
نمکی، زهرا و اژهای، جواد. (1376). مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دبیرستانی دختر و پسر تیزهوش و عادی، مجله استعدادهای درخشان، شماره بیست و دوم، 151-124.
نیکنشان، شقایق و ممدی دارافشانی، علیرضا. (1390). تأملی بر آموزش و پرورش نخبگان، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ششم، سال 24 ، شماره 1 ، 22-5.
ورتس، مارگارت جی؛ کالاتا، ریچارد و تامکینز، جیمز، آر. (2007). زمینه آموزش کودکان استثنایی. ترجمه: مجتبی، امیریمجد (1389)، تهران: نشر آشوب.
یزدانی، شهرام. (1389). نخبگان در ایران. نشریه الکترونیک توسعه علمی ایران، سال چهارم، شماره25.
Altun, F. & Yazici, H. (2010). Learning styles of the gifted student in Turkey.Procedia Social and Behavioral Sciences. 9, 198-202.
Amini, M. (2005). Identifying stressors and reactions to stressors in gifted and non-gifted students. International Educational Journal,6 (2), 136-140.
Balilashak, N., Safavi, M. & Mahmoudi, M. (2010). Comparative assessment of mental health of gifted and average students of junior high school. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 2027-2033
Bas, G. & Beyhan, O. (2010). Effects of multiple intelligences supported projectbased learning on students’ achievement levels and attitudes towards English lesson .International Electronic Journal of Elementary Education. 2(3) 349-367.
Benson, C. & Lunt, J. (2011). We’re Creative on a Friday Afternoon Investigating Children’s Perceptions of their Experience of Design & Technology in Relation to Creativity. Journal of Science Education Technology.20:679–687.
Chino valley Unified School District. (2005). Gifted and Talented Education, California.
Cho, S., Ahn, D., Han, S. & Park, H. (2008). Academic developmental patterns of the Korean gifted during the 18 years after identification. Personality and individual differences. 45, 784-789.
Cochran,C. S. (2009). Effects of social supprt on the social selfconcepts of gifted adolescents. Doctoral Dissertation, Western Kentucky University.
Gallagher, J. & Harradine, C. C. (1997). Gifted students in the classroom. Roeper Review, 19 (3), 132-136.
Gallagher, J. (1995). “Education of Gifted Student, A Civil Rights Issue, Phi Delta Kappan, 76 (5), 408.
Gifted and talented children in (and out of the classroom). (2006). A report for the Council of Curriculum, Examinations, and Assessment (CCEA).
Gross, J. J. & John, O. P. (2002). Wise emotional regulation. In Feldman Barrett, L. & Salovey, P. (Eds), the wisdom in felling: Psychological processes in emotional intelligence New York: The Guilfford Press. 297-318.
Gur, C. (2011). Do gifted children have similar characteristics? : Observation of three gifted children. Preceded Social and Behavioral Sciences. 12, 435 – 466.
Herzog, N. (2003). Impact of gifted programs from the students’ perspectives, Gifted child Quarterly, 47(2) 131-143
Kennedy, D. M. (2002). Glimpses of a highly gifted child in a heterogeneous classroom. Roeper Review. 24, 120-124.
Kerr, B. (2009).Encyclopedia of Giftedness, Creativity, and Talent; SAGE Publications.
Kuo, C., Maker, J., Su, C. & Ho, C. (2010). Identifying gifted children and cultivating problem solving abilities and multiple intelligences. Learning and Individual Differences. 20, 365-379.
Lopez, v. & Sotillo, M. (2009). Giftedness and social adjustment: evidence approach in Spanish – speaking children and adolescents. High Ability Student. 20, 39-53.
Linan, F. & Santos, F. J. (2007). Does Social Capital Affect Entrepreneurial Intentions? International Atlantic Economic Society.443-453.
Mandelman, S. D., Tan, M., Aljughaiman, A. M. & Grigorenko, E. (2010). Intellectual giftedness: Economic, political, cultural, and psychological considerations. Learning and Individual Differences. 20, 287-297.
Mchlum, H. (2002). Should I stay? Should I go? On Relative Deprivation, and Migration Dynamics Review of Development Economics, (1), 67-76.
Misirkov, K. & Macedonia, S. (2010). Instigation and development of gifted in school, Despina Siveska, Procedia Social and Behavioral SciencesAvailable online at www. Sciencedirect. Com.2, 3329-3333.
Ramzi, S., Pakdaman, S. & fathabadi, J. (2011). A development study of adjustment in gifted and nongifted adolescents and youths regarding characteristic. Procedia social and Behavioral Sciences, 30, 43-47.
Rinn, A. N., Plucker, J. A. & Stocking, V. B. (2010). Fostering gifted students’ affective development: A look at the impact of academic selfconcept. Teaching Exceptional Children Plus. (6) 1-13
Rinn, A. N. (2007). Effects of programmatic selectivity on the academic achievement , academic selfconcepts, and aspirations of gifted college. Gifted child Quarterly.51, 232-242.
Schwean, V., Saklofske, D. H., WiddifieldKonkin, L., Parker, D. A. & Kloosterman, P. (2006). Emotional intelligence and gifted children. EJournal of Applied Psychology: Emotional Intelligence. 2(2), 30-37.
Wright, P. & Leroux, J. (1997). The self concept of gifted adolescents in a congregated program, Gifted Child Quarterly. 41(3), 83-94.
Zeidner, M. & ShaniZinovich, I. (2011). Do academically gifted and nongifted students differ on the BigFive and adaptive status? Personality and Individual Differences, 5, 566-570.
Zindner, M. & Schleyer, E. J. (1999). Educational setting and the psychological adjustment of gifted students. Studies Educational Evaluation. 25, 33-46.