طراحی الگویی برای تطبیق نظام‌های تربیت‌معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

2 دانشیار رشته برنامه درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

3 دانشیار رشته برنامه درسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

4 دانشیار رشته تکنولوژی سیستم‌های آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای تطبیق نظام­های تربیت­معلم انجام شده است. روش انجام پژوهش، روش نظریه مبنایی یا داده بنیاد و ابزار جمع­آوری داده­ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیست­های محقق­ساخته است. جامعه مورد مطالعه شامل منابع مکتوب چون مقالات و کتب منتشره شده حوزه مطالعات تطبیقی در 20 سال اخیر و استادان، کارکنان و مسئولان دانشگاه فرهنگیان بودند. حجم نمونه علاوه بر 20 کتاب، 45 مقاله و 30 پایان­نامه، 16 نفر از استادان وکارکنان و مسئولان ارشد دانشگاه فرهنگیان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شده و پژوهشگر را به اشباع اطلاعاتی رساندند. نتایج تحلیل مصاحبه­ها و منابع مکتوب در نظام­های تربیت­معلم به ترسیم الگویی مفهومی منتهی شد که در آن 12 مقوله در 3 بعد: عوامل زمینه­ای، عوامل داخلی، عوامل میانی؛ وجود دارد. بعد عوامل زمینه­ای شامل مقولات: جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که از 42 خرده مقوله استنتاج شده­اند. بعد عوامل داخلی شامل مقولات: مؤلفه­های نظام تربیت­معلم، برنامه درسی، جذب دانشجو است که از 53 خرده مقوله به دست آمدند. بعد عوامل میانی شامل مقولات: الزامات تغییر، الگو برداری، بومی­سازی است که مستخرج از 23 خرده مقوله بودند. این الگو به پژوهشگران تطبیقی در نظام­های تربیت­معلم کمک می­کند تا به همه ابعاد ضروری در تطبیق توجه نمایند.

کلیدواژه‌ها


آقازاده، احمد. (1392). آموزش‌وپرورش تطبیقی، انتشارات سمت.
آقازاده، احمد. (1384). نگاهی تحلیلی بر سیر تحولات نظام تربیت‌معلم در ایران، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 1(1)،144-123.
الماسی، علی‌محمد. ( 1375). آموزش‌وپرورش تطبیقی، انتشارات رشد، 68.
الماسی، علی‌محمد. ( 1382). آموزش‌وپرورش تطبیقی، انتشارات رشد.
الوانی، سید مهدی و واعظی، رضا. (1372). مقدمه‌ای بر مطالعات تطبیقی در مدیریت دولتی، نشریه مطالعات مدیریت و بهبود تحول، 10 و11، 54-37.
امراله، امید و حکیم­زاده، رضوان. (1393). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامه درسی تربیت‌معلم در کشورهای کره جنوبی انگلستان و ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 9، 25-7.
بردی حبیب لی, خالق؛ پورشاهرودی، امیر و علوی فر، مصطفی. (۱۳۹۶) مقایسه تطبیقی سیستم تربیت­معلم ایران، انگلستان، کره­ی جنوبی، فرانسه، ژاپن، مالزی، کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21، رشت، دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران.
پنتیلا، ایوا. (1396). سخنرانی در همایش آشنایی با مدارس فنلاند. مشهد.
جعفری هرندی، رضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و لیاقت­دار، محمدجواد. (1388). بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان، اندیشه‌های نوین تربیتی، 19، 193-145.
حبیبی، شراره. ( 1384). آموزش‌وپرورش مقایسه‌ای، انتشارات آوای نور، چاپ اول.
خروشی، پوران؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و همکاران. (1396). بررسی رویکرد تربیت­معلم شایسته بر اساس اسناد تحولی آموزش­وپرورش جمهوری اسلامی ایران، راهبرد فرهنگ، شماره سی­وهفتم، ص 186-163.
درکی، سیمین. (1384). بررسی تحلیلی ویژگی‌های کنونی نظام تربیت‌معلم ایران و مقایسه وجوه تفاوت و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن، فصلنامه تعلیم و تربیت، 84، 152-109.
دهقانی، مرضیه؛ امین­خندقی، مقصود و همکاران. (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهش­های انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی، پژوهش­نامه مبانی تعلیم وتربیت،1(1)، 126- 99.
سنگری، محمود و آخش، سلمان. (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده سازی دانشجو در مراکز تربیت­معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران، فصلنامه آموزش عالی، دوره جدید، سال دهم، شماره سی­وهفتم، بهار96، ص 32-7.
شعبانی، زهرا. (1383). بررسی تطبیقی برنامه تربیت‌معلم ایران و چند کشور جهان،فصلنامه تعلیم و تربیت، 79، 160-121.
فهیمی، زهره. (1388). مطالعه تطبیقی برنامه درسی تربیت دبیر ریاضی در ایران، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا، پایان‌نامه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
فراستخواه، مقصود. ( 1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه بر پایه (GTM)، انتشارات آگاه.                          
فرهمندیان، محمد. (1379). نظام تربیت‌معلم در کره جنوبی و چین، رشد معلم، 155، 21-19.                                                       
قشلاقی، باقر و زارع، سمیه. (1392). تحلیل جامعه‌شناختی "الگوی عمومی" تحلیل سیستم­های آموزش‌وپرورش در نظریه لوتان کوی، نشریه علوم اجتماعی،  67 .                                                                                                                                                   
کوی، لوتان. (1981). آموزش­وپرورش تطبیقی، ترجمه: یمنی­دوزی سرخابی، محمد (1393)، تهران، انتشارات سمت، چاپ هفتم. 
معدن­دار آرانی، عباس و عباسی، پروین. (1390). آموزش‌وپرورش تطبیقی رویکرد و روش، تهران، انتشارات آییژ.                               
معدن­دار آرانی، عباس و کاکیا، لیدا. (1394). آموزش‌وپرورش تطبیقی چشم‌اندازهای نوین، تهران، انتشارات آییژ.                               
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
مهرمحمدی، محمود. (1394). معلم و تربیت‌معلم در کره جنوبی و ایران: نقد و ارزیابی در قالب چند نکته، نخستین همایش تربیت‌معلم، پردیس نسیبه.                                                                                                                                           
ناظری، مهرداد. (1388). بررسی تطبیقی آموزش در ژاپن و ایران؛ ژاپن چگونه ژاپن شد؟، نشریه گزارش، 210،ص 35-34.
نیکوکار، حسن. (1388) بررسی تطبیقی گزینش و تربیت معلمان آموزش عمومی در کشورهای ایران آمریکا و فرانسه، پایان­نامه دانشگاه علامه طباطبایی.
موحدیان، مصطفی. (1389). مطالعه تطبیقی میان مبانی نظری سیاست­ها و الگوهای آموزش زبان در ایران چین و سنگاپور، پایان­نامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس.
Adamson, B. (2012). International comparative studies in teaching and Teacher Education. Journal Teaching and Teacher Education, 641-648.
Andere, E. (2015). Are teachers crucial for academic achievement ?Finland educational success in a comparative perspective. Education Policy Analysis Archives,23(39).
Altbach, P. G. & Kelly, G. P. (1986). New Approaches to Comparative Education. University of Chicago Press, 5801 S. Ellis Avenue, Chicago, IL 60637.‏
Aydarova, E. & Marquardt, S. K. (2016). The global Imperative for Teacher Education: Opportunities for comparative and International Education. FIRE for International Research in Education,3(1).
Bereday, G. Z. (1964). Comparative method in education. Holt, Rinehart and Winston.‏
Bickmore, K., Hayhoe, R., Manion, C., Mundy, K. & Read, R. (Eds.). (2017). Comparative and international education: issues for teachers. Canadian Scholars’ Press.‏
Bray, M., Adamson, B. & Mason, M. (2014). Different models, different emphases, different insights. In Comparative Education Research (pp. 417-436). Springer, Cham.‏
Bray, M., Adamson, B. & Mason, M. (2007). Different Models, Different Emphases Different Insights. In Comparative education research (pp. 363-379). Springer, Dordrecht.‏
Erlandson, D. A. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Sage.‏
Featherstone, K. & Kazamias, G. (Eds.). (2001). Europeanization and the southern periphery (Vol. 5, No. 2). Taylor & Francis US.‏
Glaser, B. G., Strauss, A. L. & Strutzel, E. (1968). The discovery of grounded theory; strategies for qualitative research. Nursing research, 17(4), 364.‏
Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Pr.‏
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2011). Status passage. Transaction Publishers.‏
Glaser, B. G. & Holton, J. (2007). Remodeling grounded theory. Historical Social Research/Historische Sozialforschung. Supplement, 47-68.‏
Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.‏
Hill, J., Philpot, R., Walton-Fisette, J. L., Sutherland, S., Flemons, M., Ovens, A., ... & Flory, S. (2018). Conceptualising social justice and sociocultural issues within physical education teacher education: international perspectives. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-15.
Ingersoll, R. (2007). A Comparative Study of Teacher Preparation and Qualification in Six Nations  . Publication Date February 2007, Publisher  CPRE .
Jenset, I. S., Klette, K. & Hammerness, K. (2018). Grounding teacher education in practice around the world: an examination of teacher education coursework in teacher education programs in Finland, Norway, and the United States. Journal of Teacher Education, 69(2), 184-197.‏
Kalmus, J. & Proenca Rebello, M. (2016). A Comparative Analysis of Education Policies for In – Service Teachers In Brazil and Mexico
Khôi, L. T. (1981). L'éducation comparée. Paris: Armand Colin.‏
Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (Vol. 75). Sage.
Lyengar, R., Wiseman, A. W. & Anderson, E. (2014). Comparative perspectives on Teacher Education In South Asia. International Perspective on Education and Society.VOL.25,Emerald Group Publishing Limited, 99-106
King, E. J. (1973). Other schools and ours: Comparative studies for today.‏
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Interviews: Learning the craft of qualitative research. California, US: SAGE, 230-43.‏
Mallinson, V. (1975). An introduction to the study of comparative education. London, Heinemann Publishers.
Marshall, A. (2005). From Principles of Economics. In Readings In The Economics Of The Division Of Labor: The Classical Tradition (pp. 195-215).‏
Messo, M. S. & Panhwar, I. A. (2012). A comparative study of teacher education in Japan ,Germany and Pakistan: Discussion of Issue and Literature Review. Asian Journal of Business and Management Science, 1(12), 121-130.
Phillips, D. & Ochs, K. (2003). Processes of policy borrowing in education: Some explanatory and analytical devices. Comparative education, 39(4), 451-461.‏
Pusztai, G. & Engler, A. (2014). Comparative research on Teacher Education.Verbum ISBN 978-80-561-0122-3.
Ramirez carpeno, E. & Mekochi, Y. (2015). Initial Teacher Education In Japan and Spain. A comparative study. Revista Espanola de Education Comparada, DOL:10.5944/reec.25.2015.14786. 101-127
Sahlberg, P. (2011). Finnish lessons. Teachers College Press.‏
Sahin, Y. Y. & Oxford, R. L. (2010). A Comparative Analysis of Teacher Education Faculty Development Models for Technology Integration. Journal of Technology and Teacher Education. 18(4),ISSN 1059-7069.
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. The American economic review, 51(1), 1-17.‏
Sepúlveda, C. (1987). José Fernando Ramírez, estancia y muerte en Bonn, 1867-1871. Secuencia, (08), 024.‏
Steiner-Khamsi, G. (Eds.). (2004). The global politics of educational borrowing and lending. Teachers College Press.
Swinton, J. & Mowat, H. (2006). Qualitative research and practical theology.‏
Verger, A., Altinyelken, H. K. & Novelli, M. (Eds.). (2018). Global education policy and international development: New agendas, issues and policies. Bloomsbury Publishing.‏
Vibulphol, J., Loima, J., Areesophonpichet, S. & Rukspollmuang, C. (2015). Ready content or Future Skills? A comparative study of Teacher Education in Thailand and Finland, Journal of Education and Learning.4(4), 149-159.
Wiseman, A. W. & Anderson, E. (2014). International Perspectives on Education and Society. Annual Review of Comparative and International Education. Vol. 25, ISBN: 978-1-78350-453-4.