بررسی وضعیت موجود چهار عنصر برنامه درسی زبان تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و فاصله آن تا وضعیت مطلوب از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

2 استاد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

3 دانشیار روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

4 دانشیار زبان‌شناسی، گروه انگلیسی دانشکده زبان دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی چهار عنصر هدف‌ها، محتوا، فرایندهای یاددهی- یادگیری، راهبردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس زبان تخصصی رشته‌های علوم تربیتی و میزان فاصله آن­ها تا وضعیت مطلوب صورت گرفت.  روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بود و از پرسش­نامه محقق­ساخته برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش­نامه توسط پنج نفر از استادان علوم تربیتی و زبان انگلیسی تأیید گردید. جامعه­ی آماری، دانشجویان تحصیلات تکمیلی از چهار دانشگاه ایران بودند که از میان آن­ها 248 دانشجو با استفاده از جدول کوهن به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل از آزمون‌های استنباطی t تک نمونه‌ای، آزمون فریدمن، آزمون t زوجی و آزمون F چند متغیره استفاده شد. یافته‌‌‌ها نشان دادند که وضعیت موجود هدف‌ها، محتوا، فرایندهای یاددهی- یادگیری، راهبردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و برنامه درسی زبان تخصصی رشته‌های علوم تربیتی رضایت‌بخش نبوده و تا وضعیت مطلوب فاصله­ی معناداری وجود دارد. در پایان، راهکاری مناسب برای دستیابی به شرایط مطلوب هدف‌ها، محتوا، فرایندهای یاددهی- یادگیری و راهبردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی تخصصی رشته‌های علوم تربیتی با توجه به شرایط آموزشی ایران پیشنهاد شده ‌است.

کلیدواژه‌ها


برزآبادی فراهانی، داوود. (1382). انگلیسی برای اهداف ویژه از نگاه دانشجویان و آمار،پژوهش زبان‌های خارجی، 15، 147-159.
حاجی رستملو، قدرت. (1389). سیری در آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه،فصلنامه علوم انسانی، 14 (58)، 63-74.
رضوانی، رضا و حق شناس، بهناز. (1393). 7 ارزیابی هم­ترازی کتاب‌های کارشناسی زبان انگلیسی تخصصی رشته‌های علوم انسانی انتشارات سمت و استانداردهای آموزشی مربوطه بر اساس اهداف آموزشی اندرسون و کراتول، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(4)، 95-110.
قنسولی، بهزاد و پیشقدم، رضا. (1389). نقدی بر کتب زبان انگلیسی برای مقاصد خاص (بررسی زبان عمومی دانشگاه)،فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی)، 3، 22-38.
کیانی، غلامرضا؛ نویدی نیا، حسین و مومنیان، محمد. (1390). نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبان‌های خارجی، فصلنامه پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی، 2 (2)، 185-209.
مهدوی­نیا، مهدی و مصلی­نژاد، پرویز. (1388). نقش زبان­آموزی با رویکرد کل­نگری و موضوع محور برای دانشجویان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، پژوهش­نامه علوم سیاسی، 30 (2)، 167-192.
وزارت فرهنگ و آموزش عالی، شورای عالی برنامه­ریزی. (1373). مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی، دویست و نود و دومین جلسه (مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی).
 Abbasian, G. R. & Mahdavi, A. (2011). Four Pairs of Binoculars Watching a Single Prey:Evaluation of Iranian ESP Textbooks: (Teachers vs. Students). Journalof English Studies.1(3), 51-66.
Ahmadi, A. & Rahimi Bajelani, M. (2012). Barriers to English for Specific Purposes Learning among Iranian University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 47, 792 – 796.
Aliakbari, M. & Boghayerib, M. (2014). A Needs Analysis Approach to ESP Design in Iranian Context. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 98, 175 – 181.
Aslrasouli, M. (2012). Challenging One-Size-Fits-All Approach in ESP Material Design: Insights from Iran & India.Procedia - Social and Behavioral Science. 69, 1374 – 1382.
Atai, M. R. (2014). ESAP Curriculum Development in Iran: An Incoherent Educational Experience. Persian Language and Literature. 33, 17 -34.
Beasley, C. (1990). Content-Based Language Instruction: Helping ESL/EFL Students with Language and Study Skills at Tertiary Level. TESOL in Context. 1(1), 10-14.
Bran, R. (2009). Do the Math: ESP + Web 2.0 = ESP 2.0!. Procedia Social and Behavioral Science. 1, 2219–2523.
Charlton, B. G. & Andras, P. (2006). Globalization in Science Education: An Inevitable and Beneficial Trend. Medical Hypotheses .66, 869–873.
Chien, C. N. & Hsu, M. (2010). A Case Study of Incorporating ESP Instruction into the University English Course. Procedia Social and Behavioral Sciences. 9, 1885–1888.
Dudley-Evans, T. & St John, M. J. (1998). Developments in English for Specific Purposes: a Multi-Disciplinary Approach. Cambridge: Cambridge UniversityPress.
Eisner, E. W. (1984). No Easy Answers: Joseph Schwab's Contributions to Curriculum. Curriculum Inquiry.14(2), 201-210.
Eisner, E. W. (2002). The Educational Imagination(3rd edition ed.). Columbus: Merrill Prentice Hall.
Garvey Ufot, B. (2013). Stylistics and ESP: A Lexico-Grammatical Study of Legal Discourse. Theory and Practice in Language Studies. 3(4), 620-631.
Graddol, D. (1997). The Future of English? (A Guide to Forecasting the Popularity of the English Language in The 21st Century). UK: The British Council.
Hayati, M. (2008b). Teaching English for Special Purposes in Iran: Problems and Suggestions. Sage Publications. 7(2),149–164.
Indrianti. (2012). Developing Student-Centered Grammar Materials for Beginners’ Level Indonesian. Electronic Journal of Foreign Language Teaching.9, 380–401.
Jafarian, T., Azizifar, A., Jamalinesarib, A. & Gowhary, H. (2015). Investigating the Extent of Familiarity of Iranian ESP Teachers and ESP Course Learners with Academic Rhetoric within a Systemic Functional Grammar Based Their Educational Level, Age And Gender. Procedia - Social and Behavioral Sciences.192, 213 – 219.
Jordan, R. R. (1997). English for Academic Purposes: AGuide and Resource Book for Teachers. Cambridge: Cambridge Books Online.
Kabilan, M. K., Ahmad, N. & Zainol Abidin, M. J. (2010). Facebook: An Online Environment for Learning of English in Institutions of Higher Education?. Internet and Higher Education.13, 179–187.
Kiani, G. R., Navidinia, H. & Momenian, M. (2011). Reviewing the Approach of National Curriculum to Teaching English. Journal of Researches in Language and Comparative Literature.2(2), 185-209.
Kırkgoz, Y. (2008). A Case Study of Teachers’ Implementation of Curriculum Innovation in English Language Teaching in Turkish Primary Education. Teaching and Teacher Education. 24, 1859–1875.
Li, X. (2012). Information Technology Application in ESP Education. IERI Procedia, 2, 771-774.
Liu, J., Chang, Y., Yang, F. & Sun, Y. (2011). Is what I Need What I Want? Reconceptualising College Students’ Needs in English Courses for General and Specific/Academic Purposes.Journal of English for Academic Purposes.10, 271–280.
Ljosland, R. (2011). English as an Academic Lingua Franca: Language Policies and Multilingual Practices in a Norwegian University. Journal of Pragmatics.43, 991–1004.
Malkki, H. & Paatero, J. V. (2015). Curriculum planning in energy engineering education. Journal of Cleaner Production.106, 292-299.
Mazdayasna, G. T. & Tahririan,  M. H. (2008). Developing a profile of the ESP needs of Iranian students: The case of students of nursing and midwifery.Journal of English for Academic Purposes.7, 277-289.
Medreaa, N. & Rus, D. (2012). Challanging in Teaching ESP: Teaching Resources and Student's Needs. Procedia Economics and Finance. 3, 1165 – 1169.
Mohamed Bannur, F., Zainal Abidin, S. & Jamil, A. (2015). A Validation Process of ESP Testing Using Weir’s Socio Cognitive Framework (2005). Procedia - Social and Behavioral Sciences. 202, 199-208.
Pan, L. & Block, D. (2011). English as a “Global Language” in China: An Investigation into Learners’ and Teachers’ Language Beliefs. System. 39, 391-402.
Popescu, A. V. (2010). A General View on the Relationship Between ESP and EGP. Profesional Communicationand Translation Studies. 3(1-2).
Popescu, A. V. (2012). Teaching ESP -1st Year Students of Electronics and Telecommunications. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 46, 4181 – 4185.
Rezvani, R. & Haghshenas, B. (2014). 7 Assesments of Alignment in BA ESP Books of Humanities of SAMT Publications and Relevant Standards Based on Kratol and Anderson Educational Goals. New Approach in Education Management. 5(4), 95-109.
Rbinson, P. (1980). English for Specific Purpose: the Present Position. Oxford: Pergamon Press.
Senyuva, E.,Kayaa, H. & Bodura, G. (2014). Effect social skills of nursing students of the project based teaching methods. Procedia - Social and Behavioral Sciences.152, 393 – 398.
Spack, P. (1988). Initiating ESL Students Into the Academic Discourse Community: How Far Should We Go? TESOL Quanterly. 22(1).
Strevens, P. (1988). ESP after Twenty Years: A Re-appraisal, In M. Tickoo (Ed.), ESP: State of the Art (pp. 1-13). Singapore: SEAMEO Regional Centre.
Taba, H. (1962). Curriculum Development; Theory and Practice. New York: Harcourt, Brace & World.
Tatzl, D. (2011). English-Medium Masters’ Programmes at an Austrian University of Applied Sciences: Attitudes, Experiences and Challenges. Journal of English for Academic Purposes. 10, 252-270.
Tyler, R. W. (1969). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Press.
Ulucay, S. & Demirel, Ö. (2011). Perceptions of Professionals, Academicians and Current and Graduate Students on Designing an ESP Curriculum for Logistics Department. Procedia Social and Behavioral Sciences.15, 794–800.
Wang, Shoroun. (2004). Views and Thoughts on Comprehensive Methods of Strengthening China's English Education. Foreign Language Education. 23(2), 89-91.
Widdowson, H. G. (1983).Learning Purpose and Language Use. Oxford: Oxford University Press.
Widdowson, H. G. (1998). Communication and Community: The Pragmatics of ESP.English for Specific Purposes.17( 1), 3-14.
Zafarani, P. & Kabganib, S. (2014). Summarization Strategy Training and Reading Comprehensionof Iranian ESP Learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 98, 1959 – 1965.