مطالعه‌ای در ارتباط با نگرش مردم درباره‌ی مشارکت‌های مردمی در پیاده‌سازی و گسترش سوادآموزی بزرگ‌سالان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز

چکیده

بی‌سوادی و کم‌سوادی یکی از مشکلات جوامع رو به رشد ازجمله ایران است. اگرچه در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها دسترسی به تحصیلات دانشگاهی کم‌وبیش فراگیر شده است ولی در لایه‌های دیگر مردمی، هنوز بی‌سوادی و کم‌سوادی مشکل‌آفرین است. انگیزه­ی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه­ی دیدگاه‌های مردمی در ارتباط با مشارکت در سوادآموزی است. طرح پژوهش به روش توصیفی است که در آن دو گروه آزمودنی از میان شهروندان عادی و نخبه شهر شیراز گزینش شدند و به پرسش­نامه محقق ساخته‌ای که شامل 21 ماده بود پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آزمودنی‌های هر دو گروه در ضرورت مشارکت در امر سوادآموزی بیش­تر بی‌نظر بودند یعنی به‌طور سامانمند حتی روی این موضوع اندیشه نکرده بودند. همچنین یافته‌ها نشان داد، زنان نسبت به مردان و گروه نخبه نسبت به گروه عادی به‌طور معناداری مشارکت در سوادآموزی را ضروری‌تر می‌بینند. این پژوهش به‌طور کلی نشان داد افراد با به‌کارگیری افکار ناکارآمدی مانند این­که "جامعه برای انجام کارهای سخت نیاز به افراد بی‌سواد دارد." عدم مشارکت خود را توجیه می‌کردند. به نظر می‌رسد این افکار ناکارآمد متأثر از وجود دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار در سطح جامعه باشد.

کلیدواژه‌ها


احمدی، یداله. (1375). بررسی میزان تمایل معلمین به شرکت در تصمیم‌گیری‌های آموزشی، طرح پژوهشی، اداره کل آموزش‌وپرورش استان بوشهر.
آرنت، هانا. (1361).انقلاب، ترجمه: فولادوند، ع. انتشارات: خوارزمی تهران.
اقبال قاسمی، پویا. (1377). راه‌های حصول به مشارکت مردم در امور آموزش‌وپرورش. خلاصه مقالات گردهمایی راهبردها و رویکردهای ساماندهی فرهنگی، پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش‌وپرورش.
اقتصاد نیوز. (1395) نگرانی از افزایش بیکاری تحصیل‌کرده‌ها. اقتصاد نیوز 14 دی‌، شناسه خبر 157472.
باستانی، سوسن. (1394). نشست بررسی عوامل و موانع مشارکت زنان در استانداری کرمانشاه. خبرگزاری مهر، 24 بهمن، شناسه خبر 3051000.
باقرزاده، علی. (1393). مصاحبه خبری. خبرگزاری تبسم، 23 اردیبهشت، شناسه خبر 367595.
جهانیان، رمضان. (1387). ابعاد و مؤلفه‌های نظام مدیریت مدرسه محوری و ارائه مدل مفهومی. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی،  شماره‌های 17 و 18،49 تا 74.
جهانیان، رمضان. (1388). راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در واحدهای آموزشی، از دیدگاه مدیران، معاونان و معلمان. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی ، شماره 21، 153 – 174.
جهانیان، رمضان. (1383). پیش‎نیازهای اجرای مدیریت مشارکتی در مدارس. فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 4 شماره 20، 124-101.
 Alkema, A. & Rean, J. (2012). Adult Literacy and Numeracy: An Overview of the Evidence - Annotated Bibliography. New Zealand Government.
Ferdman, B. M. (1990). Literacy and cultural diversity. Harvard Educational Review, 60(2), 181-204. 
 Hadianfard, H. (2014). Child Abuse in group of children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder in comparison with Normal Children. International Journal of Community Based Nursing and Midwifery, 2:77-84.
Kimaiga, M., Role, E. & Makewa, L. N. (2013). Adult Learners’ Attitudes Toward Women and Adult Education Programmes:  A Case of Adult Education in Rural Kenya. International Journal of Educational Foundations and Management, 1(1), 12-22.
McGivney, V. (2004). Fixing or Changing the Patterns. Leicester: National Institute of Adult Continuing Education.
Murray, S. & Shillington, R. (2012). Investing in upskilling: gains for individuals, employers and government. Ottawa: Canadian Literacy and Learning Network. Retrieved from www.literacy.ca/content/uploads/2012/09/Investing+Upskil ling+full+report.pdf
National Assessment of Adult Literacy. (2007).Literacy Behind Bars Results from the 2003. U.S. Department of Education (NCES 2007-473) Washington, DC: National Center for Education Statistics.
Paterson, L. (2014). Education, social attitudes and social participation among adults in Britain. Sociological Research Online, 19(1), 17.
Rahman, M., Matsui, N. & Ikemoto, Y. (2013).  Poverty and Human Capital: Literacy and Education. In: Dynamics of Poverty in Rural Bangladesh. Springer, Tokyo, DOI: https://doi.org/10.1007/978-4-431-54285-8_11
Sligo, F., Comrie, M., Olsson, S., Culligan, N. & Tilley, E. (2005). Barriers to Adult Literacy. Department of Communication and Journalism Massey University.
Statistics Canada. (June 21, 2012). Study: economic downturn and educational attainment, 2008 to 2011. Ottawa: Statistics Canada. Retrieved from: http://www. statcan.gc.ca/daily-quotidien/120621/dq120621c-eng.pdf.
Teles, V. K. & Andrade, J. (2008). "Public investment in basic education and economic growth", Journal of Economic Studies, Vol. 35 Issue: 4, pp. 352-364, https://doi.org/10.1108/01443580810895635
The National Adult Literacy Agency. (2009). Men and Literacy. Published by: The National Adult Literacy Agency, Dublin, Ireland.
 United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (2012). Literacy rate. UNESCO Institute for Statistics,Montreal, Quebec, Canada.
 United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (2014). Survey data for the most recent year available during the period 2005–2012.UNESCO Institute for Statistics global databases,Montreal, Quebec, Canada.
United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (2012). Adult and youth literacy, Analysis of data for 41 selected countries. UNESCO Institute for Statistics,Montreal, Quebec, Canada.
United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (2009). Annual Report 2008.UNESCO Institute for Statistics,Montreal, Quebec, Canada.
Van Wyk, N. & Lemmer, E. (2009). Organizing Parent Involvement in South African Schools. Cape Town: Juta & Company.
 White, S. & McCloskey, M. (2005). Framework for the 2003 National Assessment of Adult Literacy. U.S. Department of Education (NCES 2005-531). Washington, DC: National Center for Education Statistics.
World Literacy Foundation. (2015). The Economic & Social Cost of Illiteracy A snapshot of illiteracy in a global context. Final report from the World Literacy Foundation from: https://worldliteracyfoundation.org/wp-content/uploads/2015/02/WLF-FINAL-ECONOMIC-REPORT.pdf