پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و تأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری در حوزهی فعالیتهای آموزشی انجام یافته و هدف آن بررسی تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایهی نهم است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش، تمام دانشآموزان دختر پایهی سوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 93-1392 بوده و از این جامعه بهطور تصادفی خوشهای دو کلاس 25 نفره بهعنوان نمونه انتخاب گردید. بهمنظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری و یادداری و پرسشنامهی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM)*** بهکار گرفته شد. برای روایی آنها از نظرات استادان طراحی آموزشی، کارشناسان ذیربط و تعدادی از یادگیرندگان استفاده شد و ضریب پایایی آزمون یادگیری 83/0 و پرسشنامهی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) 81/0 بهدست آمد. در تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و با استفاده از نرمافزار SPSS24 مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد بهکارگیری الگوی طراحی دیک و کاری در طراحی آموزشی درس علوم تجربی در مقایسه با شیوهی سنتی باعث افزایش یادگیری و یادداری میشود اما از نظر انگیزش پیشرفت بین گروهها تفاوت معناداری وجود ندارد.
محمودی, فیروز, & برزگر, راضیه. (1396). تأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. پژوهشهای برنامه درسی, 7(1), 97-117. doi: 10.22099/jcr.2017.4204
MLA
فیروز محمودی; راضیه برزگر. "تأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی", پژوهشهای برنامه درسی, 7, 1, 1396, 97-117. doi: 10.22099/jcr.2017.4204
HARVARD
محمودی, فیروز, برزگر, راضیه. (1396). 'تأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی', پژوهشهای برنامه درسی, 7(1), pp. 97-117. doi: 10.22099/jcr.2017.4204
VANCOUVER
محمودی, فیروز, برزگر, راضیه. تأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. پژوهشهای برنامه درسی, 1396; 7(1): 97-117. doi: 10.22099/jcr.2017.4204