هدف از این پژوهش ارائهی مدل علّی ساختار کلاس سازندهگرا (شامل زمینهگرایی، نسبیتگرایی، مشارکت و ارزشیابی کیفی)، جهتگیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود.آزمودنیهای این تحقیق شامل 218 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز از کلیهی گروههای تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی بود. آزمودنیها با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامهی سازندهگرایی (منصوری، 1389) و پرسشنامهی جهتگیری هدف (الیوت و مک گریور، 2001) بود. همچنین نمرهی استاندارد معدل تحصیلی بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی (1986) نشان داد که مؤلفههای زمینهگرایی، مشارکت و نسبیتگرایی به نحو مثبت عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی میکنند. همچنین مؤلفههای زمینهگرایی و نسبیتگرایی ، پیشبینی کنندهی مثبت جهتگیریهای هدف گرایشی و پیشبینی کنندهی منفی جهتگیریهای هدف اجتنابی بودند. ارزشیابی کیفی نیز پیشبینی کنندهی مثبت جهتگیریهای هدف اجتنابی بود. علاوه بر این، جهتگیریهای هدف گرایشی به نحو مثبت عملکرد تحصیلی را پیشبینی و در ارتباط بین مؤلفههای زمینهگرایی و نسبیتگرایی با عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش واسطهای ایفا نمودند.