هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی قصد شده رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بود. جامعه مورد پژوهش شامل تمامی دانشجویان و اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و نیز تمامی کتب این رشته بود. همچنین روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل 110 نفر از دانشجویان (29 دختر و 81 پسر) و تعداد 11 نفر از اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در سال 92-93 و تعداد 8 جلد کتب تخصصی این رشته بود. همچنین کتابهای درسی با روش تحلیل محتوای کمّی و بر اساس مؤلفههای مقیاس ارلی و انگ (2003) مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل محتوا نیز از پایاییِ کدگذار بیرونی استفاده گردید. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که بیشترین فراوانی مؤلفههای هوش فرهنگی در کتاب جامعه شناسی توسعه، نظریههای جامعهشناسی، آسیبشناسی اجتماعی و اصول علم سیاست بود. همچنین میزان توجه به مؤلفههای شناختی و رفتاری بیشتر از سایر مؤلفهها بود.
رستمی, رهام, & نوشادی, ناصر. (1394). ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان. پژوهشهای برنامه درسی, 5(2), 73-95. doi: 10.22099/jcr.2016.3836
MLA
رهام رستمی; ناصر نوشادی. "ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان". پژوهشهای برنامه درسی, 5, 2, 1394, 73-95. doi: 10.22099/jcr.2016.3836
HARVARD
رستمی, رهام, نوشادی, ناصر. (1394). 'ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان', پژوهشهای برنامه درسی, 5(2), pp. 73-95. doi: 10.22099/jcr.2016.3836
VANCOUVER
رستمی, رهام, نوشادی, ناصر. ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان. پژوهشهای برنامه درسی, 1394; 5(2): 73-95. doi: 10.22099/jcr.2016.3836