@article { author = {رستمی, رهام and نوشادی, ناصر}, title = {ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {5}, number = {2}, pages = {73-95}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2016.3836}, abstract = {هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی  قصد شده رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بود. جامعه مورد پژوهش شامل تمامی دانشجویان و اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و نیز تمامی کتب این رشته بود. همچنین روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل 110 نفر از دانشجویان (29 دختر و 81 پسر) و تعداد 11 نفر از اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در سال 92-93 و تعداد 8 جلد کتب تخصصی این رشته بود. همچنین کتاب‌های درسی با  روش تحلیل محتوای کمّی و بر اساس مؤلفه‌های مقیاس ارلی و انگ (2003) مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل محتوا  نیز از پایاییِ کدگذار بیرونی استفاده گردید. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که بیشترین فراوانی مؤلفه­های هوش فرهنگی در کتاب جامعه شناسی توسعه، نظریه‌های جامعه­شناسی، آسیب­شناسی اجتماعی و اصول علم سیاست بود. همچنین میزان توجه به مؤلفه‌های شناختی و رفتاری بیشتر از سایر مؤلفه­ها بود.  }, keywords = {هوش فرهنگی,برنامه درسی قصد شده,دانشگاه فرهنگیان,استان فارس,مطالعات اجتماعی}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3836.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3836_7b71ced609f0ee23d830e6fc3f620ae8.pdf} }