موضوع این مقاله بررسی جدالهای پارادایمی در برنامهدرسی و تحلیل ادعای پاینار مبنی بر جابجایی پارادایم است. پس از مقدمه، منازعههای پارادایمی در برنامهدرسی تشریح شده تا نسبت آنها با ادعای جابهجایی پارادایم مشخص و زمینه برای بحث پیرامون این ادعا فراهم شود. در این راستا سه موضعگیری شامل: الف) دیدگاه حامی وجود پارادایم برنامهدرسی، ب) دیدگاه معتقد به نبود پارادایم برنامهدرسی یا پذیرش یک تلقی خاص و ج) دیدگاه محافظهکار درباره بود یا نبود پارادایم برنامهدرسی معرفی گردیده است. در ادامه، موضع پاینار درباره جابهجایی پارادایم در برنامهدرسی مطرح شده، ضمن معرفی تلاشهای اصلی وی و بعضی نومفهومگرایان برای اثبات جابهجایی پارادایم، استدلالهای این گروه نقد و تحلیل شده است. تلاشهای پاینار و نومفهومگرایان عبارتاند از استناد به تاریخ علم برای اثبات جابهجایی پارادایم از نظر تامس کهن، معرفی سنتگرایی به عنوان پارادایمی به حاشیه رانده شده و همچنین تولید آثار مکتوب و بهطور خاص کتاب نظریهپردازی برنامهدرسی. نقد و بررسی تلاشها به این نتیجه منتهی شده است که با وجود اهمیت و نقش برجسته نهضت نومفهومسازی، به دلایلی نمیتوان آنرا در معنای مورد نظر تامس کهن مصداقی از جابهجایی پارادایم دانست. در بخش پایانی، از منظری غیر از جابهجایی پارادایم به نومفهومسازی برنامهدرسی نگریسته شده و ماهیت آن معرفی گردیده است.
شریفیان, فریدون. (1393). جدالهای پارادایمی در برنامهدرسی و تحلیل جریان نومفهومسازی از منظر ادعای جابجایی پارادایم. پژوهشهای برنامه درسی, 4(1), 1-22. doi: 10.22099/jcr.2014.3079
MLA
فریدون شریفیان. "جدالهای پارادایمی در برنامهدرسی و تحلیل جریان نومفهومسازی از منظر ادعای جابجایی پارادایم", پژوهشهای برنامه درسی, 4, 1, 1393, 1-22. doi: 10.22099/jcr.2014.3079
HARVARD
شریفیان, فریدون. (1393). 'جدالهای پارادایمی در برنامهدرسی و تحلیل جریان نومفهومسازی از منظر ادعای جابجایی پارادایم', پژوهشهای برنامه درسی, 4(1), pp. 1-22. doi: 10.22099/jcr.2014.3079
VANCOUVER
شریفیان, فریدون. جدالهای پارادایمی در برنامهدرسی و تحلیل جریان نومفهومسازی از منظر ادعای جابجایی پارادایم. پژوهشهای برنامه درسی, 1393; 4(1): 1-22. doi: 10.22099/jcr.2014.3079