هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی (متن، پرسشها و تصاویر) از منظر فعال و غیر فعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 92-1391 بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم بود. کل کتاب به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علومتربیتی تأیید شد. واحد مطالعه درسهای مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، پرسشها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقولههای فعال و غیرفعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که متن کتاب هدیههای آسمانی با ضریب درگیری 02/0 ، متنی غیرفعال و غیر پویاست و بیشتر به بیان حقایق و ارائهی اطلاعات میپردازد. پرسشهای کتاب با ضریب درگیری 36/1 نشان میدهد که پرسشها فعال و پویا هستند و زمینه را برای یادگیری فعال فراهم میکنند، اما تصاویر کتاب هدیههای آسمانی با ضریب درگیری 25/0 نشان دهندهی غیرفعال و غیرپویا بودن تصاویر است و زمینه را برای فعالیت فراهم نمیکند. بنابراین، متن و تصاویر کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی 92-1391 به روش غیرفعال و پرسشهای کتاب به روش فعال تدوین شدهاند.
افضل خانی, مریم و سمیعی, اعظم . (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391. پژوهشهای برنامه درسی, 3(2), 119-136. doi: 10.22099/jcr.2014.2973
MLA
افضل خانی, مریم , و سمیعی, اعظم . "تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391", پژوهشهای برنامه درسی, 3, 2, 1392, 119-136. doi: 10.22099/jcr.2014.2973
HARVARD
افضل خانی, مریم, سمیعی, اعظم. (1392). 'تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391', پژوهشهای برنامه درسی, 3(2), pp. 119-136. doi: 10.22099/jcr.2014.2973
CHICAGO
مریم افضل خانی و اعظم سمیعی, "تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391," پژوهشهای برنامه درسی, 3 2 (1392): 119-136, doi: 10.22099/jcr.2014.2973
VANCOUVER
افضل خانی, مریم, سمیعی, اعظم. تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391. پژوهشهای برنامه درسی, 1392; 3(2): 119-136. doi: 10.22099/jcr.2014.2973