هدف از مطالعهی حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دورهی راهنمایی بر اساس مؤلفههای هوش هیجانی میباشد. به همین منظور کتابهای مطالعات اجتماعی و علوم سال اول، دوم و سوم با توجه به مؤلفههای هوش هیجانی بر اساس چکلیست دیوید گلمن که شامل 5 مؤلفه و 26 زیرمجموعه میباشد، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که متداولترین مؤلفهی هوش هیجانی در متن کتاب مطالعات اجتماعی، مؤلفهی آگاهی اجتماعی، در تمرینها، مؤلفهی خودمدیریتی و در تصویرها، مؤلفهی مهارت اجتماعی و در متن و تمرینهای کتاب علوم، مؤلفهی خودمدیریتی میباشد. بیشترین میزان توجه در متن کتاب اجتماعی سال اول شامل مؤلفهی خودمدیریتی و در سال دوم و سوم، مؤلفهی آگاهی اجتماعی و در متن کتاب علوم سال اول مؤلفهی انگیزش و در سال دوم و سوم مؤلفهی مهارت اجتماعی و خودآگاهی، در تمرینهای کتاب اجتماعی هر سه سال، مؤلفهی خودمدیریتی و در تمرینهای کتاب علوم سال اول و دوم مؤلفهی خودمدیریتی و در سال سوم، مؤلفهی مهارت اجتماعی و در تصویرهای کتاب اجتماعی هر سه سال شامل مؤلفهی مهارت اجتماعی بوده است. به هیچکدام از مؤلفههای هوش هیجانی در تصویرهای کتابهای علوم توجه نشده است. با توجه به نتایج پژوهش در کل میتوان گفت که به مؤلفههای هوش هیجانی در کتاب مطالعات اجتماعی توجه شده است، در حالیکه به این مؤلفهها در کتاب علوم بسیار کم توجه شده است. همچنین مؤلفههای هوش هیجانی در کتابهای مطالعات اجتماعی و علوم تجربی به طور منطقی و از یک پایه به پایهی دیگر مرتب نشده است.
عبدی, علی, & بابایی, بهاره. (1392). تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی. پژوهشهای برنامه درسی, 3(2), 1-31. doi: 10.22099/jcr.2014.2968
MLA
علی عبدی; بهاره بابایی. "تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی", پژوهشهای برنامه درسی, 3, 2, 1392, 1-31. doi: 10.22099/jcr.2014.2968
HARVARD
عبدی, علی, بابایی, بهاره. (1392). 'تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی', پژوهشهای برنامه درسی, 3(2), pp. 1-31. doi: 10.22099/jcr.2014.2968
VANCOUVER
عبدی, علی, بابایی, بهاره. تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی. پژوهشهای برنامه درسی, 1392; 3(2): 1-31. doi: 10.22099/jcr.2014.2968