الف. فارسی
1. استوارت میل، جان. (1362). رساله درباره آزادی. مترجم: ج. شیخ الاسلام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
2. خسروپناه، عبدالحسین. (1388). اگزیستانسیالیسم. مجله معارف. 68: 22-15.
3. داوریاردکانی، رضا. (1386). درباره علم. چاپ دوم. تهران: نشر هرمس.
4. رفیعپور، فرامرز. (1381). موانع رشد علمی در ایران و راهحلهای آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
5. ژریارس، هانری. (1379). علم، شبه علم، علم دروغین. مترجم: ع. باقری. تهران: نشر نی.
6. سید رضی، ابوالحسن، محمد (بن حسین بن موسی) موسوی بغدادی معروف به سید رضی. (1384). نهج البلاغه. مترجم: م. دشتی. قم: انتشارات میراث ماندگار.
7. شریعتمداری، علی. (1385). اصول فلسفه و تعلیم و تربیت. چاپ بیست و نهم. تهران: انتشارات امیر کبیر.
8. شعارینژاد، علی اکبر. (1383). فلسفه آموزش و پرورش. چاپ هفتم. تهران: نشر امیرکبیر.
9. شهید ثانی، زینالدین (بن علی بن احمد) عاملی معروف به شهید ثانی. (1363). منیه المرید فی آداب المفید و المستفید. مترجم: سید م ب. حجتی. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10. عابدینی مطلق، کاظم. (1386). نهج الفصاحه [کلمات قصار پیامبر اعظم (ص). چاپ دوم. قم: نشر فراگفت.
11. فراستخواه، مقصود. ( 1383). آزادی علمی. تهران: دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس، شماره مسلسل 6954، کد موضوعی410.
12. مطهری، مرتضی. (1384). آزادی معنوی. چاپ سی و سوم. تهران: انتشارات صدرا.
13. نقیبزاده، میرعبدالحسین. ( 1385). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات طهوری.
ب. انگلیسی
14. Bates, Homer, l. & Waldrup, Bobby.E. (2010). Faculty members and assigning course grade. Journal of College Teaching & Learning. 7(5): 25-30.
15. Boland, M. (2003). Academic Freedom and SStruggle for the subject of composition, Ph.D. thesis. TheUniversity ofRocheter.
16. Britinian dictionary. (2009). http//www.britanica.com/Ebchecked/topic/ 2591/academic-freedom.
17. Browyn,Adam. (2004). How faculty make sense administrative methods and motives for change, Ph.D.thesis.SyracuseUniversity.
18. Clicxsmen, John. (1986). Institutional Openness and Individual faculty Academic Freedom. Journal of Academe. 72(5): 16-18.
19. Groof, J. D.; Neave. G & Svec. J. (1998). Democracy and governance in higher education.Boston: Kluwer law international.
20. Hamdan, Dana. Lutfi. (2008). Relationship between Academic Freedom and Institutional Commitment As Perceived by Faculty Members at Palestinian Universities .M.A. thesis.An-jajahjationalUniversity in Palestinian.
21. Husain,Mary.A. (2010).Academic Freedom: Costs, Consequences, and Resistance. Ph.D.thesis.CaliforniaStateUniversity.
22. Keith, K. M.(1997). Faculty Attitudes Toward Academic Freedom. Available at: http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc3265/ Popper.
23. Rich, Arthur. Allan. (2002). Historical Study of Public College and University, Ph.D. thesis.The Florida state University. U.S.A.
24. Socran, Mohammad. (1983). Academic freedom in the light of the functions of university education in Egypt.Ph.D. Thesis. Ain Shams University, Cairo, Egypt.
25. Tannash, salamah. (1994). The concept of academic freedom to the faculty members in University of Jordan. Journal of Human Sciences, University of Jordan. 2(5): 101-117.
26. World University Service. (2002). The Lima declaration on academic freedom and autonomy of higher education. New York: Mc Graw Hill, Inc.