هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان به کارگیری روشهای تدریس مبتنی بر روی کرد سازندهگرایی در بین اعضای هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران است. روش تحقیق مطالعهی حاضر، توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی و دانشجویان گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. به منظور بررسی میزان به کارگیری روشهای تدریس مبتنی بر سازنده گرایی با دو روش پیمایش و مشاهده و با ابزار پرسشنامه محقق ساختهی 42گویه ای و چک لیست محقق ساختهی 42 گویهای به بررسی دیدگاه دانشجویان و مشاهدهی کلاس درس اعضای هیأت علمی گروه مورد نظر پرداخته شد. نمونهگیری در بخش مشاهده، کلاسهای درس تمام اعضای هیأت علمی گروه و نمونهگیری در بخش پیمایش به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه و چک لیست با روش کمی و با استفاده از نرم افزار(spss) و با استفاده از آزمونهایتی تکنمونهای و تی مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که اعضای هیأت علمی گروه یادشده از روشهای تدریس مبتنی بر روی کرد سازندهگرا بهره نمیگیرند و بهصورت سنتی تدریس میکنند. تدریس استادان در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی سازندهگراتر است، گر چه تفاوت تنها در شاخص «مشارکت» بهصورت معنادار است.هم چنین تفاوت معناداری بین دیدگاه مشاهدهگران و دانشجویان از میزان به کارگیری این روی کرد در کلاس درس مشاهده شد و مشاهدهگران در مقایسه با دانشجویان قائل به تدریس سازندهگراتر در کلاسهای موردنظر بودند.
منصوری, سیروس , کرمی, مرتضی و عابدینی بلترک, میمنت . (1391). بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران. پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), 101-118. doi: 10.22099/jcr.2013.1950
MLA
منصوری, سیروس , , کرمی, مرتضی , و عابدینی بلترک, میمنت . "بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران", پژوهشهای برنامه درسی, 2, 2, 1391, 101-118. doi: 10.22099/jcr.2013.1950
HARVARD
منصوری, سیروس, کرمی, مرتضی, عابدینی بلترک, میمنت. (1391). 'بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران', پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), pp. 101-118. doi: 10.22099/jcr.2013.1950
CHICAGO
سیروس منصوری , مرتضی کرمی و میمنت عابدینی بلترک, "بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران," پژوهشهای برنامه درسی, 2 2 (1391): 101-118, doi: 10.22099/jcr.2013.1950
VANCOUVER
منصوری, سیروس, کرمی, مرتضی, عابدینی بلترک, میمنت. بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران. پژوهشهای برنامه درسی, 1391; 2(2): 101-118. doi: 10.22099/jcr.2013.1950