هدف این پژوهش«بررسی نگرش دانشآموزان پایهی سوم متوسطهی شهر نیشابور به درس دین و زندگی» بوده است. سه پرسش نامهی نگرش سنج به مطلوبیت درس (ناظر بر سه مقولهی جذابیت،اهمیت و فهم)،نگرش سنج به معلم و مقیاس هویت دینی،به عنوان ابزار تحقیق استفاده شدند. جامعهی آماری شامل 327 نفر از دانشآموزان پایهی سوم متوسطه شهر نیشابور بود که از هر دو جنس و در رشتههای علوم انسانی و تجربی در سال تحصیلی90-89 به تحصیل مشغول بودهاند. برای نمونه گیری،از روشطبقهای و خوشهای استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که نگرشِ دانشآموزان نسبت به سه مؤلفهی "جذابیت،اهمیت و فهم" نسبتاً مطلوب بوده است. بر اساس نتایج حاصل از آزمونt،بین پسران و دختران در مؤلفههای جذابیت و فهم،تفاوت معنادار وجود داشت و نظر دختران منفی تر(نسبتاً نامطلوب) بود؛ ولی در مؤلفهی اهمیت،تفاوت معناداری در نگرش دانشآموزان بر حسب جنسیت وجود نداشت. نتایج تحلیل واریانس یک راهه،نشان داد،در مؤلفهی جذابیت،نگرش دانشآموزان منطقهی برخوردار،نسبت به نیمه برخوردار و غیر برخوردار،به طور معناداری،منفیتر بود ولی در مؤلفهی فهم،دانشآموزان منطقهی غیر برخوردار،نگرش منفیتر داشتند. ضمناً دانشآموزان رشتهی تجربی در مؤلفهی جذابیت،نگرش منفیتری داشتند و در سایر مؤلفهها تفاوت معناداریبرحسب رشته تحصیلی وجود نداشت. براساس تحلیل رگرسیون، عوامل پیشبین در جذابیت،عبارت از:1- هویت دینی،2- نگرش به معلم،3- جنسیت ،درمؤلفهی اهمیت: 1- هویت دینی 2- نگرش به معلم و درمؤلفهی فهم: 1- جنسیت،2-نگرش به معلم،3- هویت دینی و 4- طبقه اقتصادی – اجتماعی بوده اند. پیام نهایی آن که میزانِ مطلوبیت موجود این درس،نمیتواند به فراگیران کمک کند تا پیامهای ارزشی این درس رابر پیامهای ضد ارزشی (که از هزاران سو به مخاطبان می رسد)،برتری بخشند.
حسین پناه, زهرا, سعیدی رضوانی, محمود, & مهرام, بهروز. (1391). جذابیت، کاربرد و فهم درسِ"دین و زندگی" سوم متوسطه ( نگرش دانش آموزان و تبیین علّی آن). پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), 73-100. doi: 10.22099/jcr.2013.1949
MLA
زهرا حسین پناه; محمود سعیدی رضوانی; بهروز مهرام. "جذابیت، کاربرد و فهم درسِ"دین و زندگی" سوم متوسطه ( نگرش دانش آموزان و تبیین علّی آن)", پژوهشهای برنامه درسی, 2, 2, 1391, 73-100. doi: 10.22099/jcr.2013.1949
HARVARD
حسین پناه, زهرا, سعیدی رضوانی, محمود, مهرام, بهروز. (1391). 'جذابیت، کاربرد و فهم درسِ"دین و زندگی" سوم متوسطه ( نگرش دانش آموزان و تبیین علّی آن)', پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), pp. 73-100. doi: 10.22099/jcr.2013.1949
VANCOUVER
حسین پناه, زهرا, سعیدی رضوانی, محمود, مهرام, بهروز. جذابیت، کاربرد و فهم درسِ"دین و زندگی" سوم متوسطه ( نگرش دانش آموزان و تبیین علّی آن). پژوهشهای برنامه درسی, 1391; 2(2): 73-100. doi: 10.22099/jcr.2013.1949