هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشدمهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 90-89 میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 90-89 که تعداد آنها 12347 نفر (ناحیه یک6224 و ناحیه دو6124) میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 385 نفر(ناحیه یک 196 و ناحیه دو189) به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامهی استاندارد توصیف جو سازمانیهالپین و کرافت و پرسشنامهی محقق ساختهی سنجش مهارتهای اجتماعی است که برای تعیین روایی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. پایایی پرسشنامه جو سازمانی و مهارت اجتماعی به ترتیب معادل 774/0 و 752/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخصهای آمار توصیفی شامل نمودار، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و آزمونهای آمار استنباطی t همبسته، تحلیل واریانس طرحهای تکراری ، رگرسیون چند گانه و چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که جو غالب مدارس از نظر دانشآموزان، جو باز است و بین میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد و بالاترین میانگین متعلق به مهارت، ابراز وجود (38/20) و پایین ترین میانگین متعلق به مسئولیت پذیری (50/16) میباشد و جو اجتماعی باز به ترتیب قوی ترین پیش بینی کنندهی مثبت ومعنادار مهارت، ابراز وجود(99/0)، مهارت حل مسأله(39/0)، همکاری(33/0)، هم دلی(28/0) و مسئولیت پذیری(21/0) میباشد. اما جو بسته قادر به پیش بینی معنادار ابعاد مهارت اجتماعی دانشآموزان نیست.
یوسف زاده, محمدرضا, معروفی, یحیی, انصاری, مینا. (1391). بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی: مطالعهی موردی شهر همدان. پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), 55-72. doi: 10.22099/jcr.2013.1948
MLA
محمدرضا یوسف زاده; یحیی معروفی; مینا انصاری. "بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی: مطالعهی موردی شهر همدان". پژوهشهای برنامه درسی, 2, 2, 1391, 55-72. doi: 10.22099/jcr.2013.1948
HARVARD
یوسف زاده, محمدرضا, معروفی, یحیی, انصاری, مینا. (1391). 'بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی: مطالعهی موردی شهر همدان', پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), pp. 55-72. doi: 10.22099/jcr.2013.1948
VANCOUVER
یوسف زاده, محمدرضا, معروفی, یحیی, انصاری, مینا. بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی: مطالعهی موردی شهر همدان. پژوهشهای برنامه درسی, 1391; 2(2): 55-72. doi: 10.22099/jcr.2013.1948