این پژوهش به بررسی مسألهی امکانسنجی برنامهریزی درسی دوزبانه(فارسی و ترکی) در آموزش ابتدایی از منظر مدیران و معلمان در دو استان آذربایجان شرقی و غربی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده، برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. به منظورگردآوری دادهها از مقیاس محققساخته استفاده شده، روایی پرسش نامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان، بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 90/0 برآورد شده است. جامعهی آماری پژوهش، مشتمل بر 7231 نفر از مدیران و معلمان شهرهای تبریز، ارومیه، مرند و خوی در مدارس ابتدایی میباشد. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 400 نفر به عنوان نمونهی آماری پژوهش برآورد گردیده که از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی با آزمونهای t تکنمونهای، t گروههای مستقل، تحلیل واریانس چند متغیره(مانوا) و شفه انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داده که نگرش پاسخ دهندگان نسبت به برنامهریزیدرسی دوزبانه مثبت بوده است، یعنی مدیران و معلمان شرکتکننده در این پژوهش نگرش مثبتی نسبت به آموزش دوزبانه دارند. از لحاظ آمادگی نیروی انسانی و امکانات برای اجرای برنامه در دو استان در حد متوسط به بالا میباشد. و هم چنین بین دیدگاههای مدیران و معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی(محل خدمت، جنس، مدرک تحصیلی و سمت) تفاوت وجود ندارد. ولی بین دیدگاههای مدیران و معلمان براساس سابقهی خدمت تفاوت وجود دارد.
شریف, مصطفی, نوروزی, رضاعلی, & موسوی زاده, میرمحمد. (1391). امکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه در آموزش ابتدایی مطالعهی موردی استانهای آذربایجان شرقی و غربی. پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), 31-54. doi: 10.22099/jcr.2013.1947
MLA
مصطفی شریف; رضاعلی نوروزی; میرمحمد موسوی زاده. "امکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه در آموزش ابتدایی مطالعهی موردی استانهای آذربایجان شرقی و غربی", پژوهشهای برنامه درسی, 2, 2, 1391, 31-54. doi: 10.22099/jcr.2013.1947
HARVARD
شریف, مصطفی, نوروزی, رضاعلی, موسوی زاده, میرمحمد. (1391). 'امکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه در آموزش ابتدایی مطالعهی موردی استانهای آذربایجان شرقی و غربی', پژوهشهای برنامه درسی, 2(2), pp. 31-54. doi: 10.22099/jcr.2013.1947
VANCOUVER
شریف, مصطفی, نوروزی, رضاعلی, موسوی زاده, میرمحمد. امکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه در آموزش ابتدایی مطالعهی موردی استانهای آذربایجان شرقی و غربی. پژوهشهای برنامه درسی, 1391; 2(2): 31-54. doi: 10.22099/jcr.2013.1947