واکاوی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از اجرای برنامه درسی آموزش ریاضی از طریق حل مسئله

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش، واکاوی تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی از اجرای برنامه درسی آموزش ریاضی از طریق حل مسئله بود. این پژوهش از نوع کاربردی است که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت‌کنندگان بالقوه، معلمان دوره ابتدایی شهر بیضا در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند که 12 تن از آنها به شیوه هدفمند از نوع معیار و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌های پژوهش، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گردآوری شد. برای تحلیل داده‌ها از کدگذاری و مضمون‌یابی به شیوه Braun & Clarke (2006) استفاده شد. یافته‌های پژوهش در قالب 3 مضمون فراگیر: 1. نقاط قوت (تحقق اهداف آموزشی؛ تحقق اهداف تربیتی، عاطفی و روانشناختی؛ توجه به مراحل آموزش ریاضی از طریق حل مسئله؛ توجه به ایفای نقش معلم و شایستگی‌های حرفه‌ای؛ استفاده از شیوه‌های مختلف نظارت و ارزیابی؛ توجه به سبک‌ها، راهبردها و رویکردهای نوین آموزشی) 2. چالش‌های اجرایی و نقاط ضعف رویکرد آموزش ریاضی از طریق حل مسئله (چالش کمبود امکانات و وسایل آموزشی؛ چالش ناآشنایی و عدم همکاری عوامل انسانی؛ چالش در مدیریت کلاس و کمبود وقت؛ چالش کمبود منابع آموزشی و ضعف دانش معلم؛ نقاط ضعف رویکرد آموزش ریاضی از طریق حل مسئله) 3. راهکارها (راهکارهای موثر در رفع چالش کمبود امکانات و وسایل آموزشی؛ راهکارهای موثر در رفع چالش‌های ناآشنایی و عدم همکاری عوامل انسانی؛ راهکارهای موثر در مدیریت کلاس و رفع چالش کمبود وقت؛ راهکارهای رفع کمبود منابع آموزش و چالش افزایش دانش معلم؛ راهکارهای مؤثر در جهت رفع نقاط ضعف رویکرد آموزش ریاضی از طریق حل) شکل گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abiodun, T. O., Aderibigbe, O. O., Adebola, I. S., & Ayoola, A. A. (2024). Effects of Heuristic Problem-Solving strategies on students’ achievement and retention in Mathematics in Ogun State, Nigeria. Journal of Science and Mathematics Letters, 12(1), 1-7.
Askari, A. (2023). Metacognitive knowledge and problem solving in students. The Sixth National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Humanities Science, Tehran. [In Persian]
Askari Robati, Gh., & Khalili Kalaki, Z. (2023). Investigating the effectiveness of teaching mathematics with a problem-solving approach on academic achievement and problem-solving skills. Quarterly Journal of Progress in Basic Science Education, 9(31), 39-49. [In Persian]
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Cai, J., & Hwang, S. (2023). Making mathematics challenging through problem posing in the classroom. In Mathematical challenges for all (pp. 115-145). Cham: Springer International Publishing.
Cai, J. (2003). What research tells us about teaching mathematics through problem solving. Research and issues in teaching mathematics through problem solving, 241-254.
Daresh, N., Shahi, S., & Razavi, S. A. (2018). The Effect of George Polya’s Mathematics Teaching Method on Problem Solving Skills and Students’ Academic Achievement in Mathematics. Journal of Psychological Achievements, 25(2), 181-200. [In Persian]
Delqandi, A., & Veisi, S. (2019). Effectiveness of problem-solving training on variability of dependent cognitive style to with math anxiety: one-month follow up independent cognitive style of high school students. Journal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences, 1(2), 25-49. [In Persian]
Donaldson, S. E. (2011). Teaching through problem solving: Practices of four high school mathematics teachers. Doctoral dissertation, University of Georgia. 
Eskandari, M., Reyhani, E., Rahimi, Z., & Bahrami-Samani, E. (2025). The Content Knowledge of Preservice Elementary Teachers about the Possibility: An Essential Factor in the Effective Teaching of Probability Concepts. Journal of Curriculum Research, 14(2), 170-147. [In Persian]
Hoang, H. M., Hoang, T. N., Dang, H. T. T., & Nguyen, T. (2023). A Review of Studies on Math Teaching Methods. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 14(2), 448-463.
 Jafarabadi Ashtiyani, M., & Nugmonov, M. (2021). E-learning of mathematics using problem-based learning by designing a new software program and studying its impact on the mathematical performance of secondary high school students. Technology of Education Journal, 15(2), 207-222. [In Persian]
Kaitera, S., & Harmoinen, S. (2022). Developing Mathematical Problem-Solving Skills in Primary School by Using Visual Representations on Heuristics. LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education, 10(2), 111-146.
Khodadadi, S., Avishi, N., Fanai, F., & Kord, H. (2023). The Effect of Belief System on Mathematical Learning and Problem-Solving Ability in Students. The Sixth International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering, 6(6), 414-418. [In Persian]
Lessani, A., Suraya, A., & Abu bakar, K. (2017). Comparison of new Mathematics Teaching Methods with Traditional Method. Pepole International Journal of Social Sciences, 3(2), 1285-1297.
Mirzaxolmatovna, X. Z., Ibrokhimovich, F. J., & Ne’matovna, R. S. (2022). Methodology of Teaching Mathematics in Primary Education. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 7, 81-83.
Momeni Kohestani, A., & Nejad Hoseinian, Y. (2020). Strategies for Improving Mathematics Problem-Solving Ability of Elementary School Students. Journal of Research in Psychology and Education, 4(12), 127-136. [In Persian]
Nilimaa, J. (2023). New examination approach for real-world creativity and problem-solving skills in mathematics. Trends in Higher Education, 2(3), 477-495.
Rafiepour, A., & Rahmani, M. (2021). The Position of Problem-Posing in School Mathematics Education in Iran: Review of Textbooks. Journal of Theory and Practice in Curriculum, 17(9), 91-118. [In Persian]
Rahmonovich, D. S., Alijonovich, Y. A., & Azamkulov, A. (2023). Methodology Of Teaching Mathematics in Primary Grades. Journal of Pharmaceutical Negative Results, 13(9), 7480-7485.
Rekabeslamizadeh, S., Nowroozi Larki, F., & Nasry, S. (2012). Teaching via Problem Solving Based on Schoenfeld’s Theory and Measure its Effectiveness. Technology of Education Journal, 6(4), 277-285. [In Persian]
Reyhani, E., Ahmadi, G., & Karami Zarandi, Z. (2011). A Comparative Study of Problem-Solving Process Teaching in the Secondary Mathematics Curriculum of the United States, Australia, Japan, Singapore and Iran. Journal of Education and Training, 105, 115-142. [In Persian]
Roorda, G., De Vries, S., & Smale-Jacobse, A. E. (2024). Using lesson study to help mathematics teachers enhance students’ problem-solving skills with teaching through problem solving. In Frontiers in Education, 9, 1-17.
Santos-Trigo, M. (2024). Problem solving in mathematics education: tracing its foundations and current research-practice trends. ZDM–Mathematics Education, 56(2), 211-222.
Stramel, J. (2021). Mathematics Methods for Early Childhood. Fort Hays State University, Open Educational Resources. FHSU Digital Press.
Takahashi, A. (2021). Teaching Mathematics Through Problem-Solving. New York: Routledge.