طراحی و اعتباریابی مدل آموزش سواد رسانه‌ای در آموزش و پرورش با رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

این پژوهش یک راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. روش در بخش کیفی مطالعه موردی و در بخش کمی توصیفی پیمایشی بود جامعه آماری شامل تمام معلمان مدارس متوسطه شیراز به تعداد ۲۸۵۹ نفر بود انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش نمونه‌گیری هدفمند و با تکنیک ملاک محور صورت گرفت حجم نمونه تا مرحله پدیدآیی نظم و عدم گسترش بیش‌ازحد ۲۰ نفر شد نمونه‌گیری کمی به‌صورت تصادفی ساده انجام و حجم نمونه طبق فرمول کوکران ۳۳۸ نفر شد ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی شامل دو بخش مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی و بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش و پرورش در بخش کتابخانه‌ای بود. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده‌ها استفاده شد تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی بر اساس تحلیل مضمون انجام شد همچنین در بخش کمی برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین برازش مدل از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد در بخش کمی نرم‌افزار spss 23 و pls به کار رفت نتایج به‌دست‌آمده به شناسایی ۴۹ مؤلفه و ۶ بعد منجر شد و درنهایت مدل پژوهش ارائه شد نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد به ترتیب: معلم سواد رسانه‌ای (961/0) آموزش و پرورش (931/0) برنامه درسی (۸۸/۰) مدرسه (86/0) دولت (715/0) وزارت آموزش و پرورش (۶۳۹/0) بر آموزش سواد رسانه‌ای در آموزش و پرورش تأثیر داشتند و شاخص‌های برازش هنجار شده بنتلربونت، برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخص‌های تطبیقی مدل نشان داد که مدل ساختاری طراحی‌شده از برازش مطلوبی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alizadeh, I., & Mohammad Rezaei, A. (1388). Examining the professional social status of teachers (high school principals and elementary school teachers) and its changes during the last three decades. Educational Innovations, 8(1), 7-26. [Persian]
Bashir, H., & Chaboki, R. (2015). The role of media literacy in human development. case study (Executive Policy of the Islamic Republic of Iran Broadcasting and the Ministry of Education's Development Document).Media Journal, Year 25, No. 97, pp. 63-79. (in Persian)
Bashir, H., & Jafarian, M. (2016). Investigating the impact process of Quranic software on children's Quranic understanding from mothers' point of view. Two scientific-research quarterly of religion and communication, 24 (51), 1717-197. [Persian]
Fundamental change document (2018). The approval of the "fundamental transformation document of education and training", approval authority: approvals of the Supreme Council of Cultural Revolution, approved at the 704th meeting dated 06/10/2013. [Persian]
Fundamental change document (2018). The approval of the "fundamental transformation document of education and training", approval authority: approvals of the Supreme Council of Cultural Revolution, approved at the 704th meeting dated 06/10/2013. [Persian]
Ghasemi, T. (2006). Media Literacy, A New Approach to Media Control, Journal of Parliament and Research, vol. 13, No. 52, pp. 307-327. (in Persian)
Hashemi, S. (2014). Investigating the Role of Media in the Educational System. Basic Education Transformation Document: Emphasizing the Need for Media Literacy Education, Journal of Media, No. 97, pp. 18-5. (in Persian)
Hashemi, Sh. (2014). Investigating the role of media in the educational system of the fundamental transformation of education: Emphasizing the necessity of media literacy education. Media Quarterly, 25(4), 18-5. [Persian]
Kerami Namiondi, S. (2015). Designing a policy model for media literacy education in the formal and public education system of the country. [Master's thesis in media management]. Tehran: University of Tehran, Faculty of Management. [Persian]
Kerami Namioundi, S., Sharifi, S. M., Janvi, E. (2016). Identifying ways to increase media and information literacy of faculty members and students of the country's universities. Communication Research, 24(92), 124-99. [Persian]
Khaniki, C. (1390). Communication policy. Hamshahri online, retrieved on September 5, 2013. [Persian]
Khaniki, C., Shah Hosseini, V., & Nourizad, F. (2015). Explaining the model of teaching media literacy in the education system. Media Quarterly. No. 102: 5-22. [Persian]
Mansourian, Y., Naeemabadi, M. (1383). The role of the library website in promoting information literacy in: user education and development of information literacy in libraries, information centers and museums, Mashhad: Organization of libraries, museums and documents center of Astan Quds Razavi. [Persian]
Meehan, J., Ray, B., Wells, S., Walker, A., & Schwarz, G. (2015). Media Literacy in Teacher Education: A Good Fit across the Curriculum. Journal of Media Literacy Education, 7(2), 81-86.
Moscow- declaration – on – media and information literacy, 2016.
Motazadi, S. (2013). Proposing a local model for promoting media literacy among teenagers in Iran. (Unpublished master's thesis). University of Broadcasting, Tehran: Iran. [Persian]
Niazi, L., Zarei Zawarki, I., & Aliabadi, Kh. (2015). The effect of the media literacy training program on information and communication technology on the level of students' awareness. New Media Studies, 2 (77), 119-156. [Persian]
Potter, J. (2004). Theory of Media Literacy Cognitive Approach, translated by Nasser Asadi, Mohammad Soltanifar and Shahnaz Hashemi, Simai Sharq Publishing House, Tehran. [Persian]
Potter, J. (2005). Definition of media literacy, translated by Lida Kavossi, Media Quarterly, 17th year, number 4. [Persian]
Potter, W. J. (2004a). “Argument for the Need for a Cognitive Theory of Media Literacy”, American Behavioral Scientist, 48(2).
Potter, W. J. (2004b). Theory of media literacy: A cognitive approach, Sage Publications.
Potter, W. James (2011). media literacy theory, cognitive approach; (Nasser Asadi, Mohammad Soltanifar and Shahnaz Hashemi, translators), Tehran: Simai Sharq. [Persian]
Salvatian, S., Hosseini, S.B., & Motazadi, S. (2015). Designing a model for teaching media literacy to teenagers. Educational planning studies. Number 5: 50-75. [Persian]
Suleiman, S., Khosravi, F., & Haddad, Z. (2012). Evaluation of media literacy of Tehran students. World Journal of Media-Persian Edition, 8(2). [Persian]
Taghizadeh, A. (2013). Promotion of media literacy in the context of reducing new social harms of cyberspace, the first national congress of social harms in June 2013. [Persian]
Taghizadeh, A., Kia, A.A. (2013). Needs assessment of media literacy training program in schools, Culture and Communication Studies Quarterly, 15 (26), 79-104. [Persian]
The strategic transformation document of the official and public education system of the Islamic Republic of Iran, 2009. [Persian]
UNESCO Institute for Statistics. (2011). Financing education in Sub-Saharan Africa: Meeting the challenges of expansion, equity and quality. Paris: UNESCO.‏
UNESSCO, (2011). Media and Inforsmation Literacy curriculum for teacher. E dited.