تأثیر برنامه‌ی آموزش ریاضی بر اساس راهبردهای تلفیقی روبین فوگرتی بر یادگیری ریاضی دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ،دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات،تهران، ایران

2 استادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه خوارزمی ،تهران،ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات،تهران،ایران

10.22099/jcr.2025.7994

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش ریاضی بر اساس راهبردهای تلفیقی "روبین فوگرتی" بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه‌ی چهارم انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری این پژوهش کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی چهارم منطقه‌ی 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود؛ که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی و در دسترس، یک مدرسه انتخاب و از آن مدرسه دو کلاس پایه‌ی چهارم به‌صورت تصادفی به‌عنوان گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. دانش‌آموزان گروه آزمایش و کنترل هر کدام 31 نفر بودند که بر اساس وضعیت تحصیلی و خانوادگی این دو گروه نیز همتا شدند. طرح پژوهش با رویکرد کمّی از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل و با ابزار آزمون ریاضی محقق انجام گرفت. محاسبه‌ی نتایج حاصل داده‌های این پژوهش با تحلیل کوواریانس، مبیّن این نکته بود که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در یادگیری ریاضی وجود دارد. علاوه بر آن استفاده از این نوع برنامه‌ی آموزش ریاضی در ثبات یادگیری ریاضی در دانش‌آموزان در طول زمان نیز مؤثر بوده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آموزش ریاضی بر اساس راهبردهای تلفیقی روبین فوگرتی بر یادگیری و ثبات آن در درس ریاضی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی چهارم اثربخش بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات