احمدی، غلامعلی (1389). صلاحیتهای حرفهای معلمان در هزاره سوم و نقش مراکز آموزش معلمان در ایجاد و توسعه آن. همایش برنامهدرسی تربیت معلم، دانشگاه شهید رجائی.
استراووس، آنسلم؛ کوربن، جولیت (1387). اصول روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. ترجمه بیوک محمدی. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی.
اکبری بورنگ، محمد (1391). کیفیت تدریس مجازی استادان بر اساس جهتگیریهای برنامهدرسی آنان در نظام آموزش عالی ایران و ارائه الگوی تدریس مجازی مطلوب. رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
امیری، الهام (1392). تبیین و سنجش جهتگیری اسلامی برنامهدرسی معلمان و دستاندرکاران نظام برنامهریزی درسی ایران بر اساس پرسشنامه اصلاحشده جهتگیریهای برنامهدرسی جنکینز. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
امینخندقی، مقصود؛ اسدخانی، عبدالواسط (1390). تحلیلی بر رویکردهای نوآوری در برنامهدرسی تربیت معلم: بستری برای تحول در نظام آموزش و پرورش ایران. اولین همایش ملی تحول بنیادین در نظام برنامهدرسی ایران.
امینخندقی، مقصود؛ پاکمهر، حمیده (1392). حاکمیت سنت دیسیپلینمحوری بر جهتگیریهای برنامهدرسی تربیت هنری معلمان هنر دوره راهنمایی تحصیلی: چالشها و آسیبها. مجله رویکردهای نوین آموزشی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، سال هشتم، شماره 1، ص46 -21.
باقری، خسرو؛ ایروانی، شهین (1380). جایگاه نظریههای تربیتی در عمل معلم. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. سال سی و یکم، شماره 2، ص 138-123.
بهالگری، بهاره (1389). تبیین جهتگیریهای معلمان و دستاندرکاران نظام برنامهدرسی ایران بر اساس باورهای معرفتشناسی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
پورعلی، رضا؛ توتکله، علی (1389). دیدگاههای برنامهدرسی و نقش معلم. مجله تکنولوژی آموزشی، دوره بیست و ششم، شماره 6، ص 30-32.
تورس، رزا ماریا (1377). تربیت معلم به سوی الگویی تازه برای آموزش معلمان. ترجمه فریبرز محمدی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. چاپ اول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
درسلر، دیوید؛ ویلیس، ویلیام ام (1388). جامعهشناسی (بررسی تعامل انسانی). ترجمه مهرداد هوشمند و غلامرضا رشیدی. چاپ اول، تهران، انتشارات اطلاعات.
دیمهکار حقیقی، فرزانه (1392). تبیین جهتگیریهای برنامهدرسی معلمان و کارشناسان دوره پیش و متوسطه حرفهای آموزش و پرورش استثنایی بر اساس نوع نگرش به دانشآموزان کمتوان ذهنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رایتکومبز، آرتور (1370). آموزش تخصص معلمان: دیدگاه ادراکی در تربیت معلم. ترجمه عبدالرحیم جواهرفروشزاده. تهران، انتشارات رشد.
رمضانی، زهرا (1393). بررسی میزان تفاوت در جهتگیریهای برنامهدرسی اعضاء هیات علمی دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای دموگرافیک (جنسیت و مرتبه علمی) در سال تحصیلی 93-92. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه ارومیه، دانشکده علوم انسانی.
سوزان، نولن؛ هوکسما، باریارا ال؛ فردریکسون، جف آر؛ لافتس؛ ویلم و گنار (1392). زمینه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد. ترجمه مهدی گنجی. چاپ سوم، تهران، نشر ساوالان.
سیلور، جی. گالن؛ ویلیام، ام. الکساندر؛ آرتور، جی. لوئیس (1372). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمه غلامرضا خوینژاد. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
شهبازی، زیبا (1393). سنجش جهتگیری برنامهدرسی اساتید دانشگاه کردستان بر اساس مدل برنامهدرسی آیزنر. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
شیخیانی، محمد (1393). سرفصل درس کارورزی 1 دورههای کارشناسی پیوسته. دانشگاه فرهنگیان، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی.
عابدی، لطفعلی (1379). بررسی و تحلیل تواناییهای عمومی تدریس در برنامهدرسی دورههای تربیت معلم دوساله ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390).
محمدپور، احمد (1389). ضد روش: منطق و طرح در روششناسی کیفی. جلد اول، تهران، جامعهشناسان.
ملکی، حسن (1389). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل). چاپ شانزدهم، تهران، پیام اندیشه.
مهرمحمدی، محمود (1383). برنامهدرسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. چاپ سوم، مشهد، بهنشر.
میلر، جی. پی (1379). نظریههای برنامهدرسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: سمت.
نوید، مهدی (1373). پیام مدرسه. تهران، نشر سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور.
هاشمی، شهناز (1389). آموزش رسمی یا غیر رسمی. مجله رشد و مدیریت مدرسه. دوره نهم، شماره 1.
Apak, Ozlem&Tanrıverdi, Belgin.(2013).Pre-service Teachers’ Beliefs about Curriculum Orientations.ProcediaSocial and Behavioral Sciences 116 (2014) 842 – 848.
Cheung. D.& Ng, P.H. (2000). Sciece teacher’s beliefs about curriculum design. Research in science Education, 30 (4). Pp.357-375.
Cheung, D, Wong H. (2002). Measuring teacher beliefs about alternative curriculum designs. The Curriculum Journal.13(2): 225-248.
Cochran, J. (2010). Secondary mathematics teacher, s curriculum philosophies and experience. san Marcos Texas: dissertation.
Eisner, E.W.-1992). Curriculum ideologies. The education imagination: on the design and evaluation of school programs. New York macmillan.
Hodge SR, Davis R, Woodard R, Sherrill C. (2002). Comparison of practicum types in changing preservice teachers' attitudes and perceived competence. Adapt Phys Activ Q. 19(2): 155-171
Jadidi, E. & Bagheri, M.S. (2014). Eltpre-service teacher education: major trends and shifts. International hournal of language Learning and Applied Linguistics World, 7, 181-190.
Jax, J.A. (1986) Home economics curriculum framework. Illinois teacher.; 32(5): 105-108.
Jenkins, S.B. (2006). Measuring teacher belifs about curriculum orientations. Doctoral dissertation. University of Kansas.
Ocaka, Gurbuz& Burcu enturkb, Mustafa Uluc. (2009). Analysis of the opinions of primary school teachers about new orientationsin education. Procedia Social and Behavioral Sciences 1 (2009) 697–702.
Reading, CH.A.(2008). Curriculur orientations of catholic school teachers and administrators. P. h. d. university of Kansas
Schiro, M. S. (2008). Curriculum theory: conflicting vision and enduring concerns. United states: Sage publications India.
Schmidt, M.H. et al.(1997). Many visions, many aims: across national investigation of curricular intentions in school Mathematics (vol.1). Dordrech : Kluwer.
Selvi, K. (2010). Teacher, s competencies. International Journal of philosophy of Culeure and Axioligy. 1, pp167-175.