مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از برنامه درسی دوره پیشدبستانی دانشآموزان کمتوان ذهنی صورت گرفت. روش تحقیق ارزشیابانه و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، معلمان و اولیای دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی و مشاهدهگران از این مراکز بودند. روش نمونهگیری برای مدیران و معلمان به صورت سرشماری و برای اولیای دانشآموزان، خوشهای چندمرحلهای و مشاهدهگر برای هر مرکز دو نفر بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (t تک متغیره) استفاده گردید. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه، چکلیست، سؤالات بازپاسخ و نمرات دانشآموزان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت سازماندهی منابع انسانی از نظر مدیران، معلمان و مشاهدهگران و اولیا نامطلوب میباشد. کیفیت محتوای برنامه درسی دانشآموزان از نظر تمام گروهها مطلوب میباشد. کیفیت فرآیند تدریس به صورت تئوری از نظر مدیران و معلمان مطلوب و از نظر اولیا نامطلوب میباشد. کیفیت فرآیند تدریس در بخش عملی از نظر تمامی گروههای شرکت کننده مطلوب میباشد. کیفیت تحقق اهداف حیطه رشد اجتماعی- هیجانی از نظر مدیران و معلمان مطلوب و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نسبتاً مطلوب و از نظر اولیا نامطلوب میباشد و در نهایت کیفیت تحقق اهداف حیطه زبان، برقراری ارتباط و سوادآموزی از نظر مدیران و اولیا نامطلوب، از نظر معلمان مطلوب، و ارزیابی دفترچههای ارزشیابی نوآموزان نسبتاً مطلوب میباشد. در قسمت بحث و نتیجهگیری به تبیین نتایج و ارائه پیشنهاداتی، پرداخته شد.
دهقانی, مرضیه, امیدیان, فرانک, & اصغری, فریناز. (1395). ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، سازماندهی، تحقق اهداف و محتوای برنامه درسی دوره ی پیش دبستانی کم توان ذهنی: مدل هاموند. پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), 101-122. doi: 10.22099/jcr.2017.3966
MLA
مرضیه دهقانی; فرانک امیدیان; فریناز اصغری. "ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، سازماندهی، تحقق اهداف و محتوای برنامه درسی دوره ی پیش دبستانی کم توان ذهنی: مدل هاموند", پژوهشهای برنامه درسی, 6, 2, 1395, 101-122. doi: 10.22099/jcr.2017.3966
HARVARD
دهقانی, مرضیه, امیدیان, فرانک, اصغری, فریناز. (1395). 'ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، سازماندهی، تحقق اهداف و محتوای برنامه درسی دوره ی پیش دبستانی کم توان ذهنی: مدل هاموند', پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), pp. 101-122. doi: 10.22099/jcr.2017.3966
VANCOUVER
دهقانی, مرضیه, امیدیان, فرانک, اصغری, فریناز. ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، سازماندهی، تحقق اهداف و محتوای برنامه درسی دوره ی پیش دبستانی کم توان ذهنی: مدل هاموند. پژوهشهای برنامه درسی, 1395; 6(2): 101-122. doi: 10.22099/jcr.2017.3966