برخی از پژوهشها نشان داده است که سبکهای تفکر و یا سبکهای یادگیری بیش از هوش تبیین کننده کیفیت و میزان یادگیری دانشجویان است. سبک تفکر و یا اصطلاحات همپوش آن مانند سبک شناختی تفکر و سبک یادگیری به برتریهای فرد در یادگیری اشاره دارد. با توجه به این که شناسایی روشهای ترجیحی فراگیران، نقش مهمی در برنامه ریزی درسی و آموزشی رشتههای دانشگاهی دارد، هدف این پژوهش مقایسه سبکهای تفکر دانشجویان بر حسب رشته تحصیلی و جنسیت آنان بوده است. بدین منظور 350 دانشجوی رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و فنی- مهندسی (188 پسر و 162 دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه سبک تفکر (گراشا و ریچمن،1996) پاسخ دادند. پایایی ابزار پژوهش به وسیلهی آلفای کرونباخ و روایی آن به وسیلهی تحلیل عامل تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که دانشجویان علوم پایه در مقایسه با دانشجویان علوم انسانی و مهندسی بیشتر از سبکهای تفکر مسؤولیتپذیر و همکاریخواه استفاده میکنند. همچنین یافتهها روشن ساخت که پسران دانشجو در مقایسه با دختران بیشتر از سبکهای تفکر مستقل و اجتناب کننده استفاده میکنند.
خرمایی, فرهاد, & آزادی ده بیدی, فاطمه. (1395). مطالعه ی تطبیقی سبک های تفکر دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز. پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), 88-100. doi: 10.22099/jcr.2017.3965
MLA
فرهاد خرمایی; فاطمه آزادی ده بیدی. "مطالعه ی تطبیقی سبک های تفکر دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز", پژوهشهای برنامه درسی, 6, 2, 1395, 88-100. doi: 10.22099/jcr.2017.3965
HARVARD
خرمایی, فرهاد, آزادی ده بیدی, فاطمه. (1395). 'مطالعه ی تطبیقی سبک های تفکر دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز', پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), pp. 88-100. doi: 10.22099/jcr.2017.3965
VANCOUVER
خرمایی, فرهاد, آزادی ده بیدی, فاطمه. مطالعه ی تطبیقی سبک های تفکر دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز. پژوهشهای برنامه درسی, 1395; 6(2): 88-100. doi: 10.22099/jcr.2017.3965