هدف از پژوهش حاضر ساخت آزمون اختلال نوشتاری برای دانشآموزان کلاسهای سوم و چهارم و پنجم و ششم ابتدایی بود. بدین منظور آزمون اختلال بیان نوشتاری در دو مرحله مقدماتی و اصلی طراحی و اجرا گردید. نمونه شامل 2403 دانشآموز (1203 پسر و 1200 دختر) در کلاسهای سوم و چهارم و پنجم و ششم و از چهار ناحیه شیراز به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. مشخصات روانسنجی آزمون برای پایایی از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردید و برای بررسی روائی از تحلیل کلاسیک گویهها استفاده شد. و روایی محتوایی نیز با توجه به دیدگاه صاحبنظران احراز شد.
روایی ملاکی از همبستگی نمره آزمون با معدل دانشآموزان و روایی سازه از قدرت تمایزگذاری کلاسی استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که آزمون مورد نظر از پایایی مناسب و با ضریب 93% و روایی محتوای و سازه مناسبی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزار مناسبی در زمینه اختلال بیان نوشتاری در کلاسهای یاد شده مورد استفاده قرار گیرد.
جباری, سوسن. (1395). تهیه و ساخت آزمون اختلال بیان نوشتاری برای دانشآموزان دوره ی ابتدایی. پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), 65-87. doi: 10.22099/jcr.2017.3964
MLA
سوسن جباری. "تهیه و ساخت آزمون اختلال بیان نوشتاری برای دانشآموزان دوره ی ابتدایی", پژوهشهای برنامه درسی, 6, 2, 1395, 65-87. doi: 10.22099/jcr.2017.3964
HARVARD
جباری, سوسن. (1395). 'تهیه و ساخت آزمون اختلال بیان نوشتاری برای دانشآموزان دوره ی ابتدایی', پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), pp. 65-87. doi: 10.22099/jcr.2017.3964
VANCOUVER
جباری, سوسن. تهیه و ساخت آزمون اختلال بیان نوشتاری برای دانشآموزان دوره ی ابتدایی. پژوهشهای برنامه درسی, 1395; 6(2): 65-87. doi: 10.22099/jcr.2017.3964