پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روش نقشههای مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی انجام شد. بازدههای شناختی شامل یادداری و درک و کاربست مطالب آموخته شده در نظر گرفته شد. برای این منظور از یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. 4 کلاس درسی به روش نمونهگیری هدفمند (2 کلاس آزمایش و 2 کلاس کنترل) انتخاب شدند که در گروههای کنترل با روش سخنرانی و در گروههای آزمایش با نقشههای مفهومی، مطالب درسی ارائه شد. برای اندازهگیری تأثیر استفاده از نقشههای مفهومی و سخنرانی بر بازدههای شناختی از آزمونهای پیشرفت تحصیلی (که این آزمونها سه سطح یادداری، درک و کاربست مفاهیم را مورد سنجش قرار میدادند) با شاخصهای روایی و پایایی مقبول استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) استفادهشده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ارائه آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای دانشآموزان در درک و کاربست تأثیر مثبتی دارد، ولی در سطح یادداری تأثیری ندارد. در کل استفاده از نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی نتیجه مثبت داشت.
علیلو, اکبر, & عظیم پور, احسان. (1395). اثربخشی روش های نقشه ی مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی. پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), 25-40. doi: 10.22099/jcr.2017.3961
MLA
اکبر علیلو; احسان عظیم پور. "اثربخشی روش های نقشه ی مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی", پژوهشهای برنامه درسی, 6, 2, 1395, 25-40. doi: 10.22099/jcr.2017.3961
HARVARD
علیلو, اکبر, عظیم پور, احسان. (1395). 'اثربخشی روش های نقشه ی مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی', پژوهشهای برنامه درسی, 6(2), pp. 25-40. doi: 10.22099/jcr.2017.3961
VANCOUVER
علیلو, اکبر, عظیم پور, احسان. اثربخشی روش های نقشه ی مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی. پژوهشهای برنامه درسی, 1395; 6(2): 25-40. doi: 10.22099/jcr.2017.3961