هدف پژوهش حاضر، پیشبینی و گرایش به اندیشهی انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه بر اساس صلاحیت راهبری آنان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه اصفهان به تعداد 500 نفر در سال تحصیلی 93-92 بود که از میان آنها نمونهای مشتمل بر217 عضو هیأت علمی بر اساس جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی و با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش دو ابزار مورد استفاده قرار گرفت: الف) مقیاس گرایش به اندیشهی انتقادی (ریکتس، 2003)،مشتملبر33گویهودربردارنده3مؤلفهیخلاقیت،بلوغشناختیواشتغال ذهنی ب) مقیاس صلاحیت راهبری مشایخ(1383) که دارای 35 گویه و 3 مؤلفه کمک و راهنمایی، تبحر و درایت علمی و روابط انسانی روایی مقیاسها با روش تحلیل عامل به شیوه تأییدی و پایایی مقیاسها با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب برای مقیاس گرایش به اندیشهی انتقادی برابر با 95/0 و برای مقیاس راهبری برابر با 82/0 به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین مؤلفهی صلاحیت راهبری و گرایش به اندیشهی انتقادی در بین استادان وجود داشت. از طرفی یافتهها نشان دادند که67 درصد از واریانس گرایش به اندیشهی انتقادی به وسیله متغیرهای پیشبین قابل توضیح است که در این بین مؤلفه «کمک و راهنمایی» سهم مثبت و معناداری داشت. همچنین اعضای هیأت علمی خود را در تمامی ابعاد راهبری و اندیشهی انتقادی پایینتر از حد مطلوب ارزیابی نمودند.
علی پور بهزادی, مجید, & نوشادی, ناصر. (1395). پیش بینی گرایش به اندیشهی انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیأت علمی. پژوهشهای برنامه درسی, 6(1), 101-126. doi: 10.22099/jcr.2016.3841
MLA
مجید علی پور بهزادی; ناصر نوشادی. "پیش بینی گرایش به اندیشهی انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیأت علمی", پژوهشهای برنامه درسی, 6, 1, 1395, 101-126. doi: 10.22099/jcr.2016.3841
HARVARD
علی پور بهزادی, مجید, نوشادی, ناصر. (1395). 'پیش بینی گرایش به اندیشهی انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیأت علمی', پژوهشهای برنامه درسی, 6(1), pp. 101-126. doi: 10.22099/jcr.2016.3841
VANCOUVER
علی پور بهزادی, مجید, نوشادی, ناصر. پیش بینی گرایش به اندیشهی انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیأت علمی. پژوهشهای برنامه درسی, 1395; 6(1): 101-126. doi: 10.22099/jcr.2016.3841