هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در مراکز آموزش عالی بود. این پژوهش، ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است که در مرحله کیفی با استفاده از روش همسوسازی دادههای چندگانه (مشتمل بر سه ضلع الف) جمعآوری اطلاعات مبانی نظری و اصول زیربنایی مربوط به متغیر پژوهش ب) تحقیقات انجام شده در حوزه یاددهی- یادگیری و ج) نظرات آگاهیدهندگان کلیدی) چارچوب نظری اولیه، تدوین و اعتباریابی شد. سپس در مرحله کمی، روایی و پایایی چارچوب تدوین شده، با استفاده از روشهای آماری تحلیل گویه، تحلیل عامل تاییدی و آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. در نتیجه این پژوهش نظام جامع یاددهی- یادگیری در مراکز آموزش عالی مشتمل بر سه مضمون مفهومی، ساختاری و عملکردی با مضامین سازمان دهنده و مضامین پایه مربوط به هر مضمون فراگیر تدوین شد. مضمون مفهومی مشتمل بر مضامین موضوع و محتوا، چیستی، چگونگی و اصول یاددهی- یادگیری؛ مضمون ساختاری شامل مضامین جهتگیری راهبردی، طرح سیستم و فرهنگ یاددهی- یادگیری؛ و مضمون عملکردی نیز متشکل از مضامین اجرای فرایند، رهبری و مدیریت فرایند و ارزیابی اثربخشی یاددهی- یادگیری میباشد.
ترک زاده, جعفر, محمدی, مهدی, & ستوده فر, سلیمه. (1393). تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی. پژوهشهای برنامه درسی, 4(2), 93-116. doi: 10.22099/jcr.2015.3088
MLA
جعفر ترک زاده; مهدی محمدی; سلیمه ستوده فر. "تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی", پژوهشهای برنامه درسی, 4, 2, 1393, 93-116. doi: 10.22099/jcr.2015.3088
HARVARD
ترک زاده, جعفر, محمدی, مهدی, ستوده فر, سلیمه. (1393). 'تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی', پژوهشهای برنامه درسی, 4(2), pp. 93-116. doi: 10.22099/jcr.2015.3088
VANCOUVER
ترک زاده, جعفر, محمدی, مهدی, ستوده فر, سلیمه. تدوین و اعتباریابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی. پژوهشهای برنامه درسی, 1393; 4(2): 93-116. doi: 10.22099/jcr.2015.3088