کاوش و اعتباریابی چارچوب برنامۀ درسی ادبیات تطبیقی مبتنی بر مهارت‌های تفکر نقادانه برای دانشجویان کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشگاه شیراز بخش زبان وادبیات عربی

3 بخش آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان تهران

چکیده

امروزه مهارت‌های تفکر سطح بالا به ویژه مهارت‌های تفکر انتقادی در آموزش عالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا یکی از ملزومات اساسی دانشجو جهت ورود به بازار کار و جامعه قدرت تفکر اوست تا بواسطۀ آن بتواند به حل مسائل و مشکلات بپردازد. واحد درسی ادبیات تطبیقی از دروس مهم دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی به شمار می‌رود و اهمیت فراگیری آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی دو چندان می‌شود. بنابراین، با توجه به اهمیت مهارت‌های تفکر انتقادی در واحدهای درسی از قبیل؛ ادبیات تطبیقی که بستر مناسب برای گفت و گو، نقد به شمار می‌رود، طراحی چارچوبی مطلوبی برای برنامۀ درسی ادبیات تطبیقی بسیار مهم و ضروری است. روش پژوهش حاضر روش آمیخته یعنی طرح اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) است؛ پژوهش حاضر سعی نموده است نظریات مختلف مرتبط با مهارت‌های تفکر نقادانه را به عنوان یکی از متغیرهای مهم پژوهش، مورد مطالعه قرار داده، و بر اساس آن و با تصمیم نهایی متخصصان حوزۀ برنامۀ درسی رشتۀ عربی، علوم تربیتی و روان شناسی به طراحی چارچوب برنامۀ درسی ادبیات تطبیقی مبتنی بر مهارت‌های تفکر نقادانه بر اساس عناصر اصلی برنامۀ درسی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری، اسالیب ارزشیابی) بپردازد. علاوه بر آن جهت اعتباربخشی، چارچوب طراحی شده در اختیار متخصصان قرار گرفت و چارچوب پیشنهادی به عنوان چارچوب مطلوب پیشنهاد شد. در نتیجه اهداف با 10 ویژگی، محتوا 18 ویژگی، راهبردهای یاددهی-یادگیری 10 ویژگی، و ارزشیابی 9 ویژگی مورد تأیید متخصصان قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 Abbasi, E. (2010). Examining the skills effective in developing critical thinking in the sociology curriculum in secondary school in the academic year 2009-2018, doctoral dissertation of Tarbiat Moalem University: Tehran. [Persian]
Anoushirwani, A. (2009), The Necessity of Comparative Literature in Iran, Journal of Comparative Literature, 1, 6-38. [Persian]
Arefi, M. & Rezaizadeh, M. (2011). An overview of the role and position of the university curriculum and the development of students' critical thinking. Two Quarterly Journals of Higher Education Curriculum Studies, 2 (3), 8-9. [Persian]
Arji, M, (2001). Dimensions of thinking in lesson planning and teaching, Tehran: Yestaron. [Persian]
Athari, Z. & Sharif, M. & Nemat Bakhsh, M. & Baba Mohammadi, H. (2009). Evaluation of critical thinking skills and its relationship with the rank of national university entrance exam in students of Isfahan University of Medical Sciences, Irain Journal of Medical Education, 9. [Persian]
Bean, J. C., & Melzer, D. (2021). Engaging ideas: The professor's guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom, John Wiley & Sons.
Brown, M. Neil. (2012). A guide to critical thinking: Asking the right questions, translated by Koresh Kamyab. Tehran: Menui Kherad Publications. [Persian]
Chaffee, J. (2014). Thinking critically. Boston: cengage Learning.
Dubono, E. (2012). Six thinking hats - a fresh look at thought management. Translation: Azin Izadi Far. Sixth edition. Tehran: Paik Bahar Publications. [Persian]
Esmaili, S., Motaghizadeh, I., Parvini, KH., & Rahmatian, R. (2015). evaluation of the position of critical thinking skills in Arabic literature textbooks at the undergraduate level of Arabic language and literature, Journal of the Iranian Language and Arabic Literature Association, 39, 181-203. [Persian]
Flores, K.L., Matkin, G. S., Burbach. M. E., Quinn, C E., & Harding, H. (2012). Deficient critical –thinking skills among college graduates: Implications for leadership. Educational Philosophy and Theory, 44, 212-230.
Forst, P.J. (1997). Building bridges between critical theory and management education. Journal of management education. 21, 361-376.
Ghazi Moradi, H. (2012). An introduction to critical thinking. Tehran: Dat Publications. [Persian]
Hagopian, K. (2013). Rethinking the structural architecture of the college classroom. New Directions for Teaching and learning, (135). 7-18.
Halpern, D. F. (2014). Criticall Thinking across the curriculum: A brief edition of thought & knowledge. Routledge.
Jahani, J. (2001). An introduction to research methods in critical thinking, Shiraz: Malek Suleiman Publishing. [Persian]
Kleemola, K., Hyytinen, H., & Toom, A. (2022). Exploring internal structure of a performance-based critical thinking assessment for new students in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 47 (4), 556-569.
Lee, W., Chiang, C., Liao, I., Lee. M., Chen, S., & Liang, T. (2012). The longitudinal effect of concept map teaching on critical thinking of nursing students. Nurse Education Today, 32. 263-264.
Mckendree, J., Smal, C.L., Stenning, K., & Conlon, T. (2010). online publication date: 01 July 2010.
Mosllanejad, L., & Sobhanyan, S. (2007). Examining the critical thinking of virtual and traditional computer education. Journal of the Center for Studies and Development of Medical Education. 5, 134-128. [Persian]
Nili, M., Sadr, A., Sharif, M., & Mehr Mohammadi, M. (2010). Requirements and social consequences of responsive curriculum in higher education (case study: Isfahan public universities) Applied Sociology Quarterly, 21, 57-76. [Persian]
O'Reilly, C., Devitt, A., & Hayes, N. (2022). Critical thinking in the preschool classroom-a systematic literature review. Thinking skills and creativity.
Paul, R., & Elder, L. (2006). Critical thinking: Learn the tools the best thinkers use. Person prentice Ha. 
Paul, R., & Elder, L. (2012). Critical thinking. Translated by Akbar Soltani and Maryam Aghazadeh, Tehran: Shahr Tash Publishing. [Persian]
Paul, R., & Elder, L. (2019). The miniature guide to Critical thinking concepts and tools. Rowman & litllefield. 
Saif, A. (2000). Educational Psychology, 5th edition, Tehran: Agah. [Persian] 
Seiler, G. J., Alexander W. M., & Lewis, A. J. (1981). Lesson planning for better teaching and learning. Translation: Gholamreza Khoynejad, Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing House. [Persian]
Shah Talabi, S., Mohammad Javad, L., & Fereydoun, Sh. (2015). Skill competencies of doctoral students of Iran's curriculum; Examining the views of curriculum experts and experts, Research Quarterly in Curriculum Planning, 51, 3-21. [Persian]
Shavelson, R., Zlatkin-Troitschanskaia, O., Beck, K., Schmidt, S., & Marin, J. (2019). Assessment of University Students’ Critical Thinking: Next Generation Performance Assessment. International Journal of Testing, 2, 1-20.