طراحی الگوی مفهومی فعالیت‌های فوق‌برنامه با تأکید بر ساحت‌های تربیت زیباشناختی و هنری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

آموزش‌وپرورش به‌عنوان محور و قلب توسعه فرهنگی در راستای ساحت‌های سند تحول بنیادین، موظف به ارتقا، پرورش و رشد حوزه‌های ادراکی، شناختی، ارزشی و گرایشی دانش‌آموزان می‌باشد. برای رسیدن به این مقصود، فعالیت‌های فوق‌برنامه از قابلیت های قابل توجهی برخوردار است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مفهومی فعالیت‌های فوق‌برنامه با تأکید بر ساحت‌های تربیت زیباشناختی و هنری دانش‌آموزان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‌ها، کیفی بوده است. بر این اساس، از رویکرد گراندد تئوری، با مراجعه به اندیشمندان و خبرگان موضوع و پیگیری مراحل سه‌گانه کدگذاری، الگوی مفهومی ارائه شده است. یافته‌های پژوهش نشان دادند عوامل تأکید بر پرورش حواس، فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب پرورش تخیل و قوة خیال، تأکیـد بـر فـراهم‌سـازی زمینـه‌هـای کسـب شایسـتگی رمزگـذاری و رمزگشـایی برای متربیان، تأکید بر فراهم‌سازی زمینه‌ها و شرایط آفرینشگری و خلاقیت برای متربیان، تأکید بر انعطاف‌پذیری تربیت زیبایی‌شناختی و هنری، و تأکید بر فراهم آوردن زمینة گرایش و تخصص هنری در متربیان، ممکن است شرایط علّی مشارکت فعال دانش‌آموزان در فعالیت‌های فوق‌برنامه در مدارس باشند که باعث توسعه تربیت زیباشناختی و هنری از لحاظ علمی، فرهنگی، معنوی، اجتماعی و هنری شود و مجموعاً اجرای ساحت تربیت زیباشناختی و هنری سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را نشانه می‌روند. عوامل و شرایط علّی زمینه‌ای زیرساختی و محیطی و عوامل محتوایی و رفتاری، ممکن است میانجی‌گر و یا تعدیل‌کننده این رابطه باشند. درنتیجه تمامی عوامل و شرایط بیان‌شده ممکن است منجر به توسعه پایدار تربیت زیباشناختی و هنری در جامعه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adib_Manesh, M. & Parvizi, A. (2022). Aesthetics and Art from John Dewey's Perspective and its Educational Implications for the Iranian Educational System. Pouyesh in Humanities Education, 8(28), 45-72. https://humanities.cfu.ac.ir/article_2352.html?lang=en [In Persian].
Davari, F. & Darouei, P. (2023). The Effect of Discipline-Based Art Education Package on Aesthetic Perception Growth of 7-9 Year Old Children. The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar, 20(123), 67-80. doi: 10.22034/bagh.2023.343299.5203 [In Persian].
Deepak, M. (2017). Designing, Sharing and Learning: An Experimental Outlooks Through ICT in Art Education for Sustainable Learning. International Journal of Advanced Research. 5, 1-5. 10.21474/IJAR01/4374
De_Rosa, J. (2017). Steam Curriculum: Arts Education as an Integral Part of Interdisciplinary Learning. Published by Proouest LLC,10624595.10-77.
Dewey, J. (2008). Ethics. In J. A. Boylston (Ed.), John Dewey: The Later Works, vol:7, Carbondale and Edwardsville: Southern Illinois University Press.
Ebrahimi_Nia, A., Zanganeh_Motlagh, F., Jafarian_Yasar, H. & Mohammadi_Naeeni, M. (2020). Analysis of aesthetics education curriculum and identification of aesthetic education strategies at Farhangian University. Research in Teaching, 8(4), 192-164. https://trj.uok.ac.ir/article_61675.html?lang=en [In Persian].
Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. London: Yale University Press.
Fathi_Vajargah, Koresh, (2015), Curriculum Principles and Concepts, Tehran: Bal.
Gharib_Pour, G, Mahmoud, M, Rezāzādeh_bahādorān, H, Assāreh, A, & Ahmadi, F. (2024). Implementation of a Special Dialogue Educational Program to Develop the Aesthetic Perception of Farhangian University Students-Teachers. Journal of Educational Innovations, 23(1), 145-162. doi: 10.22034/jei.2024.375179.250. [In Persian].
Iman_Ershad, A. & Nami, K. (2020). An Evaluation of the Elementary Schools Extracurricular Activities Based on the Fundamental Reform Document. Sociology of Education, 5(2), 146-155. doi: 10.22034/ijes.2020.43772 [In Persian].
Jafari_Kamangar, F., and Zarei, M. (2021). A Critical Attitude towards the Adherence of Persian Books to the Field of Aesthetics and Art, a Document of the Fundamental Transformation of Education. Critical Studies in Texts and Programs of Human Sciences, 21(9), 147-168. [In Persian].
Jalili_Nia, F. & Ahmadi, P. (2021). Identifying the Factors Affecting Problem-Based Aesthetic-Based Curriculum. Journal of Training In Police Sciences, 9(32), 161-190. https://sid.ir/paper/952255/en [In Persian].
Jin, X., Ye, Y. (2022). Impact of Fine Arts Education on the Psychological Well-Being of Higher Education Students through the Moderating Role of Creativity and Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 13: 957578.
Kline, F. (2020), Curriculum Design Patterns, from the Curriculum Book of Viewpoints, Approaches, and Perspectives, translated by Mahmoud Mehromhammadi. Mashhad: Beh Nashr. [In Persian].
Maleki, H. (2019), Curriculum Planning Guide, Mashhad: Payam Andisheh Publication. [In Persian].
Maleki, H. (2023), Familiarity with Educational and Social Activities (Extracurricular Activities), Tehran: Aizh Publications. [In Persian].
Mayer, F. (2019), History of Educational Ideas, translated by Fayaz, A.A. Tehran: Samit Publications. [In Persian].
Mehrjoo, N., Nourian, M., Noroozi, D. & Abaee_Koupaee, M. (2021). The Pattern of Value and Skill-Related Consequences of Aesthetic Education. Journal of Curriculum Studies, 16(60), 65-98. https://www.jcsicsa.ir/article_112939.html?lang=en [In Persian].
Ministry of Education. (2011). Theoretical Foundations of the Fundamental Transformation in the Formal and Public Education System of the Islamic Republic of Iran. Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. [In Persian].
Naderi, A. (2011), Designing and Validating the Curriculum Model of Extra-Curricular Activities for High School Students with an Emphasis on Public Education, Ph.D. dissertation, Tarbiat-e-Moalem University, Tehran. [In Persian].
Navid_Adham, M. & Sadegh_Zadeh_Ghamsari, A.R. (2015). Designing Model of Education System's Cultural Policies. The Socio-Cultural Strategy Journal, 4(15), 135-153. https://sid.ir/paper/243570/en [In Persian].
Parvizi, A., Zamani, S. S. & Adibmanesh, M. (2021). Dimensions and Components of Art and Aesthetics and Analyzing it Based on the Resources and Views of John Dewey. Journal of Curriculum Studies, 16(60), 99-126. https://www.jcsicsa.ir/article_113113.html?lang=en [In Persian].
Perkan, H., & Soltani, M. (2011), Designing the Conceptual Model of Cultural Analysis of the Country based on the Fundamental Conceptualization Theory Approach, Islam and Management Research, 1(2), 59-73. http://noo.rs/oAE4m [In Persian].
Qureshi_Minabad, M.B. & Mirvasa, S.T. (2011). The Role of Urdu in Enriching Students' Free Time (Case Study: High School Students of Rasht District 2). Human Settlements Planning Studies (Geographical Perspective), 6(16), 114-99. [In Persian].
Razavi, S.A. (2010), Designing a Lesson Planning Model for Political Education in Elementary School, Ph.D. Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. [In Persian].
Taghipoor_Sahlabadi, H., Abbasi, E., Kian, M. & Rezaee_Kermani_Nasab_Pur, M. (2021). Compilation of the Structure of Extracurricular Activities According to the Methodology of Imam Riḍā (as). Journal of Razavi Culture, 9(35), 63-89. doi: 10.22034/farzv.2021.239971.1547 [In Persian].
Taheri_Ezbarami Z., Adib M. & Behboudi F. (2023). Assessment of Students` Cultural Needs in Guilan University of Medical Sciences. Research Medicine Education, 15 (3):4-13. http://rme.gums.ac.ir/article-1-1342-fa.html [In Persian].
Tajik_Esmaili, A. (2008), The Extracurricular Part of the Theoretical Model of the Curriculum Planning and Educational Technology Subsystem from the Draft of the National Document of Education and Training, Tehran: Ministry of Education and Training. [In Persian].
Yousefi, H. (2021). Investigating the Current Situation of Art Education from the Perspective of Elementary Teachers. Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC), 1400(14), 87-102. Doi: 20.1001.1.2783154.1400.1400.14.5.6 [In Persian].