بررسی تطبیقی کتاب عربی اول راهنمایی با کتاب عربی پایه‌ی هفتم از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه شیراز

2 استادیار دانشگاه شیراز

3 دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز

چکیده

طی چند سال اخیر تغییراتی در نظام آموزش­­وپرورش و به‌تبع آن در تهیه­ی کتاب­ها و مواد آموزشی صورت گرفته است که این تغییرات در راستای مشارکت دانش­آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری بوده است. یکی از کتاب­هایی که از نظر محتوایی تغییر چشمگیری داشته است، کتاب­های درسی عربی می­باشد. پژوهش حاضر به هدف مقایسه میزان فعال بودن محتوای کتاب عربی پایه­ی اول راهنمایی، در نظام سابق، با کتاب عربی پایه­ی هفتم در نظام جدید، انجام‌ شده است. لذا با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی، به تحلیل هر دو کتاب از منظر فعال و غیرفعال بودن پرداخته است. جامعه­ی آماری کتاب عربی پایه­ی اول راهنمایی در سال تحصیلی 91-90 و کتاب عربی پایه­ی هفتم در سال تحصیلی94-93 بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه­ی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که محتوای کتاب عربی هفتم شامل متن، پرسش­ها و تصاویر، در مقایسه با محتوای کتاب عربی اول راهنمایی به شیوه­ی فعال­تری ارائه ‌شده است و تغییر در محتوای کتاب­های درسی عربی، کاملاً مثبت و مؤثر بوده است.

کلیدواژه‌ها


براتی دهقی، فرزانه. (1396). بررسی خوانش­پذیری کتاب­های عربی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک خوانایی کلوز. استاد راهنما: مریم جلائی . کاشان، ایران: دانشگاه کاشان.
حبیبی آذر، افسانه؛ حبیبی آذر، بهنام و رضوی، اعظم. (2015م). بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال 1393. International Conference on Modern Approach in Humanities –Kualalumpur- MALAYSIA. 14 December.
حسن مرادی، نرگس. ( 1396). تحلیل محتوای کتاب درسی، چاپ پنجم، تهران، ایران : انتشارات آییژ.
رحمانی، اسحاق و اعظمی­نژاد، وحید. (1396). تحلیل محتوی کتاب اللغة العربیة للصف الثامن فی ایران علی أساس معاییر اختیار و تنظیم المحتوی الدراسی من وجهة نظر المعلمین فی مدینة یاسوج، مجله دراسات فی تعلیم اللغة العربیة و تعلمها، شماره 3، 11-36 .
رسولی، مهستی و امیرآتشانی، زهرا. (1390). تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی، تهران، ایران: انتشارات جامعه­شناسان.
سمیعی، اعظم و افضل­خانی، مریم. (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیه­های آسمانی پایه ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 92-1391، مجله پژوهش­های برنامه درسی، شماره دوم، دوره سوم، 119-136.
سیف، علی­اکبر. (1377). روان­شناسی تربیتی، تهران، ایران: انتشارات رشد.
کرمی، زهره؛ اسدبیگی، پژمان و کرمی، مهدی. ( 1392). تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم، پژوهش در برنامه­ریزی درسی ، شماره10، (پیاپی 37) ، 167-179.
محمدی، مهدی؛ وحیدزادگان، علیرضا و زینعلی، فاطمه. (1395). مقایسه اهمیت و قابلیت اجرایی دروس دوره کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه­های منتخب داخلی و خارجی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان: ارائه برنامه درسی پیشنهادی، مجله پژوهش­های برنامه درسی، دوره ششم، شماره اول، 39-65 . 
مزیدی، محمد و شفیعی، محبوبه. (1395). تحلیل محتوای کتاب­های دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای مقوله­های مفاهیم اساسی هفت­گانه در کتاب راهنمای تدریس و مؤلفه­های بیست و چهارگانه اهداف در قلمرو باورها و گرایش­ها، مجله پژوهش­های برنامه درسی، دوره ششم، شماره اول، 67-99 .
ملکی، حسن. (1379). برنامه­ریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد، ایران: پیام اندیشه.
نیک­نفس، سعید. (1392).  نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و طراحی کتاب­های درسی، مجله جهانی رسانه، دوره8. شماره 2. 124-150.
یافتیان، نرگس و بشیر، آرزو. (1395). تحلیل فصل جبر و معادله کتاب ریاضی پایه هفتم بر اساس پنج الگوی مختلف، نشریه فناوری آموزش، جلد11، شماره 2، 105-117 .
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Glencoe, IL: Free Press.  
Fakhry Ramadhan, A. (2016). A Content Analysis Based on Contextual Learning Materials in Curriculum 2013 Textbook “Talk Active” . An Essay Presented to Faculty of Tarbiyat  and Teachers Traning in Partial Fullfillment of the Requirements for the Degree of S.Pd. in Department of English Education. JAKARTA.
Farajollahi, M., Alagha, F. & Shahmohammadi, N. (2014). The Content Analysis of the Experimental Science Book of Second Grade of Guidance School Based on the Amount of Attention to the Areas of Creativity and Implementing with Guilford’s mental exercise. Procedia- Social and Behavioral Sciences 114. 148-153.
Kimberly, A. N. (2017). The Content  Analysis Guidebook. Second Edition, Cleveland State University, SAGE Publications Ltd.
Mehdi Pour, A., Lajmiri, L. & Ahmadi,GH. (2017) . Content Analysis of Experimental Sciences Book of Fifth-Grade Elementary Based on William Rumi Method. Specialty Journal of Humanities and Cultural Science, Vol, 2 (3): 60-67.
Roger, S. (1990). The Elaboration of School Textbooks, Methodological Guide, (UNESCO).
Romey, D. W. (1968). Inquiry Techniques For Teaching Science. Prentice-Hall, International Inc, Englewood Cliffs, New Jersey. USA.
Sargolzaei Moghadam, S. & Jamali Nasab, I. (2014). The Analysis Enabled First Physics Book of Secondary Education Content by William Romey Method. Science and Engineering Investigations. Vol; 3, issue 27, April, ISSN: 2251- 8843.
Vakili, Kh. &       Mansouri, Z. (2016). A Study on the Analysis of Sosial Studies Textbook of Sixth Grade Elementary School: According to William Roman Technique. The Social Sciences 11 (12).