کاوش چالش های برنامه درسی آموزش سازمانی کارکنان شرکت پتروشیمی جم در انتقال مهارت های نرم آموخته شده به محیط واقعی کار: یک مطالعه پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، شیراز، ایران

2 رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، دانشکده پردیس، شیراز، ایران

10.22099/jcr.2025.8061

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی چالش های برنامه درسی آموزش سازمانی کارکنان شرکت پتروشیمی جم در انتقال مهارت های نرم آموخته شده به محیط کار انجام شده است. رویکرد این تحقیق کیفی و روش آن مطالعه موردی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق با ۱۲ نفر از کارکنان ارشد و متخصص و با تجربه شرکت استفاده شد. نمونه‌گیری به صورت هدفمند و بر اساس معیار تخصص و تجربه صورت گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل شبکه مضامین انجام شد و روایی یافته‌ها از طریق بررسی توسط اساتید راهنما و مشاوران تایید گردید. نتایج نشان داد که ۲۹ آسیب در سه حوزه فردی، آموزشی و سازمانی به عدم انتقال مهارت‌های نرم در آموزش‌های سازمانی منجر شده‌اند. در بعد فردی، عواملی مانند اولویت داشتن کار بر آموزش، بی‌انگیزگی کارکنان به مشارکت در آموزش و حجم بالای کار تاثیرگذار بودند. در بعد آموزشی، صرفاً تئوری بودن دوره‌ها، ناپیوسته بودن دوره‌ها، تعداد کم دوره‌های نرم و کاربردی نبودن دوره‌ها مطرح شدند. در بعد سازمانی نیز عواملی همچون بی‌توجهی برخی مدیران به اهمیت دوره‌های آموزشی، عدم توجه به کاربرد آموخته‌ها در محیط کار و عدم ارزشیابی دوره‌ها شناسایی شدند. این پژوهش می‌تواند با آگاهی‌بخشی و اقدامات پیشگیرانه به بهبود کیفیت و اثربخشی آموزش‌های سازمانی کمک کند. دستاوردهای این تحقیق شامل شناسایی و رفع موانع اثربخشی آموزش‌ها، بهبود طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی، تدوین برنامه‌های آموزشی مستمر و یکپارچه برای تقویت مهارت‌های نرم کارکنان، ارتقاء فرهنگ یادگیری در سازمان، توانمندسازی کارکنان برای مواجهه با چالش‌های جدید و افزایش رقابت‌پذیری سازمان خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Adula, M., Kant, S., & Birbirsa, Z. A. (2023). Effects of Training on Organizational             Performance in the Ethiopian Textile Industry: Interview based Investigation using MAXQDA. IRASD Journal of Management, 5(1), 08–19. https://doi.org/10.52131/jom.2023.0501.0103.
Al-Nabae, M.G., Sammani, D, Mudhsh, M.A., & Saeed, w. (2024). Impact of Project Management Soft Skills Training on Employee Performance in the Oil and Gas Projects in Yemen. Technology and Business Model Innovation: Challenges and Opportunities (CBT 2023).
Alwani, S.M., Hamidizadeh, A., & Bustani Rad, M. (2019). What are the components of soft skills of human resources (systematic review). Skills training, 9(33), 25-50. [Persian]
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Asadian, S., Zarei, S. (2022). Reflection of soft skills in the curriculum of computer field, Work and Knowledge branch (Web page design and development branch). Journal of Theory & Practice in Curriculum, 19(10), 345-372. [Persian]
Azizi, A., Fathi Vajargah, K., Arefi, M., & Abolghasemi, M. (2020). Explaining the paradigm shift in human resource training and improvement: focusing on the Individual Development Model (IDP). Research in Medical Science Education, 12(4), 59-69. [Persian] https://sid.ir/paper/389014/fa
Bagheri, M. (1400). Investigating the effects of servant leadership and empowerment and creativity and innovation on the performance of human resources in consulting engineering companies - the case study of a consulting engineering company active in the oil, gas and petrochemical industry. International and national conference on management, accounting and law studies. [Persian]
Breque, M., De Nul, L., Petridis, A. (2021). Industry 5.0: towards a Sustainable, Human-Centric and Resilient European Industry, Publications Office of the European Union, https://doi.org/10.2777/308407. Accessed 11th November 2022.
Blaschke, L. M, & Hase, S. (2016). Heutagogy: A Holistic Framework for Creating Twenty-First-Century Self-determined Learners.the Future of Ubiquitous lerning. learning Disigns for Engineering Pedagogy.
Bhatti, M. (2010). The role of individual and training design factors on training transfer, Journal of European Industrial Training, 34(7), 656-672.
Basiri, M., Rafati Khosrow Shahi, S. (2022). The book of soft skills for improving individual and organizational performance based on the recommendations of the World Trade Organization, Dibagaran Cultural and Artistic Institute, Tehran, 154.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Caeiro Rodriguez, M., Manso Vázquez, M., Fernández, A., Llamas Nistal, M. (2021). Teaching Soft Skills in Engineering Education: an European Perspective, IEEE Access,9, 29222- 29242.
Divdar, M., Soleimanpouromran, M. (2020). Pathology of Training staff of the National Oil products Distribution Company; based on Grounded Theory approach. Strategic studies in the oil and energy industry. 11 (44) ,373-402. [Persian]
Diba Vajari, T., Abbasi, A., & Fathi Vajarghah, K. (2016). How to gain managers supports for staff training and development. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 9(16), 101-114. [Persian].
Dianati Deilami, Z. (2020). Modeling the Factors Affecting Evolution of Accounting in Iran. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge9(36), 323-358.‏
Eibery, J., Aungsuroch, Y., & Fisher, M. L. (2021). Competence-based human resource management in nursing: A literature review, Nursing an Independenc Voice for Nursing Forum, PP: 91 – 101.
Grimes, P. W., Jane S. Lopus, JS., & Sulistyorini Amidjono, D. (2022). Financial life-skills training and labor market outcomes in Indonesia. International Review of Economics Education, Volume 41, 100-255.
Handy, W. L., (2008). The importance of the work environment variables on the transfer of training. University State Carolina North, Education of Department, Thesis. PH.D. Thesis, Department OF Education North Carolina State University.
Iheukwumere, O. C-E. (2024). Assessment of Soft Skills Needed by Office Technology and Management Graduates for Globalized Employability in the 21st Century. International Journal of Business & Entrepreneurship Research ISSN: 2360-989X. Volume 14, Issue 11, (January, 2024) pages 65 – 71 DOI: 2726145237114115.
Iheukwumere, O. C-E. & Nkoro, M. K. (2023). Assessment of information and management technology competencies required by office technology and management graduates for globalized employability in today’s digital age. AL-Hikmah Journal of Arts & Social Sciences Education,5(1); 44-52.
Kowal, J., & Roztocki, N. (2015). Job satisfaction of IT professionals in Poland: Does business competence matter? Journal of Business Economics and Management, 16(5), 995– 1012. doi:10.3846/ 16111699.2014.924988.
Karneli, O., Handayati, R., & Rija, S. (2024). Enhancement of Soft Skills Competence in Human Resources as a Key Success Factor in the Digital Business Era. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN) ISSN: 2988-0394 Print / 2988-3121 Online Vol 2, Issue 1, April 2024, Page 319-324 DOI: https://doi.org/10.61100/adman.v2i1.126.
Kontoghiorghes, C. (2014). A Systemic Perspective of Training Transfer. In: Kathe, S: Transfer of Learning in Organizations. Springer International Publishing, 65- 79.
Mishra K. (2014). Employability Skills That Recruiters Demand, IUP Journal of Soft Skills. 8 (3), 50 -55.
Nkurikiyimfura, J. B., & Uwayezu, J.C. (2024). Evaluating Rwanda Polytechnic Graduates’ Self-Assessment on The Application of Soft Skills in The Workplace. Journal of Indonesian Scholars for Social Research, Vol. 4, No. 1, 33-42.

Knowles, M. S., Holton III, E. F., & Swanson, R. A. (2012). The adult learner. Routledge. The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. Amsterdam, Elsevier.

Polakov, M., Juliet Horv´athov´a Suleimanov, J.H., Madzík, P., Luk Copus, L., Ivana Moln´arova, M.L., & Polednova, J. (2023).  Soft skills and their importance in the labour market under the conditions of Industry 5.0. Heliyon, 9, e18670.
Porkar A, Sattari. S., & Moghadamnia, M.T. (2023). Pathology of the Training Process for the Incident Command System Staff of Hospitals in Guilan Province, Iran, Based on the Three-pronged Approach, JGUMS, 32 (3) :250-265. [Persian]
rashidi M, sayyed naghavi M, rezaeimanesh B., & vaezai R. (2022) Model of continuing the service of retirees with knowledge management in the National Iranian Oil Company. Strategic studies in the oil and energy industry, 14 (54) :139-154. [Persian]
Rawanpeakar, Y., Zamani Moghadam, A., Sajjadi Jaghargh, S. A., Hashemi, S. A., &Amini Sabegh, Z. (1401). Strategic pathology of human resources management system based on international competence policies in the National Company of South Oil Rich Regions. Quarterly Journal of Public Policy Making in Management, 13, 45, 51-71. [Persian]
Safai Movahed, S. (1400). A comprehensive book on education and development of human resources. Tehran, Alme Ostadan. [Persian]
Sudirjo, F., Ausat, A.M., Rijal, S., Riady, Y., & Suherlan. (2023). The Role of ChatGPT in Enhancing the Information Search and Decision-Making Process of Travellers. Jurnal Minfo Polgan, Volume 12, Nomor 2, Juni 2023
Taqi,A., Talib,A.(2023). Leadership Skills in the Kuwait Oil and Gas Sector. Interdisciplinary Social Studies, 2(6):2091-2098.
Zavera, I. C. (2019). The analysis of the response from tertiary education programs to the challenges of the Fourth Industrial Revolution. Proceedings of the 13th International Conference on Business Excellence,1261-1266.
Vasanthakumari, s. (2019). Soft skills and its application in work place. World Journal of Advanced Research and Reviews, 2019, 03(02), 066–072