Identification and Validation of the Processes and Outputs of the Media Thinking and Literacy Curriculum from Isfahan City Teachers’ and students’ Viewpoints

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student at the University of Isfahan

2 Associate Professor, University of Isfahan

3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan

Abstract

The present study aims to identify and validate the processes and outputs of the media thinking and literacy curriculum from Isfahan City teachers’ and students’ viewpoints. This applied research employs an exploratory sequential-instrumental mixed-methods design for data collection. The research participants in the qualitative section include experts in the field of media literacy and curriculum from who 20 individuals were selected via purposive and snowball sampling methods. In the quantitative section, the population consisted of teachers of media thinking and literacy and tenth-grade students in Isfahan, from whom 210 teachers and 385 students were selected as participants. Research data were collected through a semi-structured interviewing technique and a researcher-made questionnaire. The validity of the interview and questionnaire was confirmed via content validity, and the reliability of the questionnaire was obtained via Cronbach's alpha coefficient as 96%. Findings indicated that the desired indicators of this curriculum have the necessary validity. Besides, compared to the desired indicators, the current state of the curriculum processes of media thinking and literacy in the category "using new teaching methods" was assessed lower than the expected level. As the research results showed, to improve the processes and outputs of the thinking and media literacy curriculum and to achieve its goals and missions, it is necessary to review the teaching methods of the course, officials, planners, and trustees of the educational system, and pay more attention to content and topics such as the growth of critical thinking in students as well as how they can manage and use the media properly.

Keywords


الف. فارسی
آخوندزاده، کبری؛ احمدی، هدی؛ صالحی، شایسته و عابدینی، زهرا. (1390). تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران. مجله ایرانیآموزش در علومپزشکی،11،3 ،210-221.
بحرینی بروجنی، مجید؛ میرشاه جعفری، ابراهیم و لیاقتدار، محمدجواد. (1393). بررسی میزان رعایت اصول علمی تدوین محتوا در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی، رویکردهاینوینآموزشی، 9،2-26.
تقی­زاده، عباس و افخمی، حسینعلی. (1392). بررسی مقایسه­ای دانش­آموزان: مطالعه موردی دانش­آموزان دختر و پسر سال چهارم دبیرستان­های شهر کرمان، علوم اجتماعی، 4، 16 ، 37-21.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و عبدلی، افسانه. (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعاتتربیتیوروان­شناسی،11، 2 ،103-120.
کاردان مقدم، حسین و مرادی، حسین. (1394). مقایسه سواد رسانه­ای و دیجیتالی در دانشجویان صنعتی بیرجند و پونای هند، دومین کنفرانس ریاضیات صنعتی،32-46.
حسینی پاکدهی، علیرضا و شبیری، حسنیه السادات. (1396). آموزش سواد رسانه­ای در فضای مجازی: مقایسه مدیا اسمارتس کانادا و وب سایت سواد رسانه­ای ایران. مطالعات رسانه­های نوین، 9 ، 3، 31-76.
حقانی، فریبا؛ امینیان، بهاره؛ کمالی، فرحناز و جمشیدیان، سپیده. (1389). مهارت‌های تفکر انتقادی و ارتباط آن با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدماتی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجلهآموزشدرعلومپزشکی،10 ،5 ،906-917.
 طلوعی، علی. (1391). سواد رسانه‌ای درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
کیانی، میترا؛ افشین جو، مهناز؛ پورمعماری، محمدحسین و امینی، کوروش. (1391). مقایسه تفکر انتقادی و عوامل زمینه‌ساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجلهعلمیدانشگاهعلومپژوهشی پزشکیزنجان،20، 78، 112-121.
محمدی، محمد. (1393). سواد رسانه. چاپ اول. قم: سوچاء.
بنی­هاشمی، سید محسن و غلام­پور، مهدی. (1398).تأثیر سواد رسانه­ای بر سرمایه فرهنگی (مطالعه موردی مؤسسات فرهنگی قرآنی اصفهان). مطالعات رسانه­ای،14 ،2 ،127-139.
شریفی، سید مهدی و کرمی نامیوندی، سجاد. (1397). بررسی ابعاد سواد رسانه­ای و ابعاد اطلاعاتی در نظام تعلیم­وتربیت رسمی و عمومی کشور، دین و ارتباطات 2 ، 54.
خوش­زبان، علی؛ سلطانی­فر، محمد و دلاور، علی. (1398). نقش مؤلفه­های احساسی و اخلاقی سواد رسانه در توسعه سرمایه اجتماعی در بین شهروندان تهرانی. مطالعات رسانه­ای، 48، 1.
فرقانی، محمدمهدی و خدامرادی، یاسین. (1398). نقش سواد رسانه­ای در تعدیل اینترنتی (مطالعه موردی: دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم چهار محال و بختیاری) مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 20 ، 45.
رئیسی نافچی، ابوالقاسم؛ دانایی، بوالفضل و زرگر، سید محمد. (1399). تبیین ابعاد و مؤلفه­های سواد سلامت رسانه­ای با رویکرد انتقادی: یک مطالعه داده بنیاد. پایش، 19 ، 2.
یزدانی، فاطمه و تقی­پور، فائزه. (1394). بررسی رابطۀ بین ارزش­های فرهنگی با سواد رسانه­ای در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) دومین کنفرانس بین­المللی ابزار و تکنیک­های مدیریت.21-30.
ب. انگلیسی
Barbazette, J. (2006). Training needs assessment: Methods, tools, and techniques. John Wiley & Sons.‏
Bergeson, T., Griffin, A. & Hett, A. (2004). State of Washington Performance-Based Pedagogy Assessment of Teacher Candidates.Superintendent of Public Instruction.
Bransford, J., Brown, A. L. & Cocking, R. (2000). How People Learn. National Research Council.‏
Chen, D. T., Lin, T. B., Li, J. Y. & Lee, L. (2018). Establishing the norm of new media literacy of Singaporean students: Implications to policy and pedagogy. Computers & Education124, 1-13.‏
Creswell, J. & Plano Clark, V. (2007). Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks: Sage. Methodology, 11, 4, 327-344.
Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2008).Designing and Conducting Mixed MethodsResearch, London: Sage Publication Inc.
Elder, L. & Paul, R. (2004). Strategic Thinking: The Foundation for Critical Thinking. Santa Rosa, CA: Foundation for critical thinking. New York: Prometheus Books.
Falk, R. F. & Miller, N. B. (1992). A Primer for Soft Modelling. University of Akron Press, Akron, OH.
Falk, R. F. & Miller, N. B. (1992). A Primer for Soft Modelling. University of Akron Press, Akron, OH.
Rasi, P., Vuojärvi, H. & Ruokamo, H. (2019). Editorial. Media education for all ages. Journal of Media Literacy Education, 11, 2, 1–19.
Reviglio, U. & Agosti, C. (2020). Thinking Outside the Black-Box: The Case for “Algorithmic Sovereignty” in Social Media. Social Media+ Society6, 2, 2056305120915613‏
Greene, K., Ray, A. E., Choi, H. J., Glenn, S. D., Lyons, R. E. & Hecht, M. L. (2020). Shortterm effects of the REAL media e-learning media literacy substance prevention curriculum: an RCT of adolescents disseminated through a community organization. Drug and alcohol dependence, 108170.
Guskey, T. R. & Sparks, D. (2000). Evaluating professional development. Corwin Press.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2016). A primer onpartial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M. & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31, 1, 2-24.
Hale, Jennifer J. (2014). Critical Media Litracy: A Curriculum for Middle SchoolEnglish Teachers. M.A. Thesis in University of San Francisco.
Hallaq, T. (2016). Evaluating online media literacy in higher education: validity and reliability of the Digital Online Media Literacy Assessment (DOMLA). Journal of Media Literacy Education8, 1, 62-84.
hobbs, P. (2005). Evaluations of Performance Incentive Programs: TIF Local Evaluations. USA: Center for Educator Compensation Reform. International perspectives (pp.39-62). Singapor: Thomson Learning.
Kahne, J. & Bowyer, B. (2019). Can media literacy education increase digital engagement in politics? Learning, Media and Technology44, 2, 211-224.‏
Kendrick, A. & Fullerton, J. A. (2019). Dimensions of News Media Literacy Among US Advertising Students. Journal of Advertising Education23, 1, 7-21.
Lee, N. M. (2018). Fake news, phishing, and fraud: a call for research on digital media literacy education beyond the classroom. Communication Education67, 4, 460-466.
Noy, C. (2008). Sampling knowledge: The hermeneutics of snowball sampling in qualitative research. International Journal of social research methodology11, 4, 327-344.‏
Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative   research: Making the sampling process more public. Qualitative Report12, 2, 238-254.
Phang, A. (2005). Add a dose of media literacy in the media diplomas curriculum and syllabus.‏
Rachel, C. H. (2008). Evaluation of the Benefits Planning, Assistance and Outreach Program: Employment Supports for Social Security Beneficiaries with Disabilities. Workplace Supports and Job Retention, 105.‏
Saleh, I. (2012). Media and information literacy in South Africa: Goals and tools. Comunicar. Media Education Research Journal20, 2.‏
Van Leent, L. & Mills, K. (2018). A queer critical media literacies framework in a digital age. Journal of Adolescent & Adult Literacy61, 4, 401-411.‏
Weissinger, P. A. (2004). Critical Thinking, Meta Cognition and Problem-Based Learning. In tan, O. S. (ed). Enhancing thinking through problem– based learning approaches:
Williams, M. & Vogt, W. P. (2011). The SAGE handbook of innovation in social research methods. Sage Publications.