Identify the features of moral instruction and the extent of attention to it in elementary schools.

Document Type : Research Paper

Authors

Educational sciences Department, Educational sciences and psychology faculty, Shahid Chamran University of Ahvaz,, Iran

Abstract

This sequential exploratory mixed research (instrumental making) was conducted to recognize important features of moral and survey of the attention extent to moral instruction in elementary schools. In Qualitative section, by conclusive-phenomenological method 14 faculty members, experts and textbooks’ authors whom selected purposefully, were interviewed. Validity and reliability of interviews were confirmed by revision of question and answers and comparison of some extracted themes by two independent analyzers. Then 80 basic and 13 organizer themes, were collected in 4 dimensions individual goals, social goals, methods and challenges, ethics education insufficiencies), and a researcher- made questionnaire consisting of four main dimensions was made for quantitative (descriptive –survey) section of research. Validity of the questionnaire was confirmed by 10 experts. The reliability was calculated by Alpha Chronbach coefficient (0.85). Based on quantitative results, teachers assessed that in individual goals dimension, themes such as (Personal hygiene, relationship with God, and self –controlling), and in the dimension of social goals, themes such as (relationship with others, and relationship with the nature) significantly higher than desired mean that indicates enough attention to these moral features in comparison with others. Individual morality themes (bravery, spirituality- not as religious upbringing, human dignity, personal discipline, and self-governance) as well as a coherent curriculum for achieving the high level goals of all three cognitive, emotional and practical levels, need to more thoughtful attention and planning. Development of teachers' ability for deeper understanding of ethical themes and the effectively use of moral education is an important suggestion of this research.

Keywords


الف. فارسی
اسماعیلی، رضا. (1379). بررسی اوضاع و ویژگی­های فرهنگ عمومی استان اصفهان، (گزارش تحقیق) اصفهان، انتشارات اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اصفهان.
افکاری، فرشته. (1393). نقد و بررسی رویکرد­های تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتاب­های درسی بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیه­های آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامه درسی. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
بیات، فریبرز. (1372). تأثیر عام­گرایی بر اخلاق، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
حسنی، محمد. (1394). رویکردهای نوین در تربیت اخلاقی. تهران، انتشارات مدرسه.
حسنی، محمد. (1395). بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی. فصلنامه علمی-پژوهشی تربیت اسلامی، (11) بهار و تابستان، 48-28.
درخشه، جلال؛ افتخاری، اصغر و ردادی، محسن. (1394). تحلیل مضمونی اعتماد در اندیشه آیت­الله خامنه­ای، جستارهای سیاسی معاصر. دوره 6 شماره  3، 72-  53.
سجادی، سید مهدی و علی­آبادی، ابوالافضل. (1388). تبیین نظریه اخلاق در فلسفه مدرن (کانت) و پست مدرن (فوکو) و نقد تطبیقی دلالت­های آن برای تربیت اخلاقی. فصلنامه تعلیم و تربیت، ( 93) 164- 137.
طالبی، ابوتراب. (1380). بررسی تعارض بین ارزش­های اخلاقی مذهبی و کنش­های اجتماعی دانش­آموزان دبیرستان­های منطقه 3و5 شهر تهران، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
زکاوتی­قرگزلو، علی. (1395). رابطه عقل و اخلاق، اندیشه­های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهرا، 12، (2) تابستان، 187-166.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضمون­ها: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده­های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، دوره 5 شماره 2، 198 -151.
کارور، نجمه؛ خوشبخت، فریبا و مزیدی، محمد. (1394). فهم آموزش اخلاق در مدارس ابتدایی شهر شیراز از دیدگاه معلمان پایه اول. مجله پژوهش برنامه درسی، 4 (2) 162-131.
مصطفوی، حمیده؛ هاشمی، سهیلا و ایزدی، صمد. (1394). تحلیلی بر کارکرد نظام آموزشی در آموزش و رشد اخلاقی دانش­آموزان با محوریت محتوای کتب درسی و شیوه تدریس معلمان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 9 (36) 120-97.
موسوی داودی، سیدمهدی؛ حضوری، محمدجواد؛ نجاری، رضا و رستگار، عباسعلی. (1395). طراحی و تبیین الگوی ارزش­های سازمانی مبتنی بر آموزه­های نهج­البلاغه،  مدیریت سازمان­های دولتی، دوره 5 شماره  1، 48ـ 33.
میرشاه جعفری، ابراهیم و کلباسی، افسانه. (1388). دیدگاه برنامه درسی اخلاق­مدار با تکیه بر پرورش منش. معرفت اخلاقی، 1 (1) 171-194.
وجدانی، فاطمه. (1379). جایگاه یادگیری ضمنی و غیرمستقیم در آموزش اخلاق، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش نامه اخلاق، 7 (26) 58-48.
ب. انگلیسی
Curran, R.  (2014). Judgment and the aims of education. Social Philosophy and Policy, 31 (1): 2-11.
Hersh, R. H., Paolitto, D. P. & Reimer, J. (1979). Promoting Moral Growth, From Piaget to Kohlberg Longman Inc., New York. (1979(.
Chowdhury, M. (2016). Emphasizing Moral Values Ethics And Character Education In Science Teaching. The Malaysian Online Journal of Educational Science, 4 (2) 1- 16.
Althof, W. & Berkowitz, M. W. (2006). Moral education and character education: their relationship and roles in citizenship education University of Missouri-St. Louis, USA. Journal of Moral Education, 5 (4), 495–518.