The Relationship between Hidden Curriculum and Educational Vitality, Academic Excitement, and Academic Well-being among Basic and Humanities Students of Tabriz University

Document Type : Research Paper

Authors

1 faculty member

2 phd student

Abstract

The purpose of this study was to determine the multivariate relationship between hidden curriculum and academic excitement, academic vitality and academic well-being in students. The research method of this study is purposeful, practical and in terms of data gathering, it is one of the multivariate co relational predictive researches. The statistical population of the study consisted of the students of basic science and humanities of Tabriz University. Based on Cochran's formula, 222 individuals (50 chemistry and 172 education science) were estimated and selected by random sampling. Required data using standard hidden curriculum questionnaires (Akbullot & Arsalan, 2016); Academic Excitement (Pekran, 2005); Academic Vitality (Hossein Chari & Dehghanizadeh, 2012); And Fialto (2014), whose validity was confirmed by two convergent and divergent validity criteria using partial least squares method and their reliability using Cronbach's alpha coefficient 95%, 98%, 92%, respectively Percentage and 93 were obtained. Structural equation modeling and multiple regression analysis were used for statistical analysis. The results showed that there is a relationship between hidden curriculum and academic excitement, academic vitality and academic well-being.

Keywords


الف. فارسی
اسکندری، حسـین. (1387). برنامـه درسـی پنهـان. تهران: نشر نسیما.
اکبری ­­بورنگ، محمد و رحیمی­بورنگ، حسن. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشجویان علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16 (27): 231-222.
امرایی، عاطفه؛ سعدی­پور، اسماعیل و اسدزاده، حسن. (1395). رابطه برنامه درسی پنهان بافت تحصیلی در دانش­آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه مطالعات پیش دبستانی و دبستان، 1 (4): 53-35.
امینی، محمد؛ مهدیزاده، مریم، ماشااللهی نژاد، زهرا و علیزاده، مرضیه. (1390). بررسی رابطه بین مؤلفه­های برنامه درسی پنهان و روحیه علمی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 62 : 103-81.
ایمانی، صدف و یعقوبی، ابوالقاسم. (1394). رابطه برنامه درسی پنهان با تحلیل­رفتگی آموزشی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(45): 41-29.
بیان فر، فاطمه؛ ملکی، حسن؛ سیف، علی اکبر و دلاور، علی. (1389). تبیین اثر برنامه درسی پنهان مدارس بر بازده­های عاطفی یادگیری در دانش­آموزان دوره راهنمایی به منظور ارائه مدل. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 5 (17): 85-57. 
بیان­فر، فاطمه. (1396). بررسی نقش مؤلفه­های برنامه درسی پنهان در عاطفه نسبت به دانشگاه. مطالعه موردی دانشگاه پیام نور سمنان. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 14 (27): 146-132.
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم. (1394). مقایسه‌ اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. ناتوانی­های یادگیری، 4(3), 22-38.
تقوایی یزدلی، زهرا؛ یزدخواستی، علی و رحیمی، حمید. (1392). ارتباط وضعیت برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی؛ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه کاشان. فصلنامه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 6( 4)، 229-234.
دهقانی زاده، محمدحسین و حسینچاری، مسعود. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه­ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری،4(2)،21-47.
دهقانی‌زاده، محمدحسین؛ حسینچاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی و سلیمانی خشاب، عباسعلی. (1393). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس؛ نقش واسطه‌ای ابعاد خودکارآمدی. فصلنامه روان­شناسی تربیتی, 10(32), 1-30.
سبحانی نژاد، مهدی و حسینی یزدی، عطیه سادات. (1393). بررسی روابط همبستگی و سهم تبیینی مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان با ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11 2 (14): 116-134.
سرداری، مرضیه. (1389). تبیین ابعاد برنامه درسی پنهان دروس معارف اسلامی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 90-89. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اسلامی، دانشگاه تبریز.
سمیعی زفرقندی، مرتضی. (1397).  بررسی رابطه برنامه درسی پنهان با هوش هیجانی دانش­آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش.; ۱۵ (۱) :۱۱۹-۱۳۶
صفایی­موحد، سعید و باوفا، داوود. (1392). عوامل شکل دهنده برنامه درسی پنهان در آموزش عالی ایران: یک مردم نگاری خود نگاشت. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،  4 (7)، 53-30 .
قاسمی، فرشید و مرزوقی، رحمت الله. (1387). برنامه درسی پنهان در رهگذر جهانی شدن و بومی ماندن. هشتمین همایش سالیانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، بابلسر: دانشگاه مازندران.
قدم پور، عزت اله؛ رادمهر، فرناز و یوسف وند، لیلا. (1397). تأثیر آموزش برنامه جرأت‌ورزی بر میزان بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه‌ اول. اندیشه های نوین تربیتی. 14، (3): 163-181.
قورچیان، نادرقلی. (1373). تحلیلی از برنامه درسی مستمر، بحثی نو در ابعاد ناشناخته آموزشی، تهران؛ فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. 2، 1(5).27-70.
کاظمی، یحیی؛ برماس، حامد و آذرخرداد، فاطمه. (1388). بررسی تأثیر آموزش مهارت های مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانش آموزان مقطع راهنمایی. اندیشه­های نوین تربیتی،5 (2):103-123.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی اله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). رواسازی پرسش­نامه هیجان­های تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 8(32)،7-30.
کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین و فرزاد، ولی­الله. (1391). رابطه متغیرهای محیطی، تحصیلی با بهزیستی مدرسه: نقش نیازهای روان­شناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجان­های تحصیلی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. ۶ (۱) :۱۰-۲۵.
مرادی، مرتضی. (1396). ارائة مدلی علّی- تجربی از بررسی نقش واسطه‌گری درآمیزی تحصیلی در رابطه‌ باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت ‌خود تحصیلی با بهزیستی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(1)، 68-90.
مصلی­نژاد، لیلا و مرشد بهبهانی، بهار. (1392). نقش استادان در شکل گیری ابعاد پنهان برنامه درسی: یک مطالعه کیفی. گام­های توسعه در آموزش پزشکی، 2 :141-130.
ملکی، حسن. (1386). برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل). مشهد: نشر پیام اندیشه.
موسوی، ستاره؛ شریف، مصطفی و رجایی پور، سعید. (1392). بررسی ارتباط بین ابعاد جو سازمانی و میزان پذیرش نوآوری در برنامه درسی. فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، 11(39) 23-11.
مهرام، بهروز؛ ساکتی، پرویز؛ مسعودی، اکبر و مهرمحمدی، محمود. (1385). نقش مؤلفه­های برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1 (3) 29-3.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی‌اله؛ عرب‌زاده، مهدی و کاوسیان، جواد. (1392). بررسی نقش واسطه­ای هیجان­های تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5 (2)، 113-136.
مهنا، سعید و طالع پسند، سیاوش. (1395). رابطه بین حمایت‌های محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۶(4)، 31-42.
ب. انگلیسی
Akbulut, N. & Aslan, S. (2016). Örtük program ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Electronic Journal of Social Sciences, 15(56), 169-176.
Arıkan, G. & Sarı, M. (2016). Lise Öğrencilerinde Okul Yaşam Kalitesinin İncelenmesi,  International Journal of Contemporary Educational Studies (IntJCES), Haziran, 2(1), ISSN: 2548-9373.
Ausbrooks, R. (2000). What is schools hidden curriculum teaching your child?
Belfi, B., Goos, M., De Fraine, B. & Van Damme, J. (2012). The effect of class composition by gender and ability on secondary school students’ school well-being and academic self-concept: A literature review. Educational research review, 7(1), 62-74.
Bergenhenegouwen, G. (1987). Hidden curriculum in the university. Higher Education, 16(5), 535-543.
Chalkley, B. (2006). "Education for sustainable development: continuation". Journal of Geography in Higher Education, 30, 235-246.
DeGarmo, D. S. & Martinez Jr, C. R. (2006). A culturally informed model of academic well‐being for Latino youth: The importance of discriminatory experiences and social support. Family relations, 55(3), 267-278.
Duijn, M., Rosenstiel, I. V., Schats, W., Smallenbroek, C. & Dahmen, R. (2011). Vitality and health: a lifestyle programmer for employees. European Journal of Integrative Mdeicine, 3, 97-10.
Eisner, E. W. (1994). The educational imagination:on the design and evaluation of school programs. New York: Macmillan college publishing.
Engels, N., Aelterman, A., Petegem, K. V. & Schepens, A. (2004). Factors which influence the well-being of pupils in Flemish secondary schools. Educational studies, 30(2), 127-143.
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts in Psychotherapy, 37(4), 97–105.
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N. C. & Haag, L. (2006). Academic emotions from a social cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students’ affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289–308.
Korhonen, J., Linnanmäki, K. & Aunio, P. (2014). Learning difficulties, academic well-being and educational dropout: A person-centred approach. Learning and individual differences, 31, 1-10.
Margolis, Eric and et al. (2001). Hiding and Outing the Curriculum. In The Hidden Curriculum in Higher Education. London: Rutledge.
Martin, A. J., Colmar, S. H., Davey, L. A. & Marsh, H. W. (2010). Longitudinal modelling of academic buoyancy and motivation: Do the 5Cs hold up over time? British Journal of Educational Psychology, 80(3), 473-496.
Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: Aconstruct validity approach. Psychology in the Schools, 43, 267−282.
Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83.
Mumthas, N. S. & Blessytha, A. (2009). Teacher effectiveness of secondary school teachers.
Özdemir, N. (2018). The Relationship between Hidden Curriculum Perception and University Life Quality in Sports Education. Universal Journal of Educational Research, 6(4), 742-750.
Peixoto, F., Mata, L., Monteiro, V., Sanches, C. & Pekrun, R. (2015). TheAchievement Emotions Questionnaire:Validation for Pre-adolescent Students.European Journal of Developmental Psychology,12 (4), 472-481.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W. & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: a program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist, 37(2), 91–105.
Pekrun, R. (2006). The control -value theoryof achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research andpractice. Educational Psychology Review, 18(4):315–341.
Pietarinen, J., Soini, T. & Pyhältö, K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67, 40-51.
Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W. & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping?  Anxiety, Stress & Coping, 25(3), 349-358.
Steinmayr, R., Heyder, A., Naumburg, C., Michels, J. & Wirthwein, L. (2018). School-related and individual predictors of subjective well-being and academic achievement. Frontiers in psychology, 9, 26-31.
Samdal, O., Wold, B. & Bronis, M. (1999). Relationship between students' perceptions of school environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement: An international study. School Effectiveness and School Improvement, 10(3), 296-320.
Shek, D. T. & Li, X. (2016). Perceived School Performance, Life Satisfaction, and Hopelessness: A 4-Year Longitudinal Study of Adolescents in Hong Kong. Social Indicators Research, 126 (2), 921-934.
Silver, A. & Hagin, R. A. (2002). Disorders of learning in childhood. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y. & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13, 407-417.
Sulea, C., Van Beek, I., Sarbescu, P., Virga, D. & Schaufeli, W. B. (2015). Engagement, boredom, and burnout among students: Basic need satisfaction matters more than personality traits. Learning and Individual Differences, 42, 132-138.
Willis, P. (1981). Learning to labour: How working class kids get working class jobs (2 ed.). New York, NY: Columbia University Press.
Yüksel, S. (2002). Schooling and hidden curriculum in higher education. Uludağ University Journal of Education Faculty, 15(1), 361-370.
Zeidner, M. (2007). Test anxiety in educational contexts: Concepts, findings, and future directions. In Emotion in education (pp. 165-184). Academic Press.