Evaluation Realization Rate of Thinking and Research Purposes of Curriculum form Viewpoint of Teachers of Sixth Grade School in IZEH City From 1393-1394

Document Type : Research Paper

Authors

1 Education Expert

2 Professor, PhD, Faculty of Education & Psychology, Tabriz University

Abstract

The aim of this research is evaluation realization rate of thinking and research purposes of curriculum form viewpoints of sixth grade teachers in IZEH city from 1393-1394.This research was descriptive – survey. Statistical society consisted of 119 teachers of six grade which among them 90 teachers selected by simple random sampling. After choosing sample group by using research made questionnaire which had been provided according to LIKERT spectrum in five option information has been gathered and analysis. Validity of questionnaire was confirmed by experts and its reliability obtained by KRONBAKH alpha and it was ./.88 one-variable T was used as the statistic method for data analysis. Results   show that Purposes of Thinking and research curriculum is realization according to the views of six grade teachers of IZEH city. This means that from the viewpoint of teachers, the ability to infer, reason and conclude; curiosity; the acquisition of traits and characteristics of the nature of thinking; the acquisition of proper attitudes towards scientific findings; the ability to judge the actions and behaviors of themselves and others in students is higher than average.

Keywords


اسکندری، حسین و کیانی، ژاله. (1386). تأثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفه­ورزی و پرسش­گری دانش­آموزان. فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 2 (7)، 36-1 .
بابامحمدی، حسن و خلیلی، حسین. (1383). مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 4 (12)، 29-23 .
بحرینی بروجنی، مجید؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛  میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ لیاقت‌دار، محمدجواد؛ سپهری بروجنی، کبری و مقدسی بروجنی، فاطمه. (1394). بررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شدة مربوط به عنصر ارزشیابی در درس تفکر و پژوهش پایۀ ششم ابتدایی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 55 (14)، 36-22.
بدری، رحیم و فتحی­آذر، اسکندر. (1386). مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر حل مسأله گروهی و آموزش سنتی تفکر انتقادی دانشجو معلمان. مجلة مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 8(2)، 41-27.
بهمنی، فرود؛ یوسفی، علیرضا؛ نعمت­بخش، مهدی؛ چنگیز، طاهره و مردانی، محمد. (1384). مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(2)، 45-41 .
جهانی، جعفر. (1386). بررسی تأثیرات برنامة آموزش فلسفه به کودکان در رشد منش­های اخلاقی دانش­آموزان. فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 2(7)، 60-37.
دانشور، میترا؛ غلامحسینی، احمد؛ اسپیدکار، محبوبه؛ روشندل، علی­اکبر؛ حمزه­بیگی، طیبه و صفاری نظری، مهدخت. (1391). کتاب معلم تفکر و پژوهش ششم دبستان. تهران: انتشارات سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1382). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
شعبانی، حسن. (1382). مهارت­های آموزشی و پرورشی (روش­ها و فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت.
صالحی، نصرالدین. (1396). بررسی میزان تحقق هدف‌های آموزشی درس تفکر و پژوهش پایة ششم ابتدایی در دانش‌آموزان شهرستان نور. مجلة پژوهش‌های برنامة درسی، 7(1)، 17-1.
عسگری، محمد. (1391). آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی: رویکردی بین‌رشته‌ای. فصلنامة مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 4 (2)، 64-35.
فتحی­آذر، اسکندر. (1382). روش­ها و فنون تدریس. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
فتحی­آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ هاشمی، تورج؛ بدری­گرگری، رحیم و غریبی، حسن. (1392). اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر تفکر انتقادی دانش­آموزان. فصلنامة پژوهش­های نوین روان‌شناختی (روا‌ن‌شناسی)، 8(29)، 210-195 .
فقیهی، فاطمه. (1378). اصلاح برنامه­های درسی: پرورش مهارت­های فکری. فصلنامة تعلیم و تربیت، 3(59)، 77-75 .
کیامنش، علیرضا و نوری، رحمان. (1376). یافته­های سومین، مطالعة بین­المللی تیمز، پژوهشکده تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش.
مایرز، چت. (1383). آموزش تفکر انتقادی، به ترجمة خدایار ابیلی. تهران: انتشارات سمت. (اثر اصلی در سال 1986 چاپ شده است).
محمودی­بردزردی، سعید. (1381). ارزشیابی کتاب­های علوم تجربی سال­های اول و دوم راهنمایی به عنوان منابعی برای ایجاد انگیزه به مطالعه و پژوهش در دانش­آموزان بر اساس روش­های یادگیری فعال در سال تحصیلی 81-80 (پایان­نامه کارشناسی ارشد).دانشگاه تربیت معلم تهران (خوارزمی)، تهران.
مرعشی، سیدمنصور؛ حقیقی، جمال؛ بنابی­مبارکی، زهرا و باشلیده، کیومرث. (1386). بررسی تأثیر روش اجتماع­پژوهی بر پرورش مهارت­های استدلال در دانش­آموزان دختر پایه سوم راهنمایی. فصلنامة مطالعات برنامه درسی، 2(7)، 122-95. 
ناجی، سعید و قاضی­نژاد، پروانه. (1386). بررسی نتایج برنامة فلسفه برای کودکان روی مهارت­های استدلالی و عملکرد رفتاری کودکان. فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 2(7)، 149-123.
یارمحمدیان، محمدحسین. (1385). اصول اساسی برنامه‌ریزی درسی. تهران: انتشارات یادواره کتاب.
 Abrami. C.P, Bernard. M.R, Borokhovski. E, Wade. A, Surkes. A.M, Tamin. R, Zhang. D. (2008). Instructional  Iteractions Affecting Critical Thinking Skills and Dispositions: A Stage1  Meta- Analysis, Review of  Educational Research Vol, 78, No. 4.
Aizkovitsh-Udi, E, Amit. (2011). Developing  the  Skills of Critical and Creative Thinking by Probability Teaching, Social and Behavioral Sciences, N15, 1087-1091.
Angeli, C. Valanides, N. (2008). Instructional Effects Critical Thinking: Performance on ill-defined Issues, Journal of Learning and Instruction, XX.
Bernard. M.R, Zhang. D, Abrami. C.P, Sicoly, F, , Borokhovski. E, Surkes. A.M. (2008). Exploring the Structure  of  the Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal: One Scale or Many Subscales? Journal of Thinking  Skills and Creativity, 3, 117-125.
Daniel, M., Auriac, E. (2011). Philosophy, Critical Thinking and Philosophy for Children. Educational Philosophy and Theory, Vol, 43, No. 5, 415-435.
Dunn, S.D., Curko, B., Kragic, I. (2008). Philosophy for Children, the Case Study of Little Philosophy, School, Vol. 20, N56, 61-68.
Embersiano, A. 1998). Critical Thinking Theory, U.S.A.: Harvard University Press.
Fisher,  R. (2003). Teaching Thinking: Philosophical Enquiry in the Classroom, London: Continuum.
Fisher,  R. (2005) (2 nd ed). Teaching Children to Think, Cheltenham: Stanley Thornes.
Haynes, J. (2005). The Costs of Thinking,Teaching Thinking  and  Creativity, Autumn, 17: 7-32.
Haynes, J. (2007). Freedom and the Urge to Think in Philosophy with Children, Gifted Education Iternational 22 (2/3). 29-38.
Lipmann, M. (1995). Moral Education: Higher Order Thinking  and Philosophy for Children, Early Child Development and Care, Vol.3, 92-107.
Monteiro, C. D., Mattos, P.C., Margaret, l.  (2009). Improving Critical Thinking  and Clinical Reasoning with a Continuing Education Course, Journal of Continuing Education in Nursing, Vol. 40, No3, 121-127.
Stapleton, P. (2011). A Survey of Attitudes towards Critical Thinking among Hong Kong Secondary School Teachers: Implications for Policy Change, Thinking Skills and Creativity, No6, 14-23.