A Study of Some Components of Spiritual Education Curriculum Based on Seyyed Hosein Nasr`s Traditionalism

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate professor of history and philosophy of education, Shiraz University, Iran.

2 Professor of Islamic theology and philosophy, Shiraz University, Iran

3 Education Foundations, Faculty of education and psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.

Abstract

This article aims to probe some components of spiritual education curriculum based on Seyyed Hosein Nasr`s traditionalism. Those components are spiritual education principles, methods and contents. This study is a philosophical one and it was done by applying Frankena’s deductive method. Findings shows that some spiritual education principles in Nasr`s thoughts are obeying the tradition, following the spiritual master, actualizing human innate nature, removing the veils and negligence, active social presence, and plurality of the spiritual ways. Some concluded educational methods are contemplative thinking, spiritual contemplation, meditation, spiritual hermeneutics, studying traditional sciences, theoretical and practical practice of traditional arts, acting based on the spiritual rites and rituals, righteous actions based on goodness, piety and repentance. The aforementioned education contents are tradition and its components. Nasr’s approach pays much attention to aesthetics, morality, affective domain, love and the essence of religion and implies pluralism in education as well.

Keywords


آملی، سیدحیدر­. (1368). جامع­الاسرار و منبع­الانوار، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
اشعری، زهرا؛ باقری، خسرو و حسینی، افضل­السادات. (1391). بررسی مفهوم، اصول و روش­های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی، دوفصلنامه علمی-پژوهشی تربیت اسلامی، 5(15)، 89-112.
باغگلی، حسین. (1392). مطالعه انتقادی "تربیت معنوی" در دنیای معاصر: مقایسه رویکردهای دینی و نوپدید در عرصه تربیت، رساله دکتری، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
باقری، خسرو. (1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: مدرسه.
باقری، خسرو؛ توسلی، طیبه و سجادیه، نرگس. (1389). رویکردها و روش­های پژوهش در فلسفه تعلیم­وتربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
دین­پرست، منوچهر. (1383). سید حسین نصر، دلباخته­ی معنویت. تهران: انتشارات کویر.
سجادی، سیدجعفر. (1389). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: طهوری.
سروش، عبدالکریم. (1378). اصناف دین­ورزی، کیان، 9(50)، 26-22.
شمشیری، بابک؛ رحیمیان، سعید و تجلی­اردکانی، حسین­علی. (بی تا). واکاوی مفهوم، مبانی و هدف­های تربیت معنوی در اندیشه­ی سیدحسین نصر. بی­جا.
قاسم­پور­دهاقانی، علی و نصراصفهانی، احمدرضا. (1392). رویکرد معنوی و برنامه­ریزی درسی: پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 19(13)، 71-92.
کیانی، معصومه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادق­زاده­قمصری، علی­رضا؛ نوذری، محمود و باقری، خسرو. (1394). مفهوم­شناسی معنویت از دیدگاه اندیشمندان تربیتی غرب و مسلمان، اسلام و
پژوهش­های تربیتی
، 7(2)، 97-118.
گوتک، جرالد. ال .(1386). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، مترجم: محمدجعفر پاک­سرشت، تهران: سمت.
لینگز، مارتین. (1378). عارفی از الجزایر، مترجم: نصراله پورجوادی، تهران: هرمس.
ملکیان، مصطفی. (1390). راهی به رهایی: جستارهایی در عقلانیت و معنویت، تهران: نشر نگاه معاصر.
ملکیان، مصطفی. (1380). معنویت و عقلانیت، اگزیستانسیالیسم، سکولاریزم، قم: کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب.
میرشاه­جعفری، ابراهیم؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ فروغی­ابری، احمدعلی و اوجی­نژاد، احمدرضا. (1391). بررسی تطبیقی رویکردهای تربیت معنوی باتوجه ­به مؤلفه­های برنامه درسی در چند کشور جهان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(1)، 83-102.
میلر، جان پی. (1380). آموزش و پرورش و روح، مترجم: نادر قلی قورچیان، تهران: نشر فراشناختی اندیشه.
نجفی، محمد. (1386). الگوی نظری برنامه درسی معنوی در تربیت اسلامی با تأکید بر رویکرد تربیتی محبت اهل بیت، رساله­ دکتری، شیراز: دانشگاه شیراز.
نصر، سیدحسین. (1387). آرمان­ها و واقعیت­های اسلام، مترجم: شهاب­الدین عباسی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سید حسین. )1383). آموزه­های صوفیان از دیروز تا امروز، مترجمان: حسین حیدری؛ محمدهادی امینی، تهران: قصیده­سرا.
نصر، سیدحسین. (1386). اسلام سنتی در دنیای متجدد، مترجم: محمد صالحی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سیدحسین. (1389). اسلام و تنگناهای انسان متجدد، مترجم: انشاء­اله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سیدحسین. (1392الف). انسان سنتی و مدرن در اندیشه سیدحسین نصر، مترجم: مهدی
نجفی­افرا، تهران: جامی.
نصر، سیدحسین. (1373). جوان مسلمان و دنیای متجدد، مترجم: مرتضی اسعدی، تهران: طرح نو.
نصر، سیدحسین. (1389الف). در جست­و­جوی امر قدسی: گفت­و گوی رامین جهانبگلو با
سید­حسین نصر،
مترجم: سیدمصطفی شهرآیینی، تهران: نشر نی.
نصر، سیدحسین. (1382). سه حکیم مسلمان، مترجم: احمد آرام، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
نصر، سید­حسین. (1392ب). گلشن حقیقت، مترجم: انشاء­اله رحمتی، تهران: سوفیا.
نصر، سید­حسین. (1380). معرفت و امر قدسی، مترجم: فرزاد حاجی­میرزایی، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
نصر، سید­حسین. (1385). معرفت و معنویت، مترجم: انشاء­اله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سید­حسین. (1393). نیاز به علم مقدس، مترجم: حسن میانداری، قم: کتاب طه.
نصر، سید­حسین. (1389ب). هنر و معنویت اسلامی، مترجم: رحیم قاسمیان، تهران: حکمت.
Bigger, S. (2008). Secular Spiritual Education: Educational Features, 1(1), 60-70.
Bigger, S. (2003). Spirituality as a Process Within the School Curriculum. A Journal of New Thinking for Education, 9(1), 12-18.
Carr, D. (1995). Rival Conceptions of Spiritual Education. Journal of Philosophy of Education, 30(1), 158-178.
Duff, L. (2003). Spiritual Development and Education: A Contemplative View. International Journal of Children`s Spirituality, 8(3), 227-237.
Hand, M. (2003). the Meaning of Spiritual Education. Oxford Review of Education, 29(3), 399-401.
Wright, A. (2000). Spirituality and Education. London and New York: Routledge Falmer.