Content Analysis of Economic literacy in the Sixth Grade of Elementary School

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor and faculty member, Phd in Curriculum Studies, Department of Education,University of Mazandaran

2 Professor of Economics, Faculty of Economics and Administration .University of Mazandaran

Abstract

One of the new issues in the education of developed countries is the introduction of programs for economic education and education of the concepts of economic literacy into the educational system along with the training of basic and essential skills. According to this, the purpose of this study was to study the education of economic literacy in Iranian educational system using sixth grade textbooks.Research method,quantitative content analysis, the community and the statistical sample include all sixth textbooks, Persian (read), Persian (write), science, heavenly gifts, Quraneducation, mathematics, social studies, thought and research, work and technology. Reliability was also achieved with an agreement coefficient of 0.88. The findings showed that 42 items in the textbooks addressed the components of economic literacy that the highest importance coefficient with 0.296 is related to the consumption component and the lowest frequency and coefficient of importance is related to the component of inflation, unemployment and investment, which is zero. Also the most frequent in the book was social studies and other textbooks have not paid much attention to economics literacy. Accordingly, it is necessary to review the content of the curriculum in order to empower people in the economy.

Keywords


احمدی فر، مصطفی. (1393). تربیت اقتصادی از منظر قرآن و حدیث. اندیشه­های قرآنی.1(2):32-5.
احمدی، غلامعلی؛ امام جمعه، سید محمد رضا و علیزاده کتنلوئی، لیلا. (1394). بررسی میزان توجه به مؤلفه­های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 12(20): 192-179
اردپور، کاملیا. (1396). نقش آموزش پس انداز در زندگی کودکان. ماه نوین( ماهنامه داخلی بانک اقتصاد نوین). 73: 41-36.
اسلامی بیدگلی، سعید و کریم خانی، میثم. (1395). سواد مالی؛ زمینه­های سیاسی- اقتصادی پیدایش و جایگاه آن در اقتصاد بازار. تحقیقات مالی. 14(2): 274-251.
ایمانی، محسن. (1391). تربیت اقتصادی در راستای تحقق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی. پیوند. 390 /391: 16-15.
پیغامی، عادل و تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه­درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا: ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه­درسی مغفول. نوآوری­های آموزشی. 9(37): 52-31.
تفتیان، اکرم و محمد هوشیار زاده. (1396). ضرورت آموزش مالی و سواد مالی و اقتصادی در سیستم آموزشی: نتایج تجربی در سیستم آموزشی جمهوری چک. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت،حسابداری و اقتصاد دانش بنیان با تأکید بر اقتصاد مقاومتی. تهران: دانشگاه علامه مجلسی
حقیقی، ایمان. (1384). بازگفت: توسعه اقتصادی ژاپن و عوامل کلیدی آن. راهبرد توسعه. 1(4):350-323.
طغیانی، مهدی و مرادی باصیری، امین. (1395). تحلیل انتقادی الگوی متعارف آموزش عمومی سواد مالی از منظر اقتصاد اسلامی. مطالعات اقتصاد اسلامی. 8(2): 260-227.
عابدینی بلترک، میمنت و نیلی، محمدرضا(1393). تحلیل جایگاه سازنده­گرایی به عنوان رویکرد نوین یادگیری درکتاب­های درسی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه­ریزی درسی. 11(13):17-6
عابدینی بلترک، میمنت؛ لیاقتدار، محمد جواد و منصوری، سیروس. (1393). بازنمایی نقش­های جنسیتی در کتاب­های درسی سال ششم دوره ابتدایی ایران. زن و جامعه. 5(4): 34-19.
عبداللهی عابد، صمد و قبادی، مهری. (1393). راهکارهای قرآن برای رونق اقتصادی. سراج منیر. 5(16): 129-109.
کمالی، ماریه؛ میرابی، نرگس و هوشمند، صدیقه. (1396). تحلیل محتوای کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه­های سواد اقتصادی. پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران. تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین
مهرابی، امید. (1393). تأملی بر ابعاد و عناصر سواد مالی. رشد معلم. 33(4): 8-6.
موسی زاده، زهره و صنعتی، فاطمه. (1396). تبیین مؤلفه­های تربیت اقتصادی بر اساس آموزه­های اسلامی. تربیت اسلامی. 12(4): 97-73.
وزارت آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
Amagir A,Groot W, Maassen van den Brink H & Wilschut A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education. 17(1): 56-80.
Atkinson A&Messy F.A.(2011). Assessing Financial Literacy in 12 Countries: An OECD Pilot Exercise. Netspar Discussion Paper .1:2011-2014
Bucciol A &Veronesi M. (2014). Teaching children to save: What is the best strategy for lifetime savings?.Journal of Economic Psychology.45:1-17.
Drever A.I; Odders-white E, Kalish CH.W; Else-quest N.M;Hoagland E.M & Nelms E.N.(2015).Foundations of Financial Well‐Being: Insights into the Role of Executive Function, Financial Socialization, and Experience‐Based Learning in Childhood and Youth.The journal of consumer affairs.49(1):13-38.
Faulkner A.E.(2017). Financial literacy education in the United States: Exploring popular personal finance literature. Journal of Librarianship and Information Science.49(3): 287-298.
Henning M.B. (2017).Innovations in Economic Education: Promising Practices for Teachers and students. London: Routledge
Justin Lee, M. (2013).The Challenge of Financial Numeracy: Requisite Mathematical Reasoning for Financial Literacy, University of Maryland: Department of Finance and the Center for East Asian Studies.
Kotte D & Witt R.(2013) Chance and Challenge:Assessing Economic Litercy,Technical University Dresden School of Economics.159-168.
Lusardi Aand  Mitchell o.s.(2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Liteature.52(1): 5-44.
Otto A.(2013).Saving in childhood and adolescence: Insights from developmental psychology.Economics of Education Review. 33: 8-18.
Suciu Ch. M., Stailculescu C.&  Lăcătuş M. L.(2012). Economic Education School-Based Curriculum and  Equal Opportunities in Preuniversity Educayion.  Euromentor Journal - Studies about education.4: 135-146.
Yue Feng Zhu A and  Lee Chou K.(2017). Development of Financial Capacity in Adolescents.Child and Adolescent Social Work Journal.35(3):309-315.