Lived Experiences of Arabic Language Teachers on the inefficiencies of teaching Arabic language: A Phenomenological Study

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Philosophy of Education, Tabriz University, Faculty of Education and Psychology

2 Master of Human Resource Improvement, Tabriz University, Faculty of Education and Psychology

Abstract

The purpose of this study is to explain the lived experiences of arabic language teachers on the inefficiencies of teaching arabic language. This research is a qualitative research and phenomenological study that was conducted using purposeful sampling and based on expert sampling and through deep interviewing with 20 Arabic language teachers. The interviews were recorded and analyzed by Sterbett and Carptener(2003) method. The findings of the Arab teacher's experiences of Arabic language ineffectiveness is identified in five main themes: student-related barriers, teacher-related barriers, community and culture barriers, and educational and curriculum barriers And "barriers to educational evaluation" and 11 sub-themes. Eliminating these barriers requires reviewing the goals, content and methods of the Arabic curriculum and changing the attitude of society, parents and students about the importance of this foreign language.

Keywords


آذرشب، محمدعلی؛ همایونی، سعدالله. (1394). واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاست‌گذاری‌های  برنامه‌ریزی‌های آموزش زبان (مطالعة موردی: آموزش زبان عربی در ایران). علم زبان، دوره 3، شماره 5 ، صص 116-89.‎
ادیب حاج باقری،  محسن؛ پرویزی،  سرور؛ صلصالی،مهوش. (1390). روش های تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری.
ایمان زاده، علی؛ سلحشوری، احمد. (1390). نگاهی به رویکردهای تحلیلی و فرا تحلیلی در فلسفه تعلیم و تربیت، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی.
بازرگان، عباس. (1392). ارزشیابی آموزشی ، تهران: انتشارات سمت.
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران،1390
پروینی، خلیل. (1389). بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم. پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی(جستارهای زبانی). دوره 1، شماره 2 ، صص32-37.
حکیم زاده، رضوان؛ متقی زاده، عیسی؛ سلطانی نژاد، نجمه. (1394). بررسی میزان کارآمدی آموزش زبان عربی عمومی در مقطع متوسطه از نظر دبیران و دانش آموزان شهر کرمان. ماهنامه جستارهای زبانی، دوره6، شماره 2 (پیاپی 23)، صص 77-106.
خاقانی، محمد؛ لیاقت دار، محمدجواد؛ پاکیزه خو، طوبی. (1385). بررسی علل کم علاقگی دانش آموزان به درس عربی از دیدگاه دبیران شهر شیراز. مجلۀ انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، شمارۀ 5، صص 107 - 89.
رسولی، حجت. (1384). مصادرالخلل فی تعلیم اللغه العربیه فی الجامعات الایرانیه قواعد تعریف التخصصات، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 47-48، صص41-58.
گروه عربی دفتر برنامه ریزی. (1388). برنامه درسی عربی متوسطه ی عمومی و ادبیات و علوم انسانی، تهران: دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب راهنمای درسی.
متقی زاده، عیسی؛ خضری،کاوه. (1392). ارزیابی میزان موفقیت بخش متون عربی عمومی سال سوم دبیرستان از دیدگاه دبیران و دانش آموزان(مطالعه موردی شهرستان پیرانشهر). مجله علمی-پژوهشی انجمن ایرانی زنان و ادبیات عربی، شماره 26، صص151-169.
ملکی، حسن. (1381). برنامه ریزی درسی راهنمای عمل، مشهد: انتشارات پیام اندیشه.
Al-Batal, M., & Belnap, R. K. (2006). The teaching and learning of Arabic in the United States: Realities, needs, and future directions. Handbook for Arabic language teaching professionals, 389-399.
Baslaw, A.; Ch.R.Hancock; R. Ludwig; A. Mistretta; S. Spencer; J. Tursi & J.Zampogna (1978). “Suggested guidelines for foreign language teacher preparation programs”. Language Association Bulletin. 29, 4. pp. 9-16.
Cerbone,D.R.(2014).Understanding Phenomenology.Routledge.
Chastain, K. (1989). Developing Second Language Skills Theory and Practice. U.S.A.: Harcourt brace Jovanovich.
Cook, V. (2013). Second language learning and language teaching. Routledge.
Donitsa‐Schmidt, S., Inbar, O., & Shohamy, E. (2004). The effects of teaching spoken Arabic on students' attitudes and motivation in Israel. The Modern Language Journal, 88(2), 217-228.
Elkhafaifi, H. (2005). Listening comprehension and anxiety in the Arabic language classroom. The modern language journal, 89(2), 206-220.
Haron, S. C., Ahmed, I. H., Mamat, A., Ahmad, W. R. W., & Rawash, F. M. M. (2016). Challenges in Learning to Speak Arabic. Journal of Education and Practice, 7(24), 80-85.
Ishak, A. (2003). Strategi komunikasi Bahasa Arab di kalangan pelajar Melayu: Satu kajian kes [Arabic Language communication strategies among the Malay students: A case study]. Unpublished Master’s thesis, University of Malaya, Kuala Lumpur.
Khalid Mohd. Latif. (2004). Pencapaian pelajar kelas aliran agama dalam aspek pertuturan Bahasa Arab[Speaking skill achievements of religious streamed students]. Unpublished Master’s thesis, University of Malaya, Kuala Lumpur.
Long, M. (2014). Second language acquisition and task-based language teaching. John Wiley & Sons.
Mohamedani, A. A., Rahman, A., Hamed, S., Abbas, A., & Al Sayed, O. (2009). A critical view of Arabic curriculum as a requirement for medical schools, Gezira University.
Ryding, K. C. (2006). Teaching Arabic in the United States. Handbook for Arabic language teaching professionals in the 21st century, 13-20.
Sahrir, M. S., & Alias, N. A. (2012). A study on Malaysian language learners’ perception towards learning Arabic via online games. GEMA Online® Journal of Language Studies, 11(3).
Storch, N., & Aldosari, A. (2010). Learners’ use of first language (Arabic) in pair work in an EFL class. Language Teaching Research, 14(4), 355-375.
Stukalina, Y. & Savrasovs, M.(2010).“The educational enviornment contributing to language teaching in a higher school: What matters to students?”. Musdienu Izglitibas Problemas. pp. 35-41.
Taha-Thomure, H. (2008). The status of Arabic language teaching today. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 1(3), 186-192.
Todres,L.& Holloway, I .(2006). Phenomenology.In The Research Process in Nursing.(eds K.Gerrish& A. Lacey);PP.224-38.Oxford,Blackwell.
Versteegh, K. (2014). The arabic language. Edinburgh University Press.
Wahba, K., Taha, Z. A., & England, L. (Eds.). (2014). Handbook for Arabic language teaching professionals in the 21st century. Routledge.
Yaakub, M. B., & Bakir, M. (2007). Teaching Arabic as a second language: An evaluation of key word method effectiveness. Jurnal Teknologi, 46(1), 61-72.